رفتن به محتوای اصلی

مقام ارشد ایرانی: آمریکا نباید غیرمسئولانه از افغانستان خارج شود
14.11.2020 - 17:35


آقای موسوی در گفت و گو با روزنامه اعتماد چاپ تهران گفته است "کشوری که به کشور دیگری حمله می‌کند پیش از ترک این کشور، باید ساختارهای امنیتی و نظامی آن را احیا کرده باشد".

این مقام ایرانی گفته "نیروهای ائتلاف زمانی که به افغانستان آمدند تقسیم وظیفه کردند: ارتش را آمریکا، قوه قضاییه را ایتالیا و مسئولیت سروسامان دادن پلیس را آلمانی‌ها بر عهده گرفتند... منظور خروج مسئولانه این است. آمریکایی‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند نه اینکه کشوری را بیست سال اشغال کنند و نه تنها نهادهای مختلفی را که قرار بود به وجود بیاورند، راه‌اندازی نکنند، بلکه همه آنها را تسلیم اپوزیسیون آن دولت هم بکنند".

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران گفته "این نه تنها خروج مسئولانه نیست، بلکه خیانت به منافع ملی یک کشور است".

به نظر می رسد این اولین بار است که یک مقام ایرانی از برنامه خروج نیروهای آمریکایی در کشورهای پیرامونی ایران با چنین لحنی انتقاد می کند.

آقای موسوی گفته است: "آمریکا با مجوز شورای امنیت به افغانستانی آمد که بیش از ۳۵ میلیون جمعیت دارد و در همسایگی ماست. درست است که حمله به افغانستان در قالب نیروهای ائتلاف انجام شد، اما آمریکا اصلی‌ترین نیرو بود و امروز پس از بیست سال نمی‌تواند بدون انجام وظیفه در حالی که مسئولیت بین‌المللی خود را هم انجام نداده از افغانستان برود".

وی در عین حال از تماس دولت ایران با طالبان خبر داده و گفته در تامین امنیت مرزهای ایران و افغانستان با گروه طالبان همکاری وجود دارد.

 
گزارش ها نشان می دهد آمریکا حدود ۸۶۰۰ سرباز در افغانستان دارد

 

گزارش ها نشان می دهد آمریکا حدود ۸۶۰۰ سرباز در افغانستان دارد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حدود یک ماه پیش گفت بود ایالات متحده باید کلیه نیروهای خود را تا کریسمس امسال یعنی کمتر از شش دیگر از افغانستان خارج کند که سریع تر از موعدی است که پیشتر اعلام شده بود.

آقای ترامپ در توییتر نوشته بود: "ما باید گروه کوچک باقی مانده از مردان و زنان شجاع خود که در افغانستان خدمت می کنند را تا کریسمس به کشور برگردانیم".

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشتر در روز چهارشنبه گفت آمریکا اوایل سال آینده شمار سربازان خود در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

طبق برنامه قرار بود شمار نیروهای آمریکایی تا ماه نوامبر به ۴ تا ۵ هزار نفر کاهش یابد.

گزارش هایی که تا پیش از این منتشر شده بود نشان می دهد آمریکا حدود ۸۶۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

این کشور در زمستان سال گذشته با طالبان به توافقی دست یافت که براساس آن نیروهای خارجی در ازای ضمانت های ضد تروریستی طالبان تا بهار ۱۴۰۰ افغانستان را ترک خواهند کرد. براساس آن توافق طالبان همچنین برای رسیدن به صلح با دولت افغانستان وارد مذاکره شد.

دولت ترامپ شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را به تدریج کاهش داده و طالبان قول داده است به نیروهای غربی حمله نکند، هرچند حملات این گروه علیه ارتش و نیروهای امنیتی ادامه دارد.

آقای ترامپ وعده کاهش نیروهای نظامی در افغانستان را حدود یک ماه پیش از انتخابات آمریکا که نظرسنجی ها پیشتازی رقیب او، جو بایدن، را نشان می‌داد، مطرح کرده بود.

در آن زمان او سعی داشت نشان دهد که به قول انتخاباتی خود برای به پایان رساندن "جنگ های بی پایان" عمل می کند.

پس از روشن شدن نتایج انتخابات و اعلام پیروزی جو بایدن، آقای ترامپ وزیر دفاع خود را برکنار و فرد دیگری را به عنوان سرپرست انتخاب کرده که رسانه ها می گویند همراهی بیشتری با رئیس جمهور برای بازگرداندن نیروهای نظامی از عراق و افغانستان دارد.

آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حکومت طالبان که به القاعده پناه داده بود را ساقط کرد و طالبان از آن زمان همچنان برای ساقط کردن دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان در جنگ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.