رفتن به محتوای اصلی

خرابکاری در ایران و نامه تهدید آمیز جمهوری اسلامی به بلومبرگ
21.07.2020 - 05:54

ایلای لیک روزنامه‌نگار در بلومبرگ نوشته توافق اتمی با ایران مستلزم همکاری با رژیمی است که به شهروندانش ظلم می‌کند، همسایگانش را طعمه قرار می‌دهد، در سه قاره از تروریسم حمایت می‌کند و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. بدیل معامله با چنین رژیمی لزوماً یک جنگ پرهزینه و خطرناک نیست. غرب می‌تواند جاه‌طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی را با روش‌های دیگر به تأخیر بیاندازد و خنثی کند.

- دیوید وُرمزر کارشناس و مشاور امنیت ملّی مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در تأسیسات اتمی نطنز را «شاه بیت» برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید خسارت به این تأسیسات می‌تواند بیشتر از سانتریفیوژها باشد و حتی خود رژیم را هم بی‌ثبات کند. اکنون رژیم تصور می‌کند اسرائیلی‌ها همه جا هستند.

- علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه به بلومبرگ تهدید کرد «خرابکاری در ایران می‌تواند یک درگیری تمام عیار را شعله‌ور سازد و اگر ایران به این نتیجه برسد که رژیم یا دولتی در این حادثه دست داشته‌اند، مستقیم یا غیرمستقیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد».

انفجارهای پیاپی در تأسیسات نظامی و اتمی ایران که مقامات ارشد نظام از بیان علّت آن به دلیل «ملاحظات امنیتی» خودداری می‌کنند، از نشانه‌های عمیق‌تر شدن حفره‌ها در ساختار امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی است.

پس از چند عملیات ایذائی در مراسم رژه نیروهای مسلّح و انفجارهای مشکوک در تأسیسات استراتژیک ایران حشمت‌‎الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملّی اسفند سال ۱۳۹۷ در تذکری به محمود علوی وزیر اطلاعات در مورد جاسوسی در این وزارتخانه هشدار داد و گفت «در سطوح بالا افرادی به دنبال تحمیل اشتباه و انحراف و اتلاف منابع در ساختار تصمیم‎‌‌گیری» هستند. این موضوع با وجود اهمیتی که دارد اما در خبرگزاری‌‌های داخلی، در حاشیه مطرح شد.

شکست و اختلال پیاپی در پروژه‌های نظامی، فضایی و موشکی ایران به جایی رسید که محمدجواد ظریف وزیرخارجه در بهمن ۱۳۹۷ در گفتگو با شبکه NBC احتمال خرابکاری آمریکا را مطرح کرد. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز موضوع خرابکاری در قطعات ارسالی و تأسیسات اتمی را مطرح کردند.

پس از این قبیل هشدارها بود که مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس وابسته به آمریکا در مراکز اتمی و هسته‌ای ایران خبر داد اما وضعیت در ساختار امنیتی جمهوری اسلامی وخیم‌تر از آن است که با این بگیر و ببندها که از درجه‌ی صحت و سقم آنها نیز اطلاعی در دست نیست، حل شود.

ایلای لیک روزنامه‌نگار حوزه امنیتی و سیاست خارجی در مقاله‌ای که ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) در «بلومبرگ» با عنوان «خرابکاری در ایران بر معامله با آن ارجحیت دارد» منتشر شد به ضربه‌پذیری ساختار امنیتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید خرابکاری در تأسیسات نظامی و اتمی رژیم فراتر از آسیب به سانتریفیوژهاست و بر مشروعیت و ثبات خود رژیم تاثیر خواهد گذاشت و آن را دچار خلاء امنیتی می‌کند.

در این مقاله با اشاره به تلاش دونالد ترامپ و جو بایدن دو نامزد انتخابات آمریکا برای مذاکره و معامله جدید با رژیم ایران آمده است که منطق یک معامله حکم می‌کند: بجز جنگ تنها مسیر پایدار برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی، رسیدن به توافق با رهبرانش است. این فرضیه اساس سیاست هسته‌ای آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال گذشته بوده است. تصور بر این بود که با سیاست چماق و هویچ می‌توان با رژیم ایران بر سر تسلیحات اتمی آن مذاکره کرد.

اما توافق اتمی با ایران مستلزم همکاری با رژیمی است که به شهروندانش ظلم می‌کند، همسایگانش را طعمه قرار می‌دهد، در سه قاره از تروریسم حمایت می‌کند و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. بدیل معامله با چنین رژیمی لزوماً یک جنگ پرهزینه و خطرناک نیست. غرب می‌تواند جاه‌طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی را با روش‌های دیگر به تأخیر بیاندازد و خنثی کند.

