رفتن به محتوای اصلی

هشتگ «اعدام نکنید» به عنوان "اتحاد منحصربه‌فرد و استثنایی" یا "بزرگ‌ترین راهپیمایی مجازی
کیانوش توکلی و فرزین بستجانی در تلویزیون کانال یک
15.07.2020 - 23:17
هشتگ «اعدام نکنید» به عنوان "اتحاد منحصربه‌فرد و استثنایی" یا "بزرگ‌ترین راهپیمایی مجازی ایرانیان" در تاریخ مبارزاتی ایرانیان ثبت شده است .خبرگزاری فارس از توقف اجرای حکم اعدام خبر داد و کاربران شبکه‌های اجتماعی این خبر را به عنوان موفقیت کمپین خود تلقی کردند، خبرگزاری قوه قضاییه ایران آن را تکذیب کرد اما گفت که امکان اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی وجود دارد. ماده مربوطه می گوید در موارد استثنائی اگر رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرح تشخیص بدهد، می‌تواند

می‌تواند پرونده را به دیوان عالی کشور بفرستد تا در شعبه‌ای که خود رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد، دوباره به پرونده رسیدگی شود. و این بی شک نتیجه طوفان توییتری بود.پس از اعلام خبر تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه متهم اعتراضات آبان در دیوان عالی کشور، موجی بی‌سابقه در مخالفت با آن در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «#اعدام_نکنید» شکل گرفت که تا ظهر روز ۲۵ تیر به وقت ایران، حدود ۶ میلیارد بار دیده شده و بیش از ۴ میلیون بار توئیت شده است

نکاتی در باره اعدام ها:

_ حمایت ترامپ  هم در دو توییت به زبان فارسی و انگلیسی با هشتگ #اعدام_نکنید از این کمپین حمایت کرده است/اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد و نباید انجام شود."

_  وزیر امور خارجه سوئد از تایید حکم اعدام سه معترض آبان ابراز نگرانی کرده است.

_  Jeppe Kofod  وزیر امور خارجه دانمارک نیز خواستار بازبینی حکم اعدام این سه معترض شده است.

_  برای اولین بار مخالفان اعدام تواننستند  بدون سازماندهی ، بدون رهبری بدون هزینه مالی و یا انسانی مشت محکمی بدهان ریس قوه قضاییه بکوبند ؛ در این طوفان توییتری ؛ حضور گسترده کاربران با گرایش‌های سیاسی متفاوت بود تا جایی که حتی شماری از حامیان و طرفداران حکومت ایران هم خواستار توقف حکم اعدام این سه نفر شدند.

_ اعدام ها نشانه مقابله حوکت با بحرانها اینده است بیکاری ، فقر و شیوع گسترده ویروس کرونا احتمال یک شورش در اینده نزدیک را می دهد به ویژه انفجارهای متوالی اخیر   در مراکز حساس نشان می دهد که موساد در بالاترین و حساس ترین نقاط نظام رخنه کرده است ؛  موج جدید اعدام ها برای مقابله با بحرانهای اتی است . 

_اعدام یک متهم نوشیدن مشروبات الکلی

_بر اساس گزارشی که کمپین «ما شهروندان دیجیتال» برای رادیو فردا تهیه کرده است، در این طوفان توئیتری دست‌کم ۵۵۶ هزار کاربر بیش از ۵۰۰ هزار پیام حاوی این هشتگ را توئیت کرده‌اند که شمار بازتوئیت آن‌ها از ۴ میلیون بار گذشته است.

_ دادگستری استان آذربایجان غربی صبح روز ۲۴ تیرماه، چند ساعت پس از اعدام دو زندانی کرد (صابر شیخ‌عبدالله و دیاکو رسول‌زاده)، در اطلاعیه‌ای نوشت که «سیاست قطعی دستگاه قضایی در دوران تحول برخورد قاطع و عبرت‌آموز» است.صدور احکام گسترده اعدام نشان می‌دهد که شاخص تحول قضایی در دوره ابراهیم رئيسی، سرکوب است.

