رفتن به محتوای اصلی

آشوب در سپاه و جنگ گرگ ها!
11.04.2021 - 20:39
 
محمد على عزيز جعفرى دوازده سال فرماندهى كل سپاه پاسداران را برعهده داشت و اينك در مقام فرماندهى قرار گاه فرهنگى بقيه الله، مسوليت تهاجم و ضد تهاجم فرهنگى را به نمايندگى از سوى خامنه اى برعهده دارد. او اينك به جنگى كه با خيز برداشتن سرپا س محمد براى رياست جمهورى و حمله متقابل سرپاس جوانى و حميد رضا ترقى از حزب موتلفه ، آغاز شده، ورود كرده تا به زعم خود، غايله را بخواباند و سرداران بدون تلفات جدى از اين درگيرى عبور كنند.
ورود عزيز جعفرى ، به مثابه فرمانده اى كه بيشترين اعتماد خامنه اى را تا امروز از آن خود كرده و ركورد ٢٥ سال فرماندهى نيروى زمينى و فرماندهى كل سپاه را در پرونده دارد به ماجراى محمد، قبل از هر چيز نشانه جدى و خطير بودن جنگى است كه ميان سرداران در گرفته است.
بدون ترديد، جاه طلبى هاى سرداران نقش مهمى در اين درگيرى ها دارد، اما شايد بتوان دلايل ديگرى هم براى آن متصور شد كه نگاه متفاوت به اوضاع به شدت بحرانى كشور ، نحوه تعامل سپاه با قوه مجريه، جايگاه سپاه در ايام فترت پس از مرگ خامنه اى و آينده این نهاد، مى تواند از آن حمله باشد. محمد ظاهرا به آن بخش از سپاه تعلق دارد كه ميراثدار مستقيم جنگ و انقلاب نيستند. برای افسران جوتنتری که انقلاب و جنگ را یا ندیده و یا درک نکرده اند، نگاه به آينده مهم تر از ميراث گذشته است. سرداران سنتى كه مشروعيت خود را از جنگ و انقلاب مى گيرند، طبعا نمى توانند به اينگونه افسران و قدرت طلبی آنها روى خوش نشان بدهند. اين نكته در سخنان سرپاس جعفرى كاملا آشكار است. در عين حال جعفرى مى داند كه سرپاس محمد، دندان پوسيده نيست و در نتيجه، بسيار با احتياط به مساله نزديك مى شود: ضمن حمله به جوانى و ترقى و بى اساس خواندن اتهام " تخلفات" سعى مى كند كه خلافكاری محمد را به سطح كج سليقگى و تخلف كوچك ادارى تنزل بدهد و در عين حال با لحنى كه به ناگهان آمرانه مى شود به او يادآور شود كه پايش را زيادتر از گليمش دراز نكند تا حكومت مجبور نشود با حربه رد صلاحيت او را سر جايش بنشاند. جعفرى براى گرفتن زهر تهديد، بلافاصله به محمد بيشنهاد مى كند كه حاصر است در ازاى صرف نظر كردن از رياست جمهورى، پست معاون اولى را به او بدهد.
ورود جعفرى به دعوا تنها بيانگر حساسيت و اهميت آن نيست و مى تواند بخشى از تلاش ها براى جلب نظر خامنه اى و هشدار به او هم باشد كه كانديداى سپاه براى رياست جمهورى را نه او، بلكه فرماندهان ارشد اين نهاد تعيين مى كنند و اگر خامنه ای مجتبى، بخواهند بدون نظر اين فرماندهان خودشان ببرند و بدوزند، حمايت آنها را نخواهد داشت.
هرچه هست، جز تاكيد بر اينكه اين جنگ گرگ ها براى آينده نظام مهم است، ارزيابي قطعى از روند اين درگيرى ها نيازمند داشتن اطلاعات بيشتر از درون سپاه است
مشروح سخنان عزيز جعفرى در رابطه با "محمد- گيت"
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.