رفتن به محتوای اصلی

نگرشی به اقتصاد حکومتی
03.05.2020 - 07:05

نگرشی به اقتصادحکومتی   (ضیاء مصباح )

 

* مشکلات اقتصادی از زمان افزایش قیمت بنزین معیشت مردم را نشانه رفته و«اطلاع‌رسانی دیر هنگام کرونا باعث خسارات جانی و مالی زیادی به کشور شد.

* اگر زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد بیمارستان‌ها و نظام پزشکی و‌مردم با آمادگی بیشتری خود را برای مهار کرونا ویروس آماده مي‌کردند .

*این بیماری علاوه بر ستاندن جان انسان‌ها خسارات عظیم مالی  به افراد حقیقی و‌حقوقی وارد ورشد اقتصادی منفی در دنیا را به ارمغان آورد .

* بانک جهانی میگوید : رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سال 2020 منفی خواهد بود وحجم اقتصاد جهان کوچک‌تر شده و‌ رکود فراگیر می‌شود.

*برای کمک به بخش‌های متاثر از این بیماری  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کارها تسهیلات ارزان‌قیمت داده خواهد شد، *حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینه‌ای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت.

 * اثرات اقتصادی شیوع کرونا، باعث شده بگویند :  ۲۳میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارت‌های خرید بهره‌مند خواهند شد.

*کسری 131هزار میلیارد ی بودجه و کاهش درآمدهای ارزی حتی قبل از کرونا کم و بیش مطرح بود   

*معضلات موجود اقتصادی ناشی از ناکارآمدی سیاست‌‌های دولت و نبود یک برنامه مسنجم برای ساماندهی اقتصادمیباشد .

*  چالش‌های بسیار شدید متاثر از تشدید تحریم‎‌هاکه سیستم «عامل اصلی آن »بشمار میرود –کماکان تا تصمیم معقول و غیر احساسی با پرهیز از شعار اتخاذ نشود ..ادامه می یابد  .

 * سیاستهای دیپلماتیک متقابل ایران و آمریکا وعدم تصویب FATF و لوايح متصل به آن  اقتصاد شكننده ما را منزوى‌تر کرد و رکود تورمی را شدت بخشيد.

*رشد اقتصادی کشور  سال گذشته  منفی8.7درصد بود ، یعنی اینکه  اقتصاد دست آورد این گروه غیر متخصص 8.7 درصد کوچک‌تر شد .

* بیکاری  و  دامنه فقر وسیع‌تر و فرهنگ دلالی و احتکار توسعه یافته است .

*استراتژى موثرى در بودن تحریم ها «حاصل بینش حکومت  »که اقتصاد را تحت فشار  قرار داده اعلام نشد ه مانده است .

* لايحه بودجه ٩٩ نيز با هزاران ميليارد  كسرى به سامان بخشى اقتصاد نمی انجامد .

*هزینه‌های «مبارزه با کرونا و پس از کرونا »  نياز دولت  به منابع مالى جديدرا  افزون ساخت .

*کسب و کارها تعطیل و افراد زیادی بیکار شدند؛ مشاغل غير رسمى زيان‌هاى جبران‌ناپذيرى را متحمل شدند و راهی نمانده مگر اینکه هزاران میلیارد  به سیستم تزریق شود .

* بایستی با هدایت ایرانیان میهن دوست متخصص با تمهیدات مناسب تقاضا و عرضه تقويت شود  و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در اختیار بنگاه‌‌های اقتصادی قرار گیرد  تا چرخ اقتصادبه حرکت در آید .
* زنجیره تولید، توزیع و مصرف در این موقعیت نا بسامان واقعا مختل گردیده - تقاضا‌‌براى كالاهاى معيشتى  كاسته شده ودر واقع سبد معيشتى  به‌لحاظ كمى و از منظر كيفى كوچك‌تر شده است  .

