رفتن به محتوای اصلی

ایرانی‌های خارج از کشور در سال ۲۰۱۹ چقدر پول به داخل فرستادند؟
30.04.2020 - 07:36

بانک جهانی هفته گذشته هشدار داد که شیوع کرونا در جهان احتمالا به افت ۱۹.۷ درصدی ارسال وجوه مالی توسط نیروهای کار مهاجر به خانواده‌های خود منجر شود.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که کارگران مهاجر ایرانی بعد از پاکستان و ارمنستان، بیشترین ارسال حواله پول به کشورشان را در میان کل همسایگان داشته‌اند.

پاکستانی‌های مهاجر پارسال ۲۰ میلیارد دلار و ارمنی‌ها کمی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار پول از دستمزدهای خود را برای خانواده‌هایشان فرستاده‌اند.

جزئیات آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که حواله پول توسط نیروی کار مهاجر در جهان در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۷۱۴ میلیارد دلار بود که ۵۵۴ میلیارد آن توسط کارگرانی است که از کشورهای فقیر یا با درآمد کم به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

سهم کارگران ایرانی از کل حواله‌های مالی مهاجران در جهان تنها ۳ دهم درصد است.

 

در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا پارسال گزارش داده بود که بسیاری از مهاجران ایرانی به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی، با خانواده‌های خود کشور را ترک کرده‌اند و به همین خاطر پولی از دستمزد خود به کشور ارسال نمی‌کنند.

دولت ایران به خاطر کمبود اشتغال و نرخ بیکاری بالا، خود نیز به صورت سازماندهی‌شده به کشورهای خارجی کارگر اعزام می‌کند و قرار بود امسال پنج هزار نفر را ثبت‌نام کرده و برای کار به خارج بفرستد.

اما بیشتر نیروهای کار ایرانی خود به صورت مستقل کشور را ترک کرده و راهی بازارهای کار خارجی می‌شوند.

نگاهی به جزئیات آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که از زمان اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی، میزان ارسال حواله‌های مالی توسط کارگران مهاجر ایرانی بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد افراد زیادی برای تامین مالی خانواده‌هایشان رو به کشورهای خارجی آورده‌اند.

بر اساس آمارهای جهانی، قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۶۰ میلیون نیروی کار مهاجر در کشورهای مختلف مشغول کار بوده‌اند که ۶۸ درصد آنها به کشورهایی که در آنها دستمزدهای بالایی پرداخت می‌شود، مهاجرت کرده‌اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ نیز اگر چه ارسال وجوهات مالی توسط کارگران مهاجر ایرانی به خانواده‌های خود تغییری نکرده، اما گزارش‌های زیادی از رفتن کارگرانی ایرانی به بازارهای کار کشورهای همسایه منتشر شده است.

اردیبشهت پارسال خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌ بود بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور، بسیاری از کارگران ایرانی برای جستجوی کار راهی کردستان عراق شدند.

 

این گزارش می‌گوید بخش بزرگی از این کارگران، از کردهای ایران هستند که معمولاً در بخش ساخت‌وساز یا معادن کردستان عراق مشغول کار هستند.

اگرچه سهم حواله پول توسط مهاجران کار ایرانی از کل جهان تنها ۳ دهم درصد است، اما آمارها نشان می‌دهد که یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار وجوه ارسالی آنها معادل بیش از دو درصد از کل درآمدهای خانوارهای ایرانی است.

مرکز آمار میزان درآمد سالانه خانوارهای شهری ایرانی در سال ۹۷ را حدود ۴۵.۳ میلیون تومان برآورد کرده است. دو سوم از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی، شهرنشین هستند. درآمد سالانه خانوارهای روستایی نیز ۲۳.۳ میلیون تومان برآورد شده است.

با دلار ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی، کل درآمد خانوارهای ایرانی حدود ۵۶ میلیارد دلار بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.