رفتن به محتوای اصلی

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به خطر اعدام جمشید شارمهد
17.04.2021 - 02:51

به گزارش «عفو بین‌الملل»، شارمهد، مسئول گروه «تندر»، تا کنون از دسترسی به وکیل مستقل و دادرسی عادلانه محروم بوده است.

این نهاد حقوق بشری در مورد محل دقیق نگهداری این زندانی سیاسی در زندان و بی‌اطلاعی خانواده‌اش از وضعیت او ابراز نگرانی کرده است.

«عفو بین‌الملل» همچنین با اشاره به پخش «اعترافات اجباری» شارمهد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت این کار در شرایطی صورت گرفته که هنوز هیچ «دادگاه منصفانه‌ای» برای این زندانی سیاسی برگزار نشده است.

این زندانی سیاسی 66 ساله به مشارکت در عملیات بمب‌گذاری در حسینیه‌ای در شیراز در سال 1387 متهم شده است. به گزارش این سازمان، شارمهد از بیماری‌هایی نظیر دیابت و پارکینسون رنج می‌برد و روزانه به مصرف دارو نیاز دارد.

وزارت خارجه آلمان پیشتر ضمن تایید تابعیت آلمانی شارمهد، تاکید کرد که سفارت آلمان در تهران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که امکان دسترسی کنسولی با او را فراهم کنند.

در همین راستا، مورگان اورتگاس، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا، در 2 اوت 2020، در اعتراض به بازداشت شارمهد گفت: «ایران به قوانین و معیارهای بین‌المللی احترام بگذارد.»

جمشيد شارمهدجمشيد شارمهد

آخرین خبرها حاکی است که شارمهد از یکی از کشورهای اطراف ایران و احتمالا در سفری به عمان ربوده شده و از آنجا به ایران انتقال داده شد. در همین راستا، جمهوری اسلامی ادعا کرد که طی «یک عملیات پیچیده» موفق به دستگیری این فرد شده است.

روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسدران، در گزارشی خبر از دستگیری جمشید شارمهد در تاجیکستان داده بود اما وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ 2 اوت 2020 این ادعا را تکذیب کرد و تاکید کرد: هرگونه گمانه‌زنی مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری جمشید شارمهد، رییس «انجمن پادشاهی ایران» تکذیب می‌شود.

در دو عملیات مشابه در کشورهای که سرویس‌های اطلاعاتی ایران نفوذ قابل توجهی دارند، دو فعال دیگر در سالهای اخیر ربوده شدند.

روح الله زم، رورنامه‌نگار و مدیر سایت خبری «آمد نیوز» طی سفری از فرانسه به عراق، در اکتبر 2019 توسط اطلاعات سپاه پاسداران در بغداد ربوده شد و در دسامبر 2020 اعدام شد.

روح الله زم در دادگاهروح الله زم در دادگاه

حبیب فرج الله چعب، فعالان عرب اهوازی مخالف جمهوری اسلامی، نیز در در سپتامبر 2020 توسط یک باند قاچاق انسان طی سفری كه از سوئد به ترکیه داشت در استانبول ربوده و به دستگاه‌های اطلاعاتی ایران تحویل داده شد.

 Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.