رفتن به محتوای اصلی

ویدا مهران‌نیا: احمدرضا جلالی امروز اطلاع داد که قرار است اعدام شود
24.11.2020 - 19:00

آقای جلالی اردیبهشت سال ۹۵ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی از محل زندگی خود در سوئد به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام او آذر ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. به رغم اینکه وکلای آقای جلالی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده او را داشتند، ولی دیوان عالی دادخواست آن‌ها را رد کرد. زینب طاهری، وکیل مدافع آقای جلالی در این زمینه گفته بود که قاضی در دادگاه که کمتر از یک ساعت طول کشید درخواست او را رد کرد.

با این حال، در سه سال گذشته کمتر خبری درباره وضعیت پرونده آقای جلالی منتشر می‌شد و به نظر می‌رسید که حکم اعدام او متوقف شده است. ولی خانم ویدا مهران‌نیا روز سه‌شنبه گفت که همسرش امروز به اطلاع داد که قرار است اعدام شود.

خانم مهران‌نیا بهمن ۱۳۹۶ در نامه‌ای به معاون وقت رئیس‌جمهوری ایران، ضمن اشاره به برگزاری «دادگاهی نمایشی» برای احمدرضا جلالی، نوشته بود که «از زمان دستگیری تا صدور حکم دادگاه بدوی، اقدامات غیرقانونی و غیرشرعی متعددی توسط بازجویان، بازپرس، معاون و نمایندگان دادستان، و قضات پرونده صورت گرفته است که در نهایت منجر به پرونده‌سازی و صدور حکم ناعادلانه اعدام شده است».

آقای جلالی خود نیز در یک فایل صوتی که صحت آن به تایید اعضای خانواده‌اش رسیده است، گفته که اعترافات او تحت فشار بوده و هیچ‌گونه دسترسی به وکیل یا بازپرس نداشته است.

این فایل صوتی نیز پس از آن منتشر شد که تلویزیون حکومت جمهوری اسلامی فیلمی از به اصطلاح «اعترافات» او پخش کرد که، به گفته خانم مهران‌نیا، تحت فشار بازجویان وزارت اطلاعات صورت گرفته بود و همسرش را در انفرادی بند ۲۰۹ به آزار و اذیت کودکانش تهدید کرده‌‌ بودند.

صدور حکم اعدام برای آقای جلالی با اعتراض گسترده سازمان‌ها و کار‌شناسان حقوق بشری سازمان ملل روبرو شده است. این کارشناسان بهمن ۹۶ با ارائه درخواستی گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم سریعا حکم اعدام صادر شده علیه دکتر جلالی را لغو کند زیرا آن طور که مشخص است دادگاهی منصفانه با استانداردهای جهانی و با حق تجدیدنظر برای او برگزار نشده است».

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به وضعیت زندانیان دوتابعیتی و خارجی، از جمله احمدرضا جلالی، در مورد بازداشت‌ و اتهامات امنیتی وارده به آن‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

منتقدان جمهوری اسلامی، از جمله دولت ایالات متحده می‌گویند که حکومت ایران، با بازداشت اتباع خارجی به اتهامات واهی از آن‌ها به عنوان گروگان و برای گرفتن امتیاز استفاده می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.