رفتن به محتوای اصلی

عربستان ۱۰ نفر را در ارتباط با سپاه پاسداران بازداشت کرد؛
ایران: سناریونویسی بی‌ارزش است
29.09.2020 - 13:49

خبرگزاری رسمی سعودی شب گذشته اطلاعیه رئیس اداره امنیت دولتی این کشور را منتشر کرده که در آن آمده است نهادهای مسئول دولتی شش روز پیش "یک هسته تروریستی را کشف کرده‌اند که عناصر آن در مراکز سپاه پاسداران ایران در زمینه ساخت و استفاده از مواد منفجره آموزش نظامی و عملی دیده‌اند."

در این بیانیه آمده است که دوره آموزشی این افراد از هفت آبان ۱۳۹۶ به مدت یک ماه نیم در ایران بوده است.

این بیانیه می‌افزاید که این اداره توانسته است هویت این افراد و محل های اختفای اسلحه و مواد منفجره متعلق به آنان را کشف کند.

امروز اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این خبر گفته "عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند".

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت اتهامات اخیر مسئولان سعودی به جمهوری اسلامی ایران، در امتداد مواضع بی‌اعتبار و تکراری این کشور طی سال‌های گذشته است.

این مقام ایرانی گفت "حاکمان سعودی با کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی و این بار در قالب نمایشی دست چندم، پرونده‌سازی دروغین علیه ایران را به عنوان حربه‌ای برای انحراف افکارعمومی و روشی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات شکست خورده خود برگزیده‌اند".

خبرگزاری سعودی تصاویری از اقلام کشف شده را منتشر کرده است

 

خبرگزاری سعودی تصاویری از اقلام کشف شده را منتشر کرده است

اطلاعیه رئیس اداره امنیت دولتی عربستان اما فهرستی از اقلام کشف شده از این افراد را منتشر کرده که شامل ۹ فقره بمب‌های دست ساز، ۶۷ عدد فیوز انفجاری، مقادیری مواد منفجره و لوازم ساخت بمب، چند قبضه اسلحه ازجمله تفنگ کلاشنیکوف، تفنگ تیرانداز، اسلحه کمری، وسایل دید در شب، وسایل ارتباطات، مهمات و اقلام دیگر بوده است.

خبرگزاری رسمی سعودی تصاویری از اقلام کشف شده را منتشر کرده است.

اداره امنیت دولتی عربستان گفته است که بعدا اطلاعات بیشتری در مورد هویت و فعالیت بازداشت شدگان و ارتباطات آنها در داخل و خارج عربستان منتشر خواهد کرد و این اطلاعات در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

رئیس این اداره در اطلاعیه خود گفته که "ما بر عزم این نهاد برای خنثی کردن طرح های مجرمانه و مقابله با کسانی که در صدد آسیب به امنیت و ثبات و ایمنی شهروندان سعودی و خارجیان مقیم درکشورمان تاکید می‌کنیم."

در این اطلاعیه مشخص نشده است که منظور از "خارجیان" مقیم این کشور شهروندان چه کشورهایی هستند اما تعداد زیادی شهروندان غربی از جمله آمریکایی در عربستان سکونت و در بخش‌های مختلف اقتصادی، نظامی و آموزشی فعالیت دارند.

عربستان در سال‌های گذشته نیز افرادی را به اتهام تشکیل هسته جاسوسی برای ایران و تلاش برای خرابکاری بازداشت و محاکمه کرده بود.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال های اخیر به شدت تیره شده و عربستان در پی حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور، رابطه خود را با ایران قطع کرده است.

حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در همسایگی عربستان یکی از مسائل تنش‌برانگیز اصلی بین دو کشور است
،حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در همسایگی عربستان یکی از مسائل تنش‌برانگیز اصلی بین دو کشور است

از آن زمان ایران و عربستان در تنش‌ها و درگیری‌های سال‌های اخیر خاورمیانه عموما در هر کشوری جانب گروه‌های رقیب را گرفته‌اند و هر دو متقابلا یکدیگر را به مداخله در امور دیگر کشورها و بر هم زدن ثبات منطقه و "حمایت از تروریسم" متهم می‌کنند.

حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در همسایگی عربستان یکی از مسائل تنش‌برانگیز اصلی بین دو کشور است. مجموعه‌ای از رخدادها به ویژه حمله به تاسیسات نفتی عربستان تنش میان دو رقیب منطقه‌ای را به اوج رساند.

اخیرا ملک سلمان، پادشاه عربستان، در پیام ویدیویی خود به نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با لحنی تند از حکومت ایران و متحدان منطقه‌ای آن انتقاد کرد و هشدار داد که دولت سعودی در دفاع از امنیت ملی خود "به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد."

پس از آن که ملک سلمان در سخنرانی سازمان ملل خود به تندی به ایران حمله کرد، نماینده ایران در سازمان ملل متقابلا اتهاماتی را علیه عربستان سعودی مطرح کرد اما همزمان پیشنهاد "گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای" داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.