از اواخر ماه ژوئیه دست‌کم سه انفجار در تأسیسات نظامی و اتمی جمهوری اسلامی رخ داد که در آخرین آنها یک مرکز تحقیقاتی زیرزمینی تسلیحات شیمیایی مورد هدف قرار گرفت. در اوایل ماه جاری نیز ساختمانی در سایت استقرار سانتریفیوژها در نطنز دچار آتش‌سوزی شد. گرچه هنوز دلایل این انفجارها نامعلوم است اما مقامات جمهوری اسلامی، اسرائیل را مسئول آن می‌دانند.

دیوید آلبرایت بازرس سابق هسته‌ای و بنیانگذار انستیتو دانش و امنیت بین‌المللی که تصاویر ماهواره‌ای این مرکز را قبل و بعد از انفجار مطالعه کرده است می‌گوید نمی‌تواند تأیید کند که این یک حادثه تصادفی بوده است. وی گفت: «این انفجار بیشتر یک اقدام عمدی به نظر می‌رسد».

ایلای لیک در ادامه می‌نویسد چند دلیل قابل اتکا وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل پشت این خرابکاری‌هاست. از جمله ترور شماری از دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۰ و اقدام مشترک آن کشور با آمریکا برای حمله سایبری به سانتریفیوژهای تأسیسات نطنز.

همچنین دیوید وُرمزر کارشناس و مشاور امنیت ملّی به سرقت آرشیو اتمی جمهوری اسلامی توسط اسرائیل در سال ۲۰۱۸ اشاره می‌کند و می‌گوید این اقدام نشان می‌دهد اسرائیل در ساختار امنیتی رژیم ایران نفوذ کرده و یک شبکه انسانی دارد.

وُرمزر مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در تأسیسات اتمی نطنز را «شاه بیت» برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید خسارت به این تأسیسات می‌تواند بیشتر از سانتریفیوژها باشد و حتی خود رژیم را هم بی‌ثبات کند. اکنون جمهوری اسلامی نگران است و این تصور ایجاد شده که اسرائیلی‌ها همه جا حضور دارند و آنها حتی در سطوح عالی با آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها هماهنگی می‌کنند که این خود یک خلاء اطلاعاتی ایجاد می‌کند.

این حملات همچنین می‌تواند مشروعیت رژیم را در بین عموم مردم ایران بطور کلی تضعیف کند. این قبیل خرابکاری‌ها نشان می‌دهد که رهبران جمهوری اسلامی ایران آنقدر که ادعا می‌کنند قدرتمند و مطلع نیستند.

واکنش جمهوری اسلامی به مقاله بلومبرگ

هرچند بلومبرگ در پایان این مقاله نوشته که محتوای آن لزوماً دیدگاه اعضای تحریریه این رسانه نیست اما سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به بلومبرگ تهدید کرده است «خرابکاری در ایران می‌تواند یک درگیری تمام‌عیار را شعله‌ور سازد»!

علیرضا میریوسفی روز شنبه ۲۸ تیرماه با ارسال یادداشتی به تحریریه بلومبرگ نوشت «مقاله لیک یکی از مواردی است که برخلاف تمام معیارهای روزنامه‌نگاری، خشونت، ترور و خرابکاری را تشویق می‌کند و برخی فرضیات و اشتباهات واقعی را ارائه می‌دهد».

در این نامه آمده «اگر به این نتیجه برسند که رژیم یا دولتی در این حادثه دست داشته‌اند، مستقیم یا غیرمستقیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد».

میریوسفی در بخش دیگری از این نامه به فعالیت‌های مخفی شیمیایی جمهوری اسلامی که در مقاله بلومبرگ به آن اشاره شد پاسخ داده و نوشته است «ایران هیچ برنامه و طرحی برای تولید سلاح‌های شیمیایی ندارد و ادعای مطرح شده در این مقاله بحث‌برانگیز، عجیب و غریب و مغرضانه است». این انکار و تکذیب در حالیست که با همین شدت و حدّت درباره نداشتن برنامه‌های اتمی و موشکی مناقشه‌برانگیز نیز ابراز می‌شد!

جمهوری اسلامی در حالی به مقاله منتشر شده در بلومبرگ انتقاد کرده و آن را تهدیدآمیز خوانده است که هفته‌ای نیست روزنامه‌هایی مثل «کیهان تهران» یا «جوان» و یا خبرگزاری‌‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مثل تسنیم و فارس کشورهای همسایه منطقه مثل عربستان و امارات و اسرائیل و حتی آمریکا را بطور علنی تهدید نظامی نکنند!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.