رفتن به محتوای اصلی

روحانی درباره اعدام ‌روح‌الله زم: فکر نمی‌کنم اخلالی در روابط با اروپا ایجاد شود
14.12.2020 - 16:24

آقای روحانی اعدام روح الله زم را بر اساس حکم قوه قضائیه خوانده و گفته حکم اعدام بر اساس قوانین ایران و جود دارد و قوه قضائیه هم که این حکم را صادر و اجرا کرده "از دولت مستقل است".

رئیس جمهور ایران درباره تاثیر اعدام آقای زم بر روابط ایران و کشورهای اروپایی گفته "تصور نمی کنم این اعدام اختلالی در روابط با اروپا ایجاد کند".

او گفته "شاید این چیز خوبی در زندگی آقای زم نباشد که اعدام شده" اما انتقاد کرده که چرا کشور اروپایی درباره این اعدام "حساسیت زیادی" از خود نشان داده‌اند.

در پی اعدام روح الله زم یک کنفرانس تجاری میان ایران و اروپا که قرار بود امروز با حضور جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برگزار شود، لغو شد. به غیر از اتحادیه اروپا و ایالات متحده، کشورهای فرانسه، آلمان و نماینده‌ای از مجلس عوام بریتانیا این اعدام را محکوم کرده اند.

آقای روحانی گفته است که به گفته برخی از کشورها روح‌الله زم "در راستای منافع آن کشورها فعالیت می‌کرده است.

زم

 

حسن روحانی گفته است که به گفته برخی از کشورها روح الله زم "در راستای منافع آن کشورها فعالیت می کرده

روحانی شرط پرداخت خسارت از سوی آمریکا را رد کرد

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سئوالی درباره پیش شرط درخواست غرامت از آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام که پیشتر از سوی سخنگویان دولت و وزارت خارجه مطرح شده بود، چنین طرحی را رد کرده و گفته چنین شرطی "به معنای ادامه پیدا کردن تحریم هاست".

او گفت "در این سال ها ۴+۱ هم به تعهدات خودش عمل نکرد، آیا باید از آنها خسارت بگیریم؟ این شدنی نیست".

وی گفت "اگر ما بخواهیم از آمریکا خسارت بگیریم خیلی زیاد است، از اول انقلاب و حتی از کودتا ما از آمریکا خسارت های بسیاری داشته ایم که محاسبه آن بسیار سخت است." اشاره او به سرنگونی دولت محمد مصدق در مرداد سال ۳۲ بود اما اسمی از نخست وزیر وقت ایران نیاورد.

مقام های دولتی از جمله علی ربیعی و سعید خطیب زاده سخنگویان دولت و وزارت خارجه مطرح کرده بودند که مذاکره با آمریکا "مشروط به بازگشت این کشور به توافق هسته ای ، توبه و پرداخت خسارت" به ایران است اما به نظر می رسد که آقای روحانی از این شرط عقب نشینی کرده است.

یک رسانه آمریکایی از رئیس جمهور ایران پرسید "با توجه به سیاست جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا مبنی بر لزوم یک توافق قدرتمندتر که شامل برنامه موشکی ایران شود و حمایت آلمان، برتیانیا و فرانسه از این طرح آیا برگشتن همه طرف ها به وافق هسته ای برجام واقع بینانه است" که آقای روحانی پاسخ داد "چنین تعبیری از آقای بایدن مبنی بر یک توافق دیگر را تا به حال نشنیده است".

رد احتمال مذاکره بر سر مسائل موشکی ایران با آمریکا

آقای روحانی گفت "این حرف ترامپ است. در هر حال هرکسی که این حرف را بزند، ما هیچ پیش شرطی را قبول نمی‌کنیم و برجام از اول قابل مذاکره نیست."

او گفت "مسائل موشکی و منطقه ای ربطی به برجام ندارد و همه اینها قبلا بحث شده و در همان زمان برجام مذاکره بر سر آن صورت گرفت و ما رد کردیم. ترامپ از این مذاکرات بی خبر بود اما آقای بایدن می‌داند و اینها قابل طرح و مذاکره نیست و تنها برگشتن همه به تعهداتشان روی میز مذاکره است".

