رفتن به محتوای اصلی

نیویورک تایمز: رهبر ایران نگران حمله نظامی آمریکاست
19.09.2020 - 21:07

طبق این گزارش که چهار نفر از خبرنگاران این روزنامه نوشته‌اند، ایران "نگران" تلافی و حمله نظامی آمریکا و اسرائیل است.

نیویورک تایمز چاپ آمریکا، در این مطلب با استناد به گزارش اطلاعاتی که در اختیار مقام‌های آمریکایی و متحدان آنها قرار گرفته، می‌گوید ایران همچنین برنامه‌های پارسال خود را برای تاثیر بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز امسال کنار گذاشته‌ است؛ نقشه‌هایی مانند حمله به کشتی‌ها در خلیج فارس یا ذخایر نفتی در خاورمیانه با هدف این که شوک اقتصادی آن بر انتخاب مجدد دونالد ترامپ اثر بگذارد.

در این گزارش، نیویورک تایمز با استناد به منابع خبری خود و تحلیل آنها از اوضاع ایران می‌گوید تهران در محاسباتش به این نتیجه رسیده که بعد از بحرانی که همه‌گیری کرونا برای اقتصاد جهان ایجاد کرد، هر نوع حمله به منابع نفتی بی‌اثر است. و اینکه ایران باور دارد که هر نوع حمله‌ای جز حملات سایبری به نفع آقای ترامپ خواهد بود چرا که به او اجازه می‌دهد با هدف تامین نظر رای‌دهندگان حامی خود، آمریکا را برای یک پاسخ نظامی به ایران آماده کند.

اما بر خلاف آنچه گزارش نیویورک تایمز از استراتژی فرمانده کل قوا در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، فرماندهان سپاه دست‌کم در سخنرانی‌ها، بارها آمریکا را به تلافی "سخت" تهدید کرده‌اند. حسین سلامی، فرمانده سپاه ایران امروز، شنبه ۲۹ شهریور تاکید کرد که ایران در پی کشته شدن قاسم سلیمانی به دنبا ل"انتقام قطعی، جدی و واقعی" از آمریکا است.

آقای سلامی در عین حال که آمریکا را تهدید می‌کرد در میان سخنانش به این اشاره کرد که ایران در حمله به پایگاه عین‌الاسد در عراق، "هیچ سرباز آمریکایی را نکشته" است.

نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی گفته بود که حمله به نطنز کار اسرائیل بوده است

 

نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی گفته بود که حمله به نطنز کار اسرائیل بوده است

نیویورک تایمز با استناد به مقام‌های ارشد آمریکایی و کشورهای هم‌پیمان که در جریان گزارش اطلاعاتی قرار گرفته‌اند، نوشته سران ایران "در خفا باور دارند که آمریکا و اسرائیل پشت عملیات‌های اخیر علیه ایران بوده‌اند." مانند آنچه در تأسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد؛ اما رهبران جمهوری اسلامی از هرنوع تلافی خودداری می‌کنند؛ چون این رویدادها را "تله‌ای" می‌دانند که چیده شده تا ایران تلافی کند و به دنبالش آنها هم به ایران حمله کنند.

خبرنگاران نیویورک تایمز در این مقاله مشترک نوشته‌اند که آمریکا در چند روز گذشته فشارهای خود علیه ایران را تشدید کرده است؛ از آن جهت که جمهوری اسلامی را به برنامه‌ریزی برای ترور دیپلمات‌های آمریکایی و حملات سایبری و خرابکاری در انتخابات ماه نوامبر متهم کرده و همچنین تحریم‌ها را افزایش داده است. اما به گفته این روزنامه، این کارزار برای انزوا و بدنام کردن ایران در تضاد با موقعیت فعلی این کشور است که در گزارشی به اطلاع مقام‌های ارشد آمریکا رسیده است.

البته خود گزارشگران نیویورک تایمز به این موضوع اشاره می‌کنند که اطلاعات محرمانه آمریکا از نیت و اهداف ایرانیان "همیشه غیردقیق" بوده و مقام‌های آمریکایی هم حاضر نیستند شواهدی را که با آن به این نتیجه رسیده‌اند، با جزئیات اعلام کنند؛ اما مقام‌های آمریکایی اعتقاد دارند که این نتیجه‌گیری که به دست آورده‌اند، با فعالیت‌های اخیر ایران در خاورمیانه هم‌خوانی دارد.


مایکروسافت: هکرهای ایرانی، چینی و روس می‌خواهند در انتخابات آمریکا خرابکاری کنند

با تمام این اظهارات، به گزارش نیویورک‌تایمز، حملات سایبری ایران علیه اهداف آمریکایی شدت گرفته است. شرکت آمریکایی مایکروسافت هفته گذشته هشدار داد که یک گروه هکر به نام فسفوروس که با حکومت ایران در ارتباط است، "تلاش ناموفقی کرد که به حساب کاربری مقام‌های آمریکایی و کارکنان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نفوذ کند."

ایران البته گزارش مایکروسافت را رد کرده بود.

مایکروسافت همچنین با تایید دادگاه فدرال آمریکا، ۱۵۵ دامنه اینترنتی را با این اتهام که در اختیار گروه‌های ایرانی بودند، مسدود کرد. اما مقام‌های اطلاعاتی آمریکا این حملات را موثر و جدی ارزیابی نکرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.