رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاداتی چند برای برون شد از تنگناهای معیشتی
15.04.2020 - 13:09

 

- اثر گذارترین عامل توسعه اقتصادی و به تبع آن رفاه اجتماعی ارتقای تجارت و بهبود روابط بین‌المللی میباشد

-ا فزایش سطح فعالیت‌های وزارت خارجه و بستر سازی برای تعامل با سایر کشورها ،در افزایش توان و توسعه اقتصادی کشور تأثیر گذاراست ومهم‌ ترین وظیفه  دستگاه‌ دیپلماسی ایجاد روابط حسنه سیاسی ،فرهنگی و تجاری با همه کشورها در راستای افزایش منافع  کشوربشمار میرود  .

- سیاست گذاری برای برقراری رابطه دوستانه و ارتباط دیپلماتیک مطلوب با همه کشورها ، به نفع اقتصاد میهنمان بوده وبا  منافع و مصالح ملی ارتباط مستقیمی دارد.

- دنیا در آینده تا حدودی نا معلوم  به «قبل و پس از کرونا » تقسیم می‌شود و  «دوران پساکرونا » را از جهات مختلف باید متفاوت از قبل دانست .

-نظام « فاقد تعریف درست نظم و قاعده ! »درشرایطی که در تجارت خارجی و تولید «به دلایل روشن » بشدت ضعیف مینماید ،  قادر به مقابله با بحران کرونایی نیست و قطعا با این روش و منش ، آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت .

- افزایش تجارت خارجی بر روند تسریع تولید تأثیر می‌گذارد ، منجر به تحول در  تولیدات داخلی خواهد شد  ، رقابت آزاد را در بازارهای برون مرزی همراه میاورد و ازحالت  کسری به افزایش تراز تجاری حرکت می‌کنیم، که کسب اعتبار ، درآمد ارزی و بالا رفتن ارزش پول در پی آنست .

- مسئله مهم در حال حاضر جلوگیری ازهرگونه  فرافکنی برای  جلب  متحدان تجاری میباشد ، مشروط به آنکه   (به دور از تظاهر با تند روی هاییکه سیستم داشته ) دوستان اثر گذارو منزه ای در کنارمان مانده باشند .

- ایجاد  تحولی اساسی و تغییر بنیادین در زیر بنای دیپلماسی کشور برای حرکت به سمت افزایش تعاملات با دنیا بسیار ضروری و مهمترین نکته میباشد .

- لازمه تحول بنیادی وحدت مدیریت ، سپردن کار به کاردان وپاسخگوئیست

- ویروس کرونا  نشان داد اقتصادهای قوی بهتر از اقتصادهای معمولی یا ضعیف از جامعه  حمایت می کنند .

- عقلانیت درتوسعه اقتصادی، استفاده از ظرفیت ها و توانایی‌های ملی برای رونق تولید ، برقراری تعامل و رابطه دوستانه با دنیا ، پرهیز از دشمن پنداری و.... تقویت بنیه های اقتصادی را در پی می اورد  .

  - برای دوران «پسا کرونا » و برقراری ارتباط جامع و مطلوب با همه کشورها در راستای افزایش سطح تجارت لازمست  گام های بلند و مؤثری برداریم .

-  گام برداشتن در راستای منافع ملی نیازمند : تخصص را تعهد واقعی دانستن ،شناختن مسیر پیش رو،دوری  از شعار ، تفکرعلمی ،  آگاهی از نیاز بازارهای منطقه و فرامنطقه ای ، افزایش حمایت‌ از تولید کنندگان که در آغاز هر سال شعار آنرا میدهند و سمینارهای فاقد بازده و تبلیغاتی تدارک میبینند و نکاتی از این قبیل که بر همگان روشن است ....میباشد  .

- با درک حقایق موجود از تجارت جهانی با وجود اینهمه کارشناس دلسوز وطن خواه و توجه به دیدگاههای اصولی و علمی آنها ، ارتقای کیفیت محصولات و توجه تام به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت حداکثری از متخصصین و.... می‌توان بصورت مرحله ای  بر مشکلات فائق آمد .

- ویروس کرونا زیان های جبران ناپذیری بر بخش خصوصی و نیازمند ان جامعه وارد کرده و بسیاری از مشاغل روزمزد، دستفروشان، رانندگان  و کسب و کارهای کوچک با نیروئی معادل حدود 7 میلیون نفر، دچار زیان‌های هنگفتی شده‌اند که حمایت دولت از آن‌ها بسیار ضروری است.

- حکومت با وحدت رویه و توجه به اصل تشویق و توبیخ باید بخش اعظم انرژی خود را صرف تجدید نظر در «عملکرد گذشته تا حدودی نا مطلوب و غیر استاندارد خود »  بنماید  .

- بعنوان نمونه  هر چند در «مقایسه ای مع ا لفارغ »  باید اشاره داشت که : کنگره آمریکا 2 هزار میلیارد دلار به حمایت از  کسب و کارها ، شرکتهای کوچک و متوسط ، اصناف و مردم اختصاص داد .

- پرداخت  زیان افراد ، حمایت از واحدهای تجاری کوچک ، توجه به حقوق بیکارشدگان و اقشار ضعیف جامعه وا مانده از فعالیت به دلیل دعواهای سیاسی و گروهی ، توسعه فساد در تمامی ارکان حکومت که قبل از هجوم بی رحمانه کرونا نیزگروهی  دچار روز مره گی بودند ، باید در راس برنامه ها قرار گیرد .

- برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از اصناف و مردم گرفتار معاش و 6/1 میلیارد دلار آزاد شده «در لوکزامبورک » می‌تواند تا حدود مناسبی  نیازهای بخش خصوصی و اقشار آسیب پذیر را در این وضعیت رفع کند.....به این امید که خالصانه و مخلصانه صرف امور داخلی بشرحی که آمد بشود .

- انتظار  اینکه بر خلاف گذشته متولیان تکیه زده بر مناصب سیاسی - اقتصادی و نظامی به این توصیه ها ی صریح بی پرده اما از دل بر آمده ناشی از نگرانی افت بیشتر منزلت ملک و ملت عمل کنند که ..... .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.