*  برای رفع یا ترمیم مشکلات پیش آمده از صندوق توسعه ملی حدود یک میلیارد یورو و 100هزار میلیارد تومان هم از سوى دولت به اين امر اختصاص داده شده.
* ژاپن 23میلیون دلار، قطر 10میلیون دلار بعنوان کمک پرداخت کرده اند که واقعا با توجه به اعتبار این ملک وملت در گذشته ،جای تاسف بسیاری  بشمار میرود .

*بهترین روش مبارزه با کرونا قرنطینه  و خانه‌نشینی مردم است که  مستلزم تامين معيشت  آحاد جامعه كه با روزمره گى امرار معاش مي‌كنند میباشد .

* در کشور با همه ادعا و شعارها بطول 4دهه 50درصد خانواده ها زیر خط فقر هستند و حدود 60 میلیون نفر بنا بر اعلام دولت بعد از افزایش قيمت بنزين یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

*این اعداد یعنی اینکه این افراد با در آمدروزا نه شان زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در قرنطینه باشند.
* دولت‌ها ی ممالک پیشرفته از كمك‌هاى معيشتى دريغ نمي‌كنند و فاصله‌گذارى اجتماعى و فيزيكى با قاطعيت رعايت مي‌شود.

* در مناطق فقیرنشین شهرها که  کارگران، حقوق بگیران، صاحبان درامد کم و درصدی از افراد متوسط سکونت دارید امکان  رعایت کردن نکات مربوط به قرنطینه عملا وجود ندارد .

*دولت هم با تشریحی که آمد  قادر به تامین معیشت این افراد نبوده ،رعايت فاصله اجتماعی ميسر نيست

* کارشناسان بهداشتی نیز به شیوع دوباره کرونا با این وضعیت هشدار داده ا ند .

*شروع  كسب و كار باعث  ازدحام ناگزير مردم در مترو، اتوبوس‌و  بازارشده - خطر ابتلاء به بيمارى را افزايش و استمرار آن  به «مرگ گله‌اي یا Herd Death »منجر مي‌شود.

* بنیادهای وابسته به حاكميت و بنگاه‌‌هاى دولتى رانتی با همه اما و اگرها قادرند به دولت در تامین هزینه‌های مبارزه با کرونا کمک کنند.

* همكارى قواى مقننه و قضاييه با دولت با همه ناهماهنگی ها و نبود وحدت مدیریت در اين زمينه برای ماندن در قدرت هم که شده الزام‌آور است.

*سازمان‌هاى قدرتمند مالى مدافع سرسخت عملکردها و روشهای منسوخ حاکم ، با وام دادن دولت را يارى و درآمدهای مالیاتی این بخش‌ را ساماندهی و از ميلياردها «فرار مالياتى» جلوگيرى گردد.
*به جای استفاده از اين منابع با سر افکندگی ارزش از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام مي‌كنيم.

* باید سرمایه انسانی ارزشمند موجود  را به‌کار بگیریم و با مدیریت درست از تمام منابع کشور استفاده کنیم تا  شاهد افزايش تورم نباشیم .

 
* استقراض از بانك مركزى يا برداشت از صندوق توسعه ملى به افزايش تورم دامن مي‌زند و بهتر اینکه بانك‌هابا اعطاى تسهيلات كم بهره به تشویق  توليد بپردازند

*پيامد عدم پرداخت تسهیلات به بنگاه‌‌هاى كوچك و متوسط ركود اقتصادى را تعميق مي‌بخشد و......
& _ در این میان «مارک دوبوویتز»  مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پی اقدامات دیپلماتیک حکومت با هدایت اقای ظریف برای رفع تحریمها و اخذ وام از بانک جهانی با وقوف کامل به وضعیت  مدیریت حاکم بر گشورمان  میگوید :

 **تحریم‌ها مانع مبادله کالاهای پزشکی و غذائی به ایران «باهمه سلطه حکومتی تندرو و غیر معقول » نبوده ونیست.

* * سرمایه لازم و کافی  در نهادهای غیر مردمی وغیر قانونی   نظام فاقد برنامه و نظم  به میزان کافی موجود بوده و بایستی صرف رفع مشکلات ملت در بند ایران (که زمانی از کشورهای پیشرفته بود و ارزش پول و پاسپورت آن در راس کشورها حتی جوامع مترقی  قرارداشت )  برای مقابله با  بیماری کشنده کرونا  بشود  .

