چقدر نسبت به فرهنگ، لباس و زبان اقوام دیگر ایرانی شناخت داریم؟


دراین گفتگو به بهانه چوپانی خواندن لباس کردی یکی از میهمانان برنامه تلویزیون ایران توسط مجری که اعتراضات گسترده ای را بر انگیخت، از جمله گفته شد:. به رسمیت شناختن چند فرهنگی بودن جامعه متنوع اتنیکی ایران همچون یک ارزش مثبت نقش مهمی در چیرگی بر گسست های فرهنگی و اتنیکی وایجاد حس تعلق و گسترش همبستگی اجتماعی دارد..

گفتگوی ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور و سعید پیوندی درباره  تبعیض و تنوع اتنیکی و فرهنگی در ایران

دراین گفتگو به بهانه چوپانی خواندن لباس کردی یکی از میهمانان برنامه تلویزیون ایران توسط مجری که اعتراضات گسترده ای را بر انگیخت، از جمله گفته شد:

1 . به رسمیت شناختن چند فرهنگی بودن جامعه متنوع اتنیکی ایران همچون یک ارزش مثبت نقش مهمی در چیرگی بر گسست های فرهنگی و اتنیکی وایجاد حس تعلق و گسترش همبستگی اجتماعی دارد..

2 گسترش آگاهی ضد تبعیض و حساسیت و هشیاری اجتماعی نقش مهمی در زدودن دگر سازی و دگر ستیزی از گروه های اتنیکی و دیگر گروه های اجتماعی مورد تبعیض و افزیش مشارکت اجتماعی دارد.

3  مصداق تبعیض را نه برپایه  انگیزه و خوانش تبعیض کننده، بلکه نخست برپایه تجربه گروه رنجدیده از تبعیض باید مورد توجه قرار گیرد. واکنش گسترده جامعه کرد به این برنامه که نمایندگان مجلس را نیز در بر گرفت، تحقیر آمیز بودن این ابراز نظر را نشان داد.

4  تبعیض های اتنیکی را تحت عنوان "خطر تجزیه طلبی" و "وحدت ملی" نمی توان خاموش کرد. تبعیض اتنیکی زمینه تجزیه فکری و عاطفی را در میان گروه های اتنیکی تحت ستم گسترش می دهد. راه حل نه نفی صورت مسئله بلکه یافتن راه حلی است که چند فرهنگی را با تبعیض زدایی بتواند گسترش دهد.

6 در گذشته ناسیونالیسم آمرانه باتبعیض ساختاری شکاف های اتنیکی را گسترش داد و گروه های اتنیکی تحت ستم را به حاشیه راند. امروز ناسیونالیسم شیعه بنیادگرایی اسلامی "فارس گرا" شکاف ها و تبعیضات اتنیکی ودینی را که در  میان اکثر گروه های اتنیکی (به جز ترک های آذری تبار) همپوشی دارد، شدت بخشیده است. به عبارت روشن تر ایدئولوژی بنیادگرای اسلامی ایران از نوعی ویژگی "نژادپرستی نوین" نیز برخوردار است

7 سکوت، بی تفاوتی و نادیده انگاری تبعیض خود به نهادینه کردن آن همچون خشونتی نمادین در تحقیر "آن دیگری" اعم از گروه های اتنیکی و... یاری می رساند.

8 رسانه ها نقش مهمی در نهادینه کردن و یا زدودن تبعیض های اتنیکی و گسترش حساسیت های ضد تبعیض دارد. هم از این رو می بایست از جمله حساسیت رسانه ها و گفتمان های روشنفکری به بیان، سیاست و رفتار تبعیض آمیز شدت گیرد. نه این که حتی در برابر اظهارات نژادپرستانه سکوت کند یا بی تفاوت باشد یا آنرا تجدید تولید کنند.

9 نظام آموزشی کشور و ایدئولوژی رسمی نظام مبتنی بر تبعیض است. هم از این رو بدون تغییر ساختاری آن بخت همگانی کردن آگاهی ضد تبعیض و همزیستی مسالمت آمیز فرهنگ های متفاوت بسیار کم خواهد بود. حتی در کشورهای دمکراتیک سخن بر سر این است که سیاست تبعیض گریز (غیر تبعیض آمیز) کافی نیست و می بایست از سیاست غیر تبعیض به سیاست فعال ضد تبعیض گذار کرد. در کشوری نظیر ایران که تبعیض ساختاری و نهادینه شده است و حتی از توجیه ایدئولوژیک برخوردار است، ضررورت چنین رویکردی بسیار کلیدی است. می توان گسترش آگاهی ضد تبعیض را از روشنفکران، رسانه ها و جامعه مدنی آغاز کرد. از جمله مهم است که خود رسانه ها با آموزش کارکنان خود به تریبونی برای ابراز نظر نژادپرستانه یا سکوت در برابر آن بدل نشوند و حساسیت نشان دهند.

10 در کشوری نظیر سوئد به جای سخن گفتن از همپیوستگی گروه ها ی مهاجر بر  ضرورت ادغام سوئدی تبارها در فرایند جهانی شدن که نزدیکی فرهنگ ها و هویت های اتنیکی و... از پیامدهای آن است نیز تاکید می شود تا فرایند همپیوستگی، گسترش مشارکت، حس تعلق و پلورالیسم فرهنگی (در چهارچوب دمکراسی و حقوق بشر) توسعه یابد. در جامعه ایران که آگاهی ضد تبعیض پایین است تاکید بر آن همچون بخشی از ارزش های انسانی و دمکراتیک و پروسه ادغام گروه اتیکی "فرداست"  (که خود را هنجار  کل ایران می داند و در پی اسیملاسیون است) در فرایند جهانی شدن و مدرنیته ضروری است. این امر کمک می کند تا جامعه با واقعیت چند فرهنگی ، چند اتنیکی و چند زبانی بودن کشور و حق مشارکت برابر مستقل از تعلقات اتنیکی  بیشتر آشناشود. برسمیت شناختن این تبعیضات و گسترش آگاهی ضد تبعیض نقطه آغاز مناسبی برای گسترش این فرهنگ در جامعه ایرانی است که به شدت به ناسیونالیسم آمرانه و فرداست آغشته است.

کل این گفتگو را می توان از طریق لینک زیر مشاهده کرد

بخش: 
انتشار از: 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

         

 

نظردهی با فیسبوک: