رفتن به محتوای اصلی

پیام بیت خامنه‌ای به احمدی‌نژاد: بازهم رد صلاحیت می‌شوی
20.02.2021 - 07:42

غلامعلی حداد عادل از چهره‌های نزدیک به رهبر ایران و پدر عروس  خامنه‌ای از احتمال رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خبر داد و گفت: « آمدن احمدی نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است».

به گزارش آفتاب‌نیوز غلامعلی حداد عادل که ریاست « شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب» را بر عهده دارد، تلویحا از تصمیم حکومت ایران برای منع حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد و گفت که اوضاع رئیس‌جمهوری پیشین «بدتر» هم شده است.

 

او درباره سرنوشت احمدی‌نژاد در انتخابات پیش رو گفت: «آمدن احمدی نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است. زیاد تحت تاثیر موضع گیری و فضای مجازی و حرف زدن‌ها نباشید.»

احمدی‌نژاد که در انتخابات سال 1396 هم رد صلاحیت ‌شده بود، تمام عزم خود را جزم کرده که در انتخابات آینده حضور یابد، اما به گفته حداد عادل «چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه‌ی قبل هم نیافتاد، حالا که 4 سال هم گذشته و بدتر هم شده است.»

پیش از این و پس از گمانه‌زنی‌های فراوان درباره حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات 1400، عباس سلیمی‌نمین معتقد است که احمدی‌نژاد به تاریخ پیوسته و بسیار بعید به نظر می‌رسد که مجال حضور در انتخابات یا هر اتفاق دیگری را به دست آورد.

خود احمدی‌نژاد هم درباره حضور در انتخابات به شبکه «یو اس ایران تی وی» گفت: «هنوز تا انتخابات وقت زیادی باقی مانده است … هنوز هیچ فکری درباره انتخابات نکرده‌ام. شخصا هم تمایلی به این کار ندارم.»

موضوع «شوک انتخابات» که حداد عادل به آن اشاره کرد، به مجموعه تلاش‌هایی اشاره دارد که با هدف افزایش حضور مردم در انتخابات در جریان است؛ به ویژه اینکه انتخابات مجلس یازدهم ایران کورد کمترین میزان مشارکت مردم در 41 سال گذشته را به نام خود ثبت کرد و نرخ مشارکت در کل کشور 41 درصد و در تهران تنها 22 درصد بود. به گفته حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب «اکثر راه‌یافتگان به مجلس یازدهم از تهران فقط رای کمتر از 7 درصد تهرانی‌های واجد حق رای را دارند.»

حکومت ایران، هر برگه رای را تاییدی برای خود می‌داند. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در سخنرانی 15 ژوئن 2005 خود گفته بود که « هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی - می‌دهد.»

احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران هم روز 10 فوریه 2021 گفت: « حضور پرشور در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه هر ایرانی است و هر رای این مردم پاسخی مثبت و آری به نظام جمهوری اسلامی است.»

احمد‌نژاد پیش از انتخابات گذشته به صورت خصوصی از رهبر ایران خواسته بود با حضورش در انتخابات موافقت کند ولی این درخواست او پذیرفته نشد و او علیرغم این مخالفت، برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرد. این اقدام او با واکنش علنی رهبر ایران مواجه شد و خامنه‌ای درباره او گفت: «با ملاحظه‌ حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضر است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. این چیز خیلی مهمی که نیست. خیلی طبیعی و ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مومن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.