رفتن به محتوای اصلی

اعدام مصطفی صالحی باید با محکومیت جامعه جهانی روبرو شود
05.08.2020 - 17:24

سازمان حقوق بشر ایران خواهان محکومیت فوری این اعدام از طرف جامعه جهانی شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «اعدام مصطفی صالحی بخشی از پروژه اعدام معترضان است که حکومت برای پیشبرد آن مصمم است. سکوت جامعه جهانی در قبال این اعدام می‌تواند از سوی حکومت چراغ سبزی برای اجرای اعدام‌های بیشتر تلقی شود. تنها راه متوقف کردند این روند، ادامه کارزار مخالفت با اعدام از سوی شهروندان است».

امیری مقدم با اشاره به اینکه مصطفی صالحی توجه کمتری در فضای اجتماعی گرفته بود گفت: «اطلاع رسانی خانواده و وکلا می‌تواند در نجات جان این افراد تعیین کننده باشد».

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، صبح روز جاری، چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه، حکم اعدام مصطفی صالحی در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد. او که از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در شهر کهریزسنگ نجف‌آباد (اصفهان) بود، با اتهام «قتل یک پاسدار» به اعدام محکوم شده بود.

حکم مصطفی صالحی در زمستان ۱۳۹۷ در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان به ریاست مرادعلی نجف‌پور صادر شده و سپس مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، صالحی در دادگاه به اتهام «قتل یک مامور سپاه به نام سجاد شاه‌صدایی و همچنین ضرب و جرح شش نفر دیگر» در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ متهم شده بود.

به گزارش این منبع، در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و پس از بسته شدن جاده نجف‌آباد به اصفهان از سوی معترضان، سجاد شاه‌سنایی همراه شمار دیگری از نیروهای سپاه پاسداران برای برخورد با معترضان و باز کردن جاده به این منطقه اعزام شده بود که در جریان درگیری با معترضان بر اثر شلیک اسلحه شکاری کشته شد.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مصطفی صالحی بیش از یک سال را در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه تحت فشار برای اعتراف اجباری قرار داشت.» به گفته این منبع، تنها مدرکی که علیه مصطفی صالحی استفاده شده بود، شهادت زنی از بازداشت شدگان بود که تحت فشار مجبور به «تک نویسی» و اعتراف علیه دیگر بازداشت شدگان تظاهرات شده بود.

مصطفی صالحی در تمام مراحل دادگاه اتهام دخالت در کشته شدن سجاد شاه‌سنایی را رد کرده بود، تا آنجا که عرب، وکیل خانواده  شاه‌سنایی در دادگاه گفت که صالحی «تمام اتهامات را انکار می‌کند» و «کاملا خود را به جهالت زده و تمام اتهامات خود را کتمان می‌کند و مدام می‌گوید بروید شاهد بیاورید یا دوربین‌ها را چک کنید»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.