رفتن به محتوای اصلی

در معرفی شادروان استاد دکتر علی پور طائی
23.07.2020 - 21:14

یاد بود  دومین  سال در گذشت دکتر  علی  پورطائی ( ضیاء مصباح )

استاد فروتن و دوست دیرین نگارنده  علی پور طایی ( 1321 -97 13- دشت میشان خوزستان )  در خاندانی اهل ادب و فرهنگ پرورش یافت  .

تحصـیلات ابتدایی و دبیرستانی را در اهواز گذراند وپس از  طی دوره تربیت معلم در این شهر  بعنوان معلم رسمی (وزارت فرهنگ آنزمان ) استخدام و به دلیل قبولی در دانشگاه   به تهران منتقل ودر واحدهای آ موزشی مرکز همزمان با تحصیل  در دانشـکده علوم اجتماعی وابسته به دانشگاه تهران به خدمت جامعه فرهنگی ادامه داد  .

لیسانس و درجه ارشدی  خود  را از همان دانشکده گرفت و رساله فوق لیسانس را درباره « چریکهاي فلسطین» نوشت که با توجه به اوضـاع سیاسی رژیم گذشته، موضوعی ً تقریباً ممنوع بود .

پس از اتمام تحصیل با درجه ارشد  به  « مؤسـسـه مطالعات و تحقیقات اجتماعی»  منتقل و ســرپرســتی پروژه اي را به عهده گرفت که موضــوعش « بررسـی وضـع اجتماعی و معیشـتی معاودان عراقی » (  ایرانیان بازگشته از عراق) به دستور دولت وقت و بسفارش وزارت کشور بود و نتایج آن در چند جلد منتشـر شد.

 « موسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» در سـال 1337 تحت نظارت دکتر غلامحسن صدیقی تأسیس شد و جایگاه چهره هاي برجسته اي چون جلال آل احمد، حسـن حبیبی، ابوالحسـن بنی صدر، احمد اشرف، حبیب االله پیمان، عبـدالحســـین نیک گهر، جواد صـــفی نژاد، محمود روح الامینی غلامحسـین سـاعدي و بسـیاري دیگر از محققیق و برجستگان علوم اجتماعی کشورمان بود .

مؤسـسـه مزیور تا سـال 1350بیش  از یکصـد و پنجاه جلد کتاب در زمینه هاي مختلف اجتماعی با تعریفی سیاسی – مردمی تحت عناوین اجتماعی که گویای دردهای جامعه آنزمان و ارایه پیشنهاد و راه حل بود با همت اندیشمندانی وطن دوست ، آگاه و متخصص منتشـر کرد که هنوز بعنوان مرجع مورد استفاده دانشجویان این رشته میباشد .

 این مؤسـسه خوش نام و مورد دقت سیستم با نظم و برنامه آنزمان حسب نیاز ، بخش هاي متعددي داشت که استاد پورطائی  در بخش جامعه شناسی شهري به مدیریت و  مطالعات خود ادامه میداد .

 شادروان براساس صلاحیتهای  علمی و اجتماعی خود که رابطه مستقیمی با وظایف سازمان سنجش آموزش کشور با تعربفی عام داشت بنا به درخواست مدیران ارشد این سازمان به وزارت علوم و آموزش عالی آنزمان منتقل و به سمت معاونت اجرائی سازمان سنجش آموزش کشور منصوب شد و از طریق همین سازمان با توجه به شایستگی های علمی و مدیریتی در سال 1354 با بورس دولتی جهت ادامه تحصیل  به آمریکا رفت .

دکتر پور طائی در ســال 1978 میلادي برابر با 1357 از دانشـگاه اوکلاهما دکترا گرفت و رساله دکتري خود را به عنوان « مطالعه تطبیقی انقلاب ناصـري مصـر و انقلاب اسـلامی ایران » نوشـت که از رساله های مورد بحث آنزمان بشمار می آید .

 دوست ارزنده صادق ، خود ساخته ، پویا و بزرگوارما  همراه بـا عرب هـاي ایالت محل تحصیل  مقیم آمریکا - ســـازمانی به نام « دانش آموختگان و فارغ التحصـیلان عرب » تشـکیل داد و کوشـید دانشجویان تازه وارد عرب را مخصوصا ایرانیان عرب زبان را سر و سامان دهد و از تفرق فکري آنان جلوگیر ی کند .

دیدگاه هایش علمی و آکادمیک او بر کنار از هرگونه تندروي بود و  بدون کوچکترین اغراق از محققیق تراز اول دانشگاهی بشمار میرفت  .

نمونه ای از  آثاراین اندیشمند  : چگونگی گذران اوقات فراغت جوانان ؛ بررسـی اوضـاع اجتماعی و معیشـتی ایرانیان بازگشـته از عراق معاودین ( در چند جلد) ،  بحران هویت قومی در ایران،و کتـاب « نـاگفتـه هـا » که در آن وضـــع اجتماعی مردم عرب خوزسـتان و مردمان فلسـطین را بررسی کرده بود  .

 سلسله تحقیقاتی در رابطه با وظایف سازمان سنجش آموزش کشورکه در آنزمان برخلاف همه چیز این روزگار ، واقعا نام با مسمائی بود  از طریق ورود به اینترنت با درج نام ایشان در دسترس قرار میگیرد.. از دیگر آثار ماندگار ایشان میباشد

این ماخذ معتبر علمی تحقیقی  بر مبنای ضرورتها و اطلاعات مورد نیاز جامعه داوطلب ورود به دانشگاههای کشورمان ، چگونگی برنامه های آینده علمی ایران و توسعه کمی از ان مهمتر کیفی دانشگاهها بر اساس نیاز بازار کار با کوشش فراوان بزیور طبع در امد و در کتابخانه های معتبر نیز در دسترس اهل تحقیق میباشد .

 شادروان در سوم مرداد  1397 در آمریکا درگذشت . روانش  شاد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.