_در حال حاضر تنها ۲۰ کشور در جهان، برای مجازات متهمان و مجرمان، حکم اعدام صادر و اجرا می‌کنند.

_مشهورترین دوره اعدام در چهار دهه گذشته مربوط به تابستان ۶۷ است که بر اساس خاطرات حسینعلی‌ منتظری در یک دوره کوتاه بیش از ۳۸۰۰ نفر با رای یک هیات قضایی که ابراهیم رئيسی هم عضو آن بود، اعدام شدند

استفاده از ابزار اعدام برای «سرکوب حداکثری» سابقه‌ای طولانی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی دارد.

گزارش‌های منتشره توسط دو نهاد عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که طی بیست سال، در حدفاصل ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، هشت هزار و ۷۱ مورد اعدام در زندان‌های ایران یا در ملا عام اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین از اجرای ۶۰۰ مورد حکم اعدام در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ خبر داده است که با توجه به کمبود برخی مستندات، در آمار بیش از هشت هزار نفر لحاظ نشده است.  

_ در 40 سال گذشته 61000 نفر در ایران اعدام شده اند.

 

هیاهو بر سر چین

رامین کامران

 از آنجا که  کسی اطلاعی از متن قراردادی که به امضأ خواهد رسید ندارد.تقریباً تمام موضعگیری هایی که میبینیم، با ارجاع به همین جزئیاتی انجام میگیرد.که کسی از آنها خبر ندارد و به عبارت ساده پا در هواست. محکوم کردن کلی چنین سیاستی یعنی طرفداری از آمریکا که اهدافش در مورد ایران بسیار روشن است. قرار نیست به این دلیل که شایع شده چینی ها میخواهند کشور ما را بخرند، مجانی تقدیمش کنیم به آمریکا! مخالفت کلی با نزدیکی با چین و روسیه، به کلی بی پایه است. درک مطلب مشکل نیست و اگر کسی مسئلۀ به این سادگی را درک نکند، در موقعیت اظهار نظر نیست.

 

 

 

ایران و چین: هیاهوی بسیار بر سر هیچ؟

 

 امیر طاهری

 ر سند ۱۸‌صفحه‌ای وزارت امور خارجه، چیزی جز یک تصویر خیالی نیست. رهبران تهران هنوز نتوانسته‌اند حتی بر سر عنوان این تصویر خیالی توافق کنند. در روزهای گذشته، مقامات گوناگون در تهران از «برنامه همکاری‌های جامع» پیمان فرابردی ایران و چین «تفاهم نامه» و حتی «معاهده فرابردی» سخن گفته‌اند، بی آنکه متوجه باشند که هر یک از این اصطلاحات مفهوم حقوقی و ویژه‌ای را القا می‌کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی به عنوان سند راهبردی همکاری‌های ایران و چین منتشر کرده است. مخالفان این سند، از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین، آن را گامی در راه صدمه زدن به حاکمیت ملی ایران خوانده‌اند. هواداران تغییر رژیم در ایران، از این هم جلوتر رفته‌اند و از «ترکمان‌چای» چینی سخن گفته‌اند.

اما، در آن سوی طیف سیاسی، آقای اسحق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی، وعده می‌دهد که مردم ایران به زودی «خیر و برکت» این همکاری با چین را خواهند دید. روزنامه کیهان تهران، از این نیز فراتر می‌رود و از تشکیل محور ایران- چین- روسیه برای عرضه نظم نوین جهانی سخن می‌گوید.

در سند ۱۸‌صفحه‌ای وزارت امور خارجه، چیزی جز یک تصویر خیالی نیست. رهبران تهران هنوز نتوانسته‌اند حتی بر سر عنوان این تصویر خیالی توافق کنند. در روزهای گذشته، مقامات گوناگون در تهران از «برنامه همکاری‌های جامع» پیمان فرابردی ایران و چین «تفاهم نامه» و حتی «معاهده فرابردی» سخن گفته‌اند، بی آنکه متوجه باشند که هر یک از این اصطلاحات مفهوم حقوقی و ویژه‌ای را القا می‌کنند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.