رفتن به محتوای اصلی

حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد در معرض خطر اعدام قرار دارد
23.09.2020 - 05:27

در این نامه آمده است، حیدر قربانی، ۴۷ ساله، که در زندان سنندج است، تقاضای اعاده دادرسی پرونده‌اش از سوی دیوان عالی کشور در ۱۶ شهریور سال جاری رد شده و هم اکنون هر لحظه در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر می‌گوید، به رغم ایراد متعدد به روند ناعادلانه دادرسی پرونده حیدر قربانی، ١٦ مرداد سال جاری شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور حکم اعدام او را تایید کرد.

عفو بین الملل در ادامه این نامه به نحوه برگزاری محاکمه حیدر قربانی در دادگاه انقلاب سنندج پرداخته و نوشته است: حیدر قربانی اول بهمن سال گذشته در دادگاه انقلاب به اتهام «قیام مسلحانه» علیه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد.

در این نامه تصریح شده است، در حالی حیدر قربانی در ارتباط با کشته شدن سه عضو بسیج توسط نیروهای حزب دموکرات کردستان محکوم شده که در حکم دادگاه آمده است که حیدر قربانی هرگز مسلح نبوده است.

عفو بین الملل می‌گوید که این حکم بر اساس «اعترافات» تحت شکنجه از او استوار است که گفته است، تنها راننده اتومبیلی بوده که مهاجمان با آن مرتکب قتل شده‌اند.

عفو بین الملل همچنین تصریح کرده است، از زمان بازداشت، حیدر قربانی در زندان برای اعتراف تحت فشار بوده و خود او گفته است بارها تحت شکنجه قرار گرفته بود تا «اعتراف» کند و از این «اعترافات» فیلمی تهیه شده که شبکە «پرس تی وی» آن را منتشر کرد.

در همین زمینه٬ شراره صادقی، همسر حیدر قربانی با انتشار ویدئویی با تاکید بر اینکه همسرش «زیر سخت‌ترین شکنجه‌های جسمانی و روحی» بوده، خواستار کمک‌های جهانی برای توقف حکم اعدام او شده است.

 

خانم صادقی در این ویدئو که روز ۲۹ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه انقلاب شهرستان سنندج را را «خودسرانه و ناعادلانه» خوانده و گفته که او و فرزندانش در «تلخ‌ترین و ناگوارترین» وضعیت زندگی می‌کنند.

حیدر قربانی و محمود صادقی برادرزنش که ساکن یکی از روستاهای کامیاران در استان کردستان بودند، مهرماه سال ٩٥ بە اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» بازداشت شدند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.