رفتن به محتوای اصلی

هشدار کیسینجر به بایدن؛ در ارتباط با ایران
04.03.2021 - 17:36

هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، به دولت آمریکا هشدار داد که تهران امتیاز ندهد و با مذاکره پیش از موعد با جمهوری اسلامی، دستاوردهای دولت ترامپ در پیمان‌های ابراهیم و موضع‌گیری متحد این کشورها در برابر ایران را کم‌اثر نکند. او همچنین گفت که آمریکا باید سیاست سخت دوران ریاست جمهوری ترامپ درمورد ایران را ادامه دهد. کیسینجر روز سه‌شنبه، ۱۲اسفندماه، در نشست ماهیانه‌ای که در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی زیر نظر بنیاد ریچارد نیکسون برگزار می‌شود، گفت: «فکر می‌کنم یکی از موفقیت‌های بزرگ دولت قبلی این بود که آن‌ها در خاورمیانه به دو چیز دست پیدا کردند. یکی، جدا کردن مسئله فلسطین از همه مشکلات دیگر تا آن به‌عنوان نوعی وتو برای همه موارد دیگر در نظر گرفته نشود- دوم، به‌صف کردن کشورهای سنی به‌صورت واقعی یا بالقوه دربرابر کشورهای شیعه، که عبارت است از ایران.»

به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، هنری کیسینجر پیمان‌های ابراهیم دولت ترامپ را پیشرفتی غیرمنتظره در روابط اعراب و اسرائیل دانست. این پیمان‌ها با برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل با چندین کشور حاشیه خلیج فارس و همچنین مراکش و سودان، باعث ایجاد روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین جهان عرب و این دولت یهودی شد. این روابط همچنین موجب تقویت قدرت دفاعی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل در برابر ایران می‌شود. او دستاوردهای دیپلماتیک دوران ریاست جمهوری ترامپ در خاورمیانه را مشابه با گشایش و تجدید رابطه نیکسون با چین در سال ۱۹۷۲ دانست و گفت: «این یک ایده درخشان بود که ما تازه در ابتدای آن بودیم. این مانند آغاز گشایش با چین بود. تکامل آن تازه آغاز شده بود.»

کیسینجر همچنین در این نشست که به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، تأکید کرد پیشرفت‌ها در رابطه با اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس که ترامپ آن را محکم کرده است، نباید با رفتن آمریکا به‌سوی مذاکرات پیش از موقع با ایران کم‌اثر شود. به گزارش فاکس‌نیوز، او به‌طور غیرمستقیم درمورد احتمال مذاکرات پیش از موقع، به دولت بایدن هشدار داد و گفت که ایالات متحده نباید به تهران امتیاز بدهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

هنری کسینجر هشدار داد: «ما نباید از فشارهایی كه بر ایران وجود دارد دست برداریم، تا زمانی‌كه بدانیم آن‌ها به كدام سمت می‌روند.» او افزود که اگر مسئله ایران را از موضوع کلی خاورمیانه جدا کنیم، با خطر از دست دادن دو دستاورد قبلی در خاورمیانه مواجه می‌شویم، یعنی جداکردن مسئله فلسطین و همکاری «بی‌نظیر» سنی‌ها با اسرائیل.

از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست، می‌توان به مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین، رابرت اوبراین، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و تعداد دیگری از مقام‌های دولت ترامپ اشاره کرد. مقامات دولت ترامپ بودند. مایک گالاگر نماینده حزب جمهوری خواه از ویسکانسین ، عضو کمیته خدمات مسلح مجلس ، نیز در آن شرکت کرد.

هنری کیسینجر، حدود دو ماه پیش هم گفته بود که دولت جدید ایالات متحده نباید به روح معامله ایران برگردد چون ممکن است یک مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه ایجاد کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
گویا نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.