رفتن به محتوای اصلی

سازمان جهانی بهداشت از ملی‌گرایی در زمینه واکسن انتقاد کرد
30.01.2021 - 07:31

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داده و گفته چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود.

دکتر مارک رایان، رئیس برنامه فوریت‌های پزشکی و از مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت هم کشورهای ثروتمند را متهم کرده که در حال دعوا بر سری کیکی هستند که کشورهای فقیرتر حتی به خرده‌های آن دسترسی ندارند.

اتحادیه اروپا گفته است بر سر اختلاف با دو تولید کننده واکسن و به خاطر کمبود آن، شرکت‌های دارویی را مجبور خواهد کرد قبل از ارسال دوزهای واکسن، مجوز بگیرند.

این برای اولین بار نیست که سازمان جهانی بهداشت در این مورد هشدار می‌دهد.

دو هفته پیش هم آقای ادهانوم گفته بود کشورهای ثروتمند بدون توجه به نیازهای جهانی، خود را در الویت قرار داده‌اند و این در حالی است که بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسنی مانده‌اند که افراد تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته بود این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.

همچنین ائتلافی از نهادهای خیریه هشدار داده‌اند که کشورهای ثروتمند در حال احتکار واکسن کرونا هستند و در مقابل کسانی که در کشورهای فقیرتر زندگی می‌کنند فرصت واکسیناسیون و ایمنی را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواسته که به مفاد کواکس - اتحاد جهانی برای توزیع واکسن کرونا - متعهد بمانند؛ طرحی که قرار است کار توزیع جهانی واکسن را از چند روز آینده کلید بزند.

برنامه کواکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و با هدف کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط راه‌اندازی شده است تا دسترسی به واکسن برای همه کشورها امکان‌پذیر شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.