**حکومت  میلیاردها دلار را به جای حمایت از مردم  ‌صرف حمایت مالی از تروریسم،‌  رژیم بشار اسد و راه‌اندازی برنامه موشک‌های بالستیک و اتمی می‌کند  .

**آمریکا معتقد است :  تا زمانی که حکومت ایران به حمایت از تروریسم پایان ندهد، برنامه اتمی و موشکی خود را متوقف و همه گروگان‌های آمریکایی را آزاد نکند، نیروهای خود را از دیگر کشورهای خاورمیانه خارج نکرده واز همه مهمترچنانچه   سرکوب مردم  را متوقف نکند، تحریم‌های امریکا  کاهش نمی یابد.

**بانک مرکزی  هفته گذشته  اعلام کرد که ایران در یک سال گذشته به بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار برای دریافت اقلام ضروری و بشردوستانه دسترسی داشته ولی توضیح نداد در کجا این مبالغ خرج شده  .

** مقام‌های درمانی و دیگرمتولیان ریز و درشت نیز اعلام کرده‌اند که ایران هیچ مشکلی برای دسترسی به دستگاه‌های تنفسی، کالاهای محافظت شخصی، ماسک و داروهایی که برای درمان در این بحران لازم است و..... ندارد.

** افکار عمومی معتقد است : وجوه نقدی تحت عنوان کمکهای بشر دوستانه صرف مردم ساکن کشور  نمی‌شود  و به فعالیتهای مخرب در منطقه می انجامد   .

 * * عدم اختصاص  پنج میلیارد از صندوق بین‌المللی پول چندان مردم را آزرده نکرد .

**رژیم در شرایطی است که  امکان دریافت پول برای گروه‌های مورد حمایتش را ندارد و  بودجه‌های محدود برای  اجرای فعالیت‌های مخرب در منطقه تکافو نمینماید .

** فشار تحریم‌های اقتصادی  شرایطی بمراتب  بدتر از آنچه در حال حاضرنظام فاقد برنامه و نظم  در آن قرار دارد را برای این حکومت رقم خواهد زد .

**.دلسوزان ملک و ملت و مجموعه مخالفین حکومت گرفتار فساد شدید درونی براین باورند که کمک‌های بشردوستانه باید از طریق سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی مورد اعتماد  با عملکردی  شفاف به ایران ارسال شود .

 ** ارزاختصاص احتمالی از منابع خارجی  بایستی با مدیریتی سالم و برخوردار از حسن نیت  مستقیم به دست مردم  که واقعاً به آن نیاز دارند، ‌برسد......

در باره بورس که چندی است در راس خبرها قرار دارد میتوان گفت :

*حکومت در مواجهه با تنگنای مالی‌ میخواهد پول مردم را از بورس بدست آورده و منتظر پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا می‌ماند.

* اگر ترامپ  هم پیروز شود می‌تواند روی این سپر_انسانی_سهامدار حساب کند.

*مقام غیر پاسخگو با همه اختیارات غیر قانونی میگوید :  "مقدمات لازم برای آزادسازی سهام_عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم  و  به اجرا درآید."

*شاخص کل در بازار بورس اوارق بهادار تهران اخیرا  روند رو به رشد خود را ادامه داد و بیش از ۲۵ هزار واحد افزایش یافت .

* روحانی با اشاره به افزایش مشارکت عمومی در بازار بورس، خواستار عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ  در این بازار شد و  بر ضرورت فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها تاکید کرد.

*اشاره  روحانی به عرضه این اموال در بازار بورس است که سازمان خصوصی‌سازی در اوایل فروردین ماه امسال ارزش آنها را "بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان" اعلام کرده بود.

*فراخوان صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF)  زمان شروع پذیره‌نویسی را از نیمه تا پایان اردیبهشت اعلام و اینکه  فقط اشخاص حقیقی را در بر می‌گیرد.

