رفتن به محتوای اصلی

ظریف: برای مذاکره با آمریکا اجماع در ایران وجود ندارد
06.02.2021 - 14:47

مخالفان مذاکره با آمریکا در ایران دولت را متهم می کنند که تمایل دارد در مدت باقی‌مانده از دوره چهار ساله خود وارد گفت و گو با دولت جو بایدن شود. در برابر، مقام های دولتی می گویند مخالفان می خواهند با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده، خود با آمریکا مذاکره کنند.

وزیر خارجه ایران گفته: "بدون اجماع وارد این حوزه شدن از نظر سیاست خارجی هم کار صحیحی نیست".

ایران در کمتر از دو دهه اخیر وارد مذاکراتی مستقیم با ایالات متحده شده است که از جمله آن مذاکره در سطح سفرای دو کشور در عراق، مذاکرات پنهانی در سطح معاونان وزارت خارجه به میزبانی عمان و مذاکرات علنی وزرای خارجه درباره برنامه اتمی ایران بوده است.

در هر سه مورد، این مذاکرات مخالفان جدی در سطح مقام های ارشد حکومت داشته اما آیت الله علی خامنه ای، مجوز انجام آن را صادر کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا

 

وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده که ایران ابتدا به اجرای کامل تعهداتش برگردد سپس تحریم های ایالات متحده رفع شود

آقای ظریف گفته که آمریکا در ارتباط با اجرای تعهداتش در توافق هسته ای برجام "رفوزه" شده است و باید ابتدا با رفع تحریم ها زمینه بازگشت خود به توافق هسته ای را به دست بیاورد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است که ایران ابتدا باید به اجرای کامل تعهدات اتمی خود بازگردد سپس ایالات متحده تحریم های اتمی را رفع کند اما ایران این پیشنهاد را قابل اجرا نمی داند.

وزیر خارجه ایران پیشنهاد داده که اتحادیه اروپا زمینه رفع تحریم های آمریکا علیه ایران و بازگشت کامل ایران به اجرای تعهدات اتمی اش را به طور همزمان فراهم کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که به توافق هسته ای بازخواهد گشت اما با به تاخیر افتادن اجرای این وعده، خوشبینی ها در بین مقام های دولت حسن روحانی جای خود را کم کم به انتقاد از دولت جدید ایالات متحده داده است.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران که هم در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و هم در دوره حسن روحانی از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران بود به تازگی گفته است که ایران علاقمند به رفع تحریم های آمریکاست اما برای آن "التماس نمی کند".

دولت ایران اعلام کرده است که در عمل به مصوبه مجلس شورای اسلامی، در صورتی که تحریم های ایالات متحده برای فروش نفت و گاز ایران و بازگشت عواید مالی آن تا هفته اول اسفند رفع نشود، سطح بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد.

شرکاری اروپایی ایران در توافق هسته ای از این کشور خواسته اند تا با خودداری از اقداماتی همچون غنی سازی ۲۰ درصدی و کاهش بازرسی های آژانس به "دیپلماسی فرصت" دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.