رفتن به محتوای اصلی

بیانیه زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ: از عمل جوانمردانه افشین شهسواری تقدیر میکنیم
29.12.2020 - 16:08

Missing media item.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام سه شنبه ۹دیماه۹۹، به دنبال ضرب و شتم وحشیانه زندانی سیاسی افشین شهسواری در زندان اوین، موجی از انزجار و اعتراض در فضای مجازی و در زندانها بوجود آمد.

زندانی سیاسی افشین شهسواری پس از اعتراض به آزار و توهین به یکی از زندانیان عادی مورد ضرب و شتم وحشیانه ماموران زندان اوین قرار گرفته و بیهوش و مصدوم و مجروح شد.

زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ با صدور بیانیه ای این عمل وحشیانه را محکوم کرده و از جمله نوشتند :

ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ ضمن تقدیر از عمل جوانمردانه زندانی سیاسی افشین شهسواری، در دفاع از کرامت انسانی سایر زندانیان، این عمل غیر انسانی و وحشیانه مسئولان زندان اوین را به شدت محکوم می کنیم.

زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ که خود بطور مستمر تحت آزار و اذیت بوده و حداقل حقوق آنها توسط مسئولان زندان نقض می شود در این بیانیه از سازمانهای حقوق بشری و بین المللی خواستار اعزام بازرسان ويژه جهت توقف شکنجه و اذیت و آزار زندانیان در زندانهای دیکتاتوری ولایت فقیه شدند.

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن بدست کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده از این قرار است:

زندانی سیاسی افشین شهسواری روز جمعه ۵ دی ماه بخاطر دفاع و حمایت از یک زندانی در قرنطینه زندان اوین به طرز وحشیانه ای مورد تهاجم و ضرب و شتم مسئولان زندان اوین قرار گرفت.

ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ ضمن تقدیر از عمل جوانمردانه زندانی سیاسی افشین شهسواری، در دفاع از کرامت انسانی سایر زندانیان و همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که هر زندانی باید بدون توجه به نوع اتهامش دارای حقوق مشخص و از پیش تعریف شده ای است، و هیچ مقامی حق آزار و اذیت و شکنجه بدنی و روانی آنان را ندارد، این عمل غیر انسانی و وحشیانه مسئولان زندان اوین را به شدت محکوم می کنیم.

باید اضافه کنیم که ما زندانیان تهران بزرگ، خود مدتهاست در این زندان از مشکلاتی چون محرومیت از آبگرم برای استحمام، پایین بودن کیفیت غذا، نبود پزشک و عدم رسیدگیهای ضروری پزشکی و درمانی و بهداشتی آن هم در شرایط سخت کرونا، مورد اذیت و آزار قرار داریم.  

 از سازمان عفو بین الملل، فعالین حقوق بشر و سایر مراجع ذیصلاح بین المللی تقاضا میکنیم که با فرستادن بازرسان ویژه از وضعیت بسیار نامساعد زندان های ایران دیدار کرده و خواهان توقف شکنجه، اذیت و آزار زندانیان و نقض حقوق بشر در زندانهای دیکتاتوری ولایت فقیه شوند.

زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ
دی ماه ۹۹

درباره زندانی سیاسی افشین شهسواری

زندانی سیاسی افشین شهسواری اهل قزوین و متولد ۱۳۶۱ است. این زندانی سیاسی در ۸ اسفند ۹۷ بازداشت شد. او مدتی در بند ۲ الف زندان اوین تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

این زندانی سیاسی در مردادماه سال ۹۸ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و ارتباط با مجاهدین خلق به سه سال و نیم زندان محکوم شد. 

روز پنجشنبه ۴ دی ماه ۹۹، زندانی سیاسی افشین شهسواری پس از بازگشت از مرخصی به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. یک روز بعد، روز جمعه ۵ دی ماه ۹۹، حین آمارگیری دو تن از زندانیان عادی مورد توهین و آزار زندانبانان قرار گرفتند. افشین شهسواری به این عمل اعتراض کرد. پس از اعتراض وی، بیش از ۱۰ تن از افسر نگهبان ها و گارد زندان او را تا سرحد مرگ کتک زدند. در راهرو زندان نیز با ایجاد تونل وحشت او را ضرب و شتم کرده و در نهایت به حیاط زندان بردند.

در حیاط زندان وی را روی برفها انداخته و با ضربات پوتین مجددا تا نقطه بی هوشی کتک زدند. به طوری که بر اثر ضربات وارده سرش شکست و بی هوش شد، دچار خونریزی شدید از بینی شد، صورتش از ناحیه ابرو شکاف برداشت و کتفش در رفت. به گفته یکی از شاهدین حتی در زمانی که بیهوش بود نیز این مأمورین وحشی از ضرب و شتم وی دست برنمی داشتند.

دادیار زندان روز گذشته ۶ دی ماه ۹۹ این زندانی سیاسی را فراخوانده و در یک اقدام کاملا غیرقانونی او را تهدید کرده است.

اسامی سه تن از افسر نگهبانهایی که در این ضرب و جرح وحشیانه شرکت داشتند، جلال مبینی، مهدی محمولی و فردی با فامیلی امراللهی بوده است.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.