رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل درباره وضعیت دختر حاکم دوبی از امارات توضیح می‌خواهد
17.02.2021 - 15:24

در پیام‌های مخفی ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، دختر حاکم دوبی می‌گوید که نگران جانش است.

انتشار این پیام‌ها با درخواست‌های جهانی از سازمان ملل برای دخالت در این پرونده همراه شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به این درخواست‌ها گفت که این نهاد به زودی درباره وضعیت شاهزاده لطیفه از دولت امارات توضیح خواهد خواست.

سخنگوی این نهاد گفت که کارگروه ویژه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل می‌تواند بعد از بررسی پیام‌های ویدیویی شاهزاده لطیفه تحقیقات درباره این پرونده را آغاز کند.

دامنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هم ویدیوهای منتشرشده را "بسیار نگران‌کننده" خواند و گفت این پیام‌ها "زن جوانی را در وضعیت درماندگی شدید" نشان می‌دهد.

توضیح ویدئو،

تصویری از لطیفه، دختر حاکم دوبی، قبل از فرار ناموفق در سال ۲۰۱۸

آقای راب گفت بریتانیا هر گونه تحول در این پرونده از سوی سازمان ملل را "به دقت دنبال خواهد کرد."

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نایب رئیس امارات متحده عربی، یکی از ثروتمندترین دولتمردان جهان است.

او دوبی را به یکی از قطب‌های اقتصادی خاورمیانه و جهان تبدیل کرده اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که در این شهر مخالفان به هیچ وجه تحمل نمی‌شوند و سیستم قضایی با تبعیض با زنان برخورد می‌کند.

شاهزاده لطیفه ماه فوریه سال ۲۰۱۸ تلاش کرد با کمک دوستانش از دوبی فرار کند. او در پیامی ویدیویی که قبل از فرار ضبط کرده بود گفت: "اجازه رانندگی ندارم. به هیچ وجه نمی‌توانم سفر کنم یا حتی از دوبی خارج شوم."

اما هشت روز بعد از فرار با یک قایق تفریحی، کماندوها در ساحل هند او را گرفتند و به دوبی برگردانند. از آن زمان او در دوبی است و در پیام‌های مخفی که مدتی است متوقف شده گفته که در حبس خانگی است.

شاهزاده لطیفه (چپ) و دوستش تینا یاوهیانن در اولین روزهای فرار از دوبی در سال ۲۰۱۸

شاهزاده لطیفه (چپ) و دوستش تینا یاوهیانن در اولین روزهای فرار از دوبی در سال ۲۰۱۸

پیشتر دوبی و امارات گفته بودند که شاهزاده لطیفه تحت مراقبت خانواده است و پدرش همواره گفته که به نفع و صلاح فرزندش عمل می‌کند.

شیخ محمد از سرمایه‌گذاران بزرگ در مسابقات اسب‌دوانی است و بارها در مراسم رویال اسکات بریتانیا شرکت کرده و با ملکه الیزابت دوم عکس گرفته است.

اما او به دلیل رفتارش با شاهزاده لطیفه و همین طور هیا بنت حسین، یکی از همسرانش که در سال ۲۰۱۹ با دو فرزندش به بریتانیا گریخت، با انتقاد گسترده روبرو است.

پیام‌های ویدیویی لطیفه به دست برنامه پانورامای بی‌بی‌سی رسیده که جزییات مربوط به محل نگهداری او را به صورت مستقل تایید کرده است.

پیام‌های ویدیویی لطیفه در طی چندین ماه و با تلفنی ضبط و فرستاده شده که حدود یک سال بعد از فرار ناموفق او به صورت مخفیانه در اختیارش قرار گرفته است. او این پیام‌ها را در دستشویی محل نگهداری‌اش ضبط کرده که تنها جایی است که می‌تواند در آن را قفل کند.

در این پیام‌ها او می‌گوید:

  • در برابر سربازانی که می‌خواستند هنگام فرار با قایق او را بگیرند "با دست و پا زدن و جنگیدن" مقاومت کرده و یکی از آنها را طوری گاز گرفته که جیغش درآمده است
  • بعد از آن که به او آرامبخش زدند بیهوش شده، با هواپیمای خصوصی او را به دوبی برگردانده‌اند و بعد از رسیدن به مقصد به هوش آمده است
  • او را به تنهایی و بدون دسترسی به کمک‌های پزشکی و حقوقی در ویلایی نگهداری کردند که در و پنجره‌هایش قفل بوده و پلیس از آن نگهبانی می‌کرده است

روایت لطیفه از فرار ناموفق و گرفتن و بازداشت او را یکی از دوستان نزدیکش به نام تینا یاوهیانن، مارکوس از بستگان مادری‌اش و دیوید هی، فعال اجتماعی که کارزار آزادی لطیفه را راه‌انداخته‌اند، با برنامه پانوراما مطرح کردند.

آنها می‌گویند پیام‌های ویدیویی لطیفه را به دلیل نگرانی از جانش افشا کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.