رفتن به محتوای اصلی

علی لاریجانی: حصر قرار نبود طولانی باشد، تولید برنامه هویت در تلویزیون اشتباه بود
21.05.2021 - 07:51

 

روایت لاریجانی در کلاب هاوس از جلسه معروف بنزین بین سران قوا + حصر قرار بود موقتی باشد

larijani_052021.jpgعلی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در یک برنامه که در کلاب‌هاوس برگزار شد توضیحاتی درباره جلسه معروف تصویب قیمت بنزین بین سران قوا داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین علی لاریجانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در پاسخ به سوال حسین قربان‌زاده، مشاور محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) درباره جلسه معروف تصویب قیمت بنزین که منجر به اعتراضات آبان ۹۸ شد، گفت: نزدیک به ۸ ماه درباره این موضوع بحث شد و نظر اولیه این بود که به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین و مجموعا ماهی ۳۰ لیتر بدهیم و برای کسانی که بیشتر از این احتیاج دارند قیمت آزاد حساب کنیم. به گفته وی قرار بود برای کسانی هم که ماشین نداشتند سهمیه بنزین اختصاص داده شود.

او گفت: این نظریه‌ای بود که خیلی از اقتصاددان‌ها در آن مطرح مطرح کرده بودند اما در جلسات مختلفی که درباره آن نظریه بحث شد، اجماعی حاصل نشد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آخرالامر یک اصلاحی به آن صورتی که مصوب شد صورت گرفت و مساله به صورتی مطرح شد که به نظر من راه حلی اساسی نبود و حتی درباره همین هم مصوبه توضیح کافی به مردم داده نشد. لاریجانی گفت باید برای چالش‌های بزرگ در کشور اراده قوی باید وجود داشته باشد که جای آن قوه مجریه است.

پاسخ به نقد تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام

لاریجانی درباره نقدی که مخالفان برجام به او وارد می‌کنند و می‌گویند برجام در دوره ریاست او بر مجلس در ۲۰ دقیقه تصویب شد، گفت: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را که مشکلات اقتصادی مردم را بتواند در ۲۰ دقیقه حل کند، خیلی مدیر قوی است و به نظرم بهش رای بدهید.

رئیس سابق مجلس گفت: ماجرای برجام و تصویب آن یک پشت صحنه داشت و از دو ماه قبل هم بین دو فراکسیون مجلس هماهنگی ایجاد شد و چندین جلسه بحث شد و نهایتا توافق شد. اگرچه بعدا عده‌ای نقض کردند.

لاریجانی گفت حتی آقای دکتر توکلی در آن جلسه معروف حضور داشتند و اعلام کردند توافقی که در فراکسیون انجام شده بین اعضا امضا شود.

او گفت در صحن مجلس وقتی یک بار آقای ظریف متن برجام را به مجلس دادند حدود ۳ ساعت بحث محتوایی شد؛ یک بار وقتی برجام در کمیسیون برجام مطرح شد ۲ ساعت روی آن بحث شد.

رئیس مجلس گفت: یک جلسه هم ۴ ساعت از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ درباره کلیات بحث شد که موقع اذان ما رای‌گیری کردیم. البته آقایان توافق کردند ولی زیر توافق زدند و مطرح کردند، بیش از ۴۰۰ پیشنهاد آورده بودند که برجام سر فرصت تصویب نشود.

وی افزود: من نمی توانستم مسائل امنیت کشور را به خاطر مسائل جناحی نادیده بگیرم. نمی‌توانستم مساله‌ای که بیش از یک دهه روی آن بحث شده بود و فشار اقتصادی زیادی هم روی مردم بود به خاطر سروصدا و احساسات یک عده نادیده بگیرم؛ اگر می گویند این طرح مورد نظر رهبر معظم انقلاب نبود چرا رهبر معظم انقلاب نامه ای نوشتند از مجلس تشکر کردند؟ اگر این طرح خائنانه‌ای بود شورای نگهبان چرا همان روز اعلام نظر کرد؟ شورای نگهبان می‌توانست ۱۰ روز این بحث را نگاه دارد یا رد کند. اگر برجام چیز نجسی بود چرا منتقدان امروز می‌گویند همین را اجرا کنید.

بخش‌های دیگر سخنان رئیس مجلس به این شرح است:

 

- گناه کبیره نکرده‌ام که کاندیدا شده‌ام و این همه توهین و تحقیر درست نیست.

- صحنه انتخابات هرچه عقلانی‌تر در سطح مسائل پیچیده است به نفع مردم است.