* قرار است سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در بخش‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه شود.

*روحانی گفت در روزهای آینده شاهد فروش ETF از سوی وزارت اقتصاد خواهیم بودو هر فرد می‌تواند ۲ میلیون تومان سهام خریداری کند."

* دبیر مجمع تشخیص مصلحت  اظهارات روحانی را "ناکافی و غیر کارشناسانه" خواند و  در توئیتر نوشت: "اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشوند، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود."

* ترغیب شهروندان به سرمایه‌گذاری در بورس از سوی حکومت  در ماه‌های گذشته ادامه یافته وعده‌ای این رشد را "حباب" می‌دانند.

* نگاهی به اعداد شاخص از فروردین ماه پارسال (۹۸) تا به امروز حاکی از رشد ۴/۵ برابری است.

* آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته: "افرادی به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس باشند که علاوه بر داشتن مسکن، خودروودرآمد ثابت، پس‌اندازکافی داشته و تنها ۲۰ درصد ازپس اندازخود را سرمایه گذاری کنند

* "در شرایط فعلی که مؤلفه‌ها نشان از رکود اقتصادی دارد و  تقاضابرای  صادرات غیرنفتی، فروش و سرمایه در گردش شرکت‌ها کاهش یافته و تامین تجهیزات آنها با مشکلات بسیاری روبرو است، چگونه صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد.

*رشد بورس در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اخیرا سقف مجاز برای سود سپرده‌های بلندمدت را ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه مدت را ۱۰ درصد اعلام نموده است .

* این کاهش به همراه افزایش نرخ ارز عامل مضاعفی برای جذاب شدن بازار بورس در مقایسه با بازارهای موازی شده است.

*با شیوع گسترده ویروس کرونا و سقوط بازارهای مالی دنیا، شاخص کلی بورس تهران اواخر اسفند سقوط کرد ولی از آن زمان به رشد خود ادامه داد.

*  ارزش سهام بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از سال گذشته تا بیش از بیست برابر!!افزایش یافته است.

*بازار سرمایه بی‌اعتنا به اتفاقات جاری نظیر رکود اقتصادی، بیکاری ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، به رشد ادامه داده و این به گمانی‌زنی درباره "حباب" بازار سهام و سقوط احتمالی آن دامن زده و استدلال بالا رفتن بیش از حد قیمت سهام بیشتر از ارزش ذاتی آن غیر منطقی بنظر می رسد .

* سهام هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم برای اولین بار در بورس عرضه شد.

* در مجموع از ۸ میلیارد سهم عرضه شده ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عرضه عمومی بود.

*یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار به موازات کاهش ارزش پول ملی و بتبع ان  جذب نقدینگی بوده است . ...

 و تفسیری دیگر:

*به موازات کاهش شدید ارزش پول ، برای حفظ نقدینگی ، مردمان این دیار  به سرمایه گذاری های مختلف روی آوردند،خرید  طلا، ارزهای معتبر خارجی، سپرده گذاری بانکی و بورس.

*از طرفی تداوم تحریم‌های بین المللی  در کنار کاهش شدید قیمت نفت در پی بروز بحران "کرونا" نظام فاقد برنامه و نظم را مطمئن نموده که به عدد پیش‌بینی شده درآمدهای نفتی، نزدیک هم نخواهد شد.

*اقتصاد حکومت در پی رکود فزاینده، ناشی از بحران شیوع کرونا به شرایطی افتاده  که احتمال سقوط کمرشکن به عمق رکود نیز برایش محتمل است.

* سیستم فاقد برنامه چندان امیدی به مالیات بخش کسب‌ و کارِ کم رونق کشور هم  ندارد ، صادرات غیرنفتی نیز درگیر قرنطینه و مسدود شدن مرزهای کشورهای همسایه است.

* در آغاز اردیبهشت ماه جاری ، رژیم دست به یک حیله اقتصادی  زد ه و سود بانکی بلند مدت را به ۱۵درصد و کوتاه مدت را به حدود 10 درصد کاهش داد واین خبر را به تک تک سپرده گذاران پیامک کرد!