او گفت که حتی اگر جو بایدن هم پیروز انتخابات ریاست جمهوری نمی شد، تحریم های آمریکا علیه ایران قابل ادامه نبود. آقای روحانی گفت که به نظر او دوره تحریم های ایالات متحده علیه ایران "سپری شده است".

آقای روحانی پاسخ به سئوالی درباره ارتباط احتمالی ایران با جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا را بی پاسخ گذاشت.

رئیس جمهور از طرح تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده دفاع کرد و با یادآوری لغو احتمالی تحریم های آمریکا گفت باید چاه های نفت را برای آن روز آماده کرد. او گفت که در صورت رفع تحریم های آمریکا، ایران به سرعت سهمیه صادرات نفت خود در اوپک (کشورهای صادر کننده نفت) را پس خواهد گرفت.

در جریان کنفرانس خبری رئیس جمهور ایران برخی از اعضای دفتر او در جلسه حاضر بودند.

در جریان کنفرانس خبری رئیس جمهور ایران برخی از اعضای دفتر او در جلسه حاضر بودند

''افرایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ ''واقع بینانه است ''

در حال حاضر صادرات نفت ایران که پیش از تحریم ها به سه میلیون بشکه نزدیک می شد، بر اساس تخمین ها به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است. برخی از نمایندگان مجلس منتقدان دولت این رقم را واقع بینانه ندانسته و گفته‌اند در صورت تصویب این لایحه دولت در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

او تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را حاصل هفته ها کار کارشناسی دولت خواند و گفت طرح دولت برای افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت که در لایحه بودجه آمده "واقع بینانه" است اما اگر مجلس چنین نظری ندارد می تواند آن را کم کند.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از اظهاراتش از مصوبه جدید مجلس که دولت را با شروطی ملزم به غنی سازی ۲۰ درصدی و توقف اجرای نظارت های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی در پروتکل الحاقی با آن کرده انتقاد کرد و گفت "مجموعه دولت او این قانون را مفید نمی داند اما دولت آن را اجرا خواهد کرد".

آقای روحانی در کنفرانس خبری اطلاع داد که آئین نامه اجرایی این قانون تا هفته آینده در دولت آماده می شود و سپس به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره "نقص های دولت و مدیران دولتی" این نقص ها را تایید کرد و انتقاد خود را متوجه دیگر نهادهای حکومتی کرد و گفت "چه نهادی نقص ندارد". آقای روحانی انتقاد از دولت را "مایه ارتقا" منتقدان در حکومت خواند و گفت اما این وضعیت در برابر سایر قوا وجود ندارد چرا که به تعبیر وی در صورت انتقاد از سایر نهادها، منتقدان با احضار قوه قضائیه رو به رو می شوند.

روحانی: بارها با مدیران دولتی دعوا کرده ام

آقای روحانی گفت "بارها" در دولت با مدیران بر سر 'نقص هایی که وجود دارد دعوا کرده' است اما از نحوه عملکرد دولت خود دفاع کرد و گفت تمام تلاش خود را برای کاهش فشار بر مردم به کار گرفته است.

رئیس جمهور ایران بخشی از مشکلات اجرایی در ایران را "مشکلات ساختاری" خواند و گفت همه می گویند بخشی از مسائل مربوط به نقص دولت و برخی دیگر مربوط به تحریم هاست "اما کسی از سهم دیگر نهادها و منتقدان دولت در وضعیت جاری نمی گوید".

آقای روحانی درباره ترور محسن فخری زاده از مدیران وزارت دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی ایران را تلاش افرادی خواند که به گفته او "می‌خواستند در روزهای پایانی دوره منحوس ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند".

رئیس جمهور ایران گفت "جمهوری اسلامی ایران حق خود می داند که انتقام بگیرد و در جای مناسب اینکار را خواهد کرد" اما توضیح داد که "اجازه نمی‌دهیم که مکان و زمان این انتقام را دیگران تعیین کنند".

در جریان کنفرانس خبری رئیس جمهور ایران برخی از اعضای دفتر او در جلسه حاضر بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.