رفتن به محتوای اصلی

سازمان عفو بین الملل خواهان روشن شدن سرنوشت 3 زندانی عرب اهوازی شد
13.05.2020 - 20:13

سازمان عفو بين الملل: ۳ زندانی عرب اهوازی به نامهای علی خسرجی ٢٧ ساله، حسين سيلاوى ٣١ ساله و ناصر خفاجی ( مرمضى) ٣٤ ساله، که محکوم به اعدام هستند بايد مشخص شود. اين سه نفر از روز ۱۲ فروردین گذشته توسط ماموران اجرای احکام و ماموران اطلاعات به مکان نامعلومی منتقل شدند و بیم آن می‌رود که مخفیانه اعدام شده یا در خطر اعدام قریب الوقوع باشند.

گفتنی است که اعتراضات زندان شیبان اهواز در مورخ روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ (۳۱ مارس ۲۰۲۰) زمانی رخ داد که ماموران اجراى احكام دو تن از این زندانيان سياسى محكوم به اعدام به نام‌هاى علي خسرجي و حسين سيلاوى را اعدام از بند ۵ خارج کردند. ماموران بلافاصله بر پشت بام بندها پخش شده و اقدام به تيراندازي مستقيم عليه زندانيان كردند که در نتیجه آن چند نفر کشته و تعداد زیادی زخمی میشوند. طبق آخرین گزارشها تعداد کشته شدگان به ضرب گلوله یا ناشی از خفگی و سوختگی با گاز اشک آور و حریق به حدود ۱۵ تن رسید.

همان روز نفر سوم یعنی ناصر خفاجى كه به مدت ٣ سال در زندان سپيدار در سلول انفرادی است و هم‌پرونده خسرجی و سیلاوی است هستند توسط ماموران به مکان نامعلومی برده شد. تاكنون خبرى از سرنوشت این ۳ تن نیست و خانواده‌هایشان نگران سرنوشت آنان هستند و احتمال اجراى حكم اعدام ٣ تن به طور مخفيانه وجود دارد.

لازم به ذکر است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران در ۲۴ دی ۱۳۹۸ (مصادف با ١٤ ژانویه ٢٠٢٠) از صدور حکم اعدام برای این سه فعال عرب اهواز که به اتهام " تشکیل گروه مسلح" و "کشتن دو مامور نیروی انتظامی" در هجوم به كلانترى ٢٣ كوى مجاهد شهر اهواز در اردیبهشت ماه ١٣٩٦ خبر داد.

سازمان حقوق بشر اهواز با تكيه بر منابع محلي تاكيد مي كند كه حكم اعدام اين فعالان بعد از بیش از دو سال بازجويي و شكنجه در سلولهاي مخفي وزارت اطلاعات صادر شده و فاقد هرگونه ارزش قانوني است. این افراد از حق دسترسی آزاد به وکیل و همچنین دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند.

از سوي ديگر ، تعداد زیادی از زندانيان سياسي اهواز كه به علت اعتراضات در پى شيوع كرونا در زندان ، شكنجه شده و با پرونده‌هاى جديد مواجه شده ، هنوز در سلولهای انفرادی حبس شده و بیش از دو هفته است که به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند و وضعیت جسمانی اکثر آنان وخیم شده است.

سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو) ضمن محکوم کردن این اعمال شکنجه فشار و پرونده‌سازی علیه زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز، از همه افراد، سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند، می‌خواهد با اعمال فشار بر ایران روند اعدام سه متهم را متوقف کنند و همچنین نسبت به وضعیت وخیم زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند هشدار می‌دهد.

سازمان حقوق بشر اهواز

می 2020

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت اهرو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.