*تعیین این نرخ سود بانکی ، در مقابل تورم ۴۰درصدی کشور، سبب شد تا مردم نقدینگی خود را از بانک ها خارج و طبیعتاً بخشی از آن را به بورس منتقل کنند و زمینه برای رشد حباب گونه بورس و بلافاصله عرضه فرصت طلبانه سهام شرکت های دولتی در بورس مهیا شد ، حبابی که رژیم تولید کرد، تا کسر بودجه اش را از جیب مردم جبران نماید!

*روحانی خواستار عرضه هرچه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی در بورس شد، تا شاید بتواند از جیب مردم بخشی از کمبود منابع رژیم را جبران وبا این دوپینگ، از رودخانه پر تلاطم تحریم ها عبور نماید!

*با این  جیب زنی آشکار، واگذاری و عرضه ۸ میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام ابرهلدینگ "شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی"(شستا) در بورس کلید خورد.

*شستا" حدود ۱۰ درصد از کلِ بازار سرمایه ایران در بخش‌های انرژی(پالایشگاه و پتروشیمی) مالی(بانک‌ها و بیمه‌ها) صنایع فلزی و معدنی و... را در اختیار دارد.

*"شستا" مجموعه ای عظیم تجاری،صنعتی با مالکیتی عمومی و نه دولتی است، که اختیار تعیین مدیرعامل و هیئت مدیره این سازمان و در عمل زمام امورِ آن ، در دست دولت است!

*اکنون رژیم در پی فروش دارایی هایی است که صاحب این دارایی ها، بازنشستگان و بیمه گذاران هستند .

*بی شک، با وجود واگذاری بخشی از سهام "شستا" نیز، هیچ تغییری در نحوه تعیین مدیران این زنجیره شرکت‌ ها ایجاد نخواهد شد و کماکان همان روش استثماری قدیمی آخوندها یعنی سرمایه از مردم ، ریاست ، مدیریت و منفعت برای آخوندها، درخصوص تامین اجتماعی نیز ادامه خواهد یافت!

*از همه دردآور تر این که در این بازار مکاره« بخش اعظم واگذاری های سود ده » را نهادهای نظامی و یا امنیتی حکومتی صاحب می شوند و بخش زیان ده به عموم عرضه می گردد و با حباب ایجاد شده، بخش زیان ده نیز مشتری دارد!

*در حالی که این روزها رسانه های حکومتی در حباب بورس می دمند و مکارانه از سودهای کلان بورس ایران می گویند ، آن طرف سهام داران جزء کد بورسی به دست ، در صف خرید سهام هستند!

*شرکت های تولیدی بورس در حال ورشکستگی  و دولت در برابر کسری بودجه شدید قرار گرفته است

* حکومت آخوندی به این فکر است تا بلکه بتواند بدون بدنامی، ریسک ورشکستگی خود را با مردم تقسیم نماید

*بسیاری کارشناسان اقتصادی معتقدند: در شرایطی که اقتصاد ایران بحرانی است، بورس بسیار غیر قابل پیش بینی است. هرگونه رشد ناگهانی حباب است و دیر یا زود با ترکیدن این حباب، سرمایه های مردم از دست می رود و تا زمان ثبات اقتصادی در ایران، طلا و ارز همچنان کم ریسک ترین گزینه برای حفظ سرمایه است.

*در واقع، اگر فردی تصور نماید که - با شرایط سیاسی متلاطم  اقتصاد ورشکسته کشوررا می تواند پیش بینی نماید که چه زمانی حباب بورس خواهد ترکید، که قبل آن سرمایه خود  را نجات دهد،  در اشتباه است.

*طمع، انسان را به وسیله اعتماد کاذب به پرتگاه می کشاند و با وضعیت کنونی و درگیری رژیم ایران با تمام جهان، باید گفت کسانی که با اعتماد بی جا وارد بورس شوند، با پایِ خود وارد تله شده اند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
بررسی اخبار و تحلیلها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.