رفتن به محتوای اصلی

گزارشگر سازمان ملل: احکام پرونده خاشقجی تمسخر عدالت است
08.09.2020 - 13:33

 گزارشگر اعدام‌های فراقانونی در کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل احکام صادر شده برای متهمان قتل خاشقجی را فاقد مشروعیت دانست. نامزد خاشقجی نیز صدور این احکام و بستن پرونده قتل خاشقجی را به مضحکه کشیدن عدالت و قضاوت خواند.

صدور احکام پرونده قتل جمال خاشقجی، منتقد عربستان و خبرنگار نام‌آشنای واشنگتن پست، واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

دادگاهی در ریاض روز دوشنبه احکام مجازات هشت نفر از متهمان این پرونده را اعلام کرد. این در حالی است که هویت متهمان همچنان فاش نشده است. افزون بر آن، نتایج مربوط به تحقیق پیرامون عاملان و آمران این قتل نیز منتشر نشده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه هشتم سپتامبر (۱۸ شهریور) با انتشار گزارشی از ریاض به واکنش‌ها به احکام مجازات صادر شده از سوی دادگاه رسیدگی به قتل خاشقجی پرداخته است.

احکام اعدام پنج نفر از متهمان این پرونده، پس از "درخواست بخشش" از سوی پسران خاشقجی، به بیست سال زندان تخفیف یافته بود. برای سه متهم دیگر نیز بین هفت و ۱۰ سال زندان تعیین شده است. این در حالی است که نام متهمان این پرونده همچنان محرمانه مانده است.

مضحکه عدالت

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی با انتشار یک پست توییتری، محاکمه متهمان پرونده قتل خاشقجی را محاکمه‌ای نمایشی خوانده است.

نامزد خاشقجی در این پست توییتری نوشته است: «احکامی که در ارتباط با پرونده قتل خاشقجی امروز در عربستان منتشر شده به مضحکه کشیدن کامل عدالت است.»

دادگاه رسیدگی به پرونده قتل خاشقجی اعلام کرد که با صدور احکام مجازات متهمان، این پرونده مختومه اعلام می‌شود.

نامزد خاشقجی در عین حال می‌نویسد که مسئولان قضایی عربستان بر آن هستند بی آنکه جهان از حقایق مربوط به مسئولان اصلی قتل خاشقجی مطلع شود، این پرونده را پایان یافته اعلام کنند.

Türkei Istanbul | Prozessbeginn Mord an Jamal Khashoggi

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی

خدیجه جنگیز نوشته است در احکام صادره روشن نشده که «چه کسانی طراح این قتل بوده، چه کسانی فرمان اجرای آن را صادر کرده و چه بر سر جسد خاشقجی آمده است؟ این پرسش‌های مهم کاملا بی پاسخ مانده‌اند.»

از سوی دیگر، آگنس کالامار، گزارشگر اعدام‌های فراقانونی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتشار یک پست توییتری، نسبت به احکام صادر شده درباره پرونده این قتل واکنش نشان داد.

کالامار نیز صدور این احکام را تمسخر عدالت خواند و گفت که احکام صادر شده در ارتباط با پرونده قتل خاشقجی فاقد مشروعیت قانونی و اخلاقی است.

گزارشگر اعدام‌های فراقانونی سازمان ملل در توییتر خود نوشت از مسئولان ارشد مملکتی که به عنوان آمران و طراحان این قتل به شمار می‌آیند از همان ابتدا هیچ‌گونه بازخواستی صورت نگرفته است.

کالامار همچنین نوشت که هیچ‌گونه تحقیق و بازرسی پیرامون نقش ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی صورت نگرفته و او عملا از منظر حقوقی مصون مانده است.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. اکنون به‌رغم گذشت دو سال از قتل این منتقد حکومت عربستان سعودی، بسیاری از پرسش‌ها درباره انگیزه، طراحان و مجریان این قتل همچنان در پرده ابهام باقی مانده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.