- حرف من را درست توجه نکردند و مطلب من این بود که جای تصمیماتی از جنس پادگان و حوزه قضایی نیست.

- من افتخار می‌کنم مدتی در زمان جنگ در نیروهای مسلح و سپاه بودم و برای نیروهای مسلح و قضات شریف احترام قائل هستم ولی جای تدریس نهج البلاغه وسط اتوبان نیست.

در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می‌کردند | دخالت‌های دیگری نیز داشتند

لاریجانی در ادامه این گفت‌وگو از مجری درخواست کرد خانم‌ها را هم در بحث مشارکت دهید.

وی ادامه در خصوص مذاکرات و قطعنامه‌ها گفت: قطعنامه ها کاملا روشن است. دوست عریز آقای جلیلی هم گفتند در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شد. قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین‌ها در طول تاریخ سازمان ملل بود.

وی با اشاره به جزئیات قطعنامه ۱۹۲۹ و ۱۹۰۳ گفت: قطعنامه‌هایی که قبلا بوده است سنخش بیشتر مشکلات مردم نبود. روی موضوعات هسته‌ای و موشک‌ها بود. اما در قطعنامه های اخیر روی موضوعات بانکی و مبادله‌ای و تجاری دست گذاشتند.

این فعال سیاسی گفت: در فروردین سال ۸۵ توانستیم زنجیره‌ی سانترفیوژ بسازیم. ما مجبور بودیم مقاومت کنیم. وقتی دیدند اراده ما قوی است خانم رایس در 21 تیر ماه سال 85 اعلام کرد که آماده مذاکرات هستیم.

لاریجانی گفت: در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می کردند و دخالت‌های دیگری نیز داشتند.

وی گفت: ما در یک مقطعی قبل از قطعنامه دوم و سوم روی سه هزار سانترفیوژ بودیم. گفتیم روی دور آهسته ای پیش می رویم. متاسفانه در داخل قابل پذیرش نبود و می گفتند موضوع هسته‌ای حل شده است.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که از کدام جناح حضور پیدا می‌کند، گفت: اینکه افراد یا باید اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا در دو دهه اخیر ایجاد شده است. اینکه عده‌ای اسم خود را گذاشتند جبهه انقلاب چه معنی دارد؟ جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند. نه اینکه با مهرپراکنی و کفش پراکنی و تندروی اظهار نظر کنند.

وی خطاب به مردم ایران گفت: این انتخابات سرنوشت مردم است. همه اقشار مردم باید بدانند هرچه در انتخابات با آگاهی حضور پیدا کنند امید به حل مشکلات بیشتر خواهد بود.

بنای کنار رفتن ندارم

لاریجانی خطاب به ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که رابطه او با جریان سیاسی مطبوعش را سوال کرد، گفت: من توضیح دادم که جامعه ما امروز قایل به تقسیم بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست. بنا ندارم کنار بروم. وظیفه ای برای خودم تعیین کرده ام.

وی در ادامه گفت: در تاریخ پس از انقلاب ، کدام دولتی مشی‌اش مثل دیگری بوده است؟ روئسای جمهور برای خودشان فکر و راه دارند و از نظر عملیاتی متفاوت هستند. نگذارید با انگ زدن ها جریان لوس شود. من چندین سال صدا و سیما را با جوانان اداره کردم، و اگر نه توسعه در صدا و سیما رخ نمی‌داد. آن‌زمان فقط دو شبکه بود اما آن همه شبکه ملی چه طور در آن برهه از زمان ایجاد شد؟ من در کار اجرایی بالای سر کار هستم.

لاریجانی گفت: من به شما می‌گویم یکی از مدیرانی که به جد به دنبال توسعه تولید داخلی بود من بودم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی و شرکت‌های داخلی در توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما گفت: حتی در تولید کارهای فاخر در تلویزیون کار جدی صورت می ‌گرفت. آقای شجریان به شورای موسیقی ما آمد، شب‌ عیدی ایشان را دعوت کردیم و برنامه خوبی بود؛ اما عده ای گفتندچرا ایشان را آوردید؟

با دولت فعلی متفاوت خواهم بود

وی تاکید کرد: در مسئله اجرایی حتما با دولت فعلی متفاوت خواهم بود. وزرای مختلف خیلی کارها انجام دادند. اما یکی از مشکلات این دولت عدم جدیتیش است.

لاریجانی گفت: در مورد مالیات در مسکن حرف هایی که زده شد دقیق نیست. آن زمان می گفتند شرایط برای این کار آماده نیست. زمینه‌اش نبود. این حرفی بود که باعث شد مجلس این موضوع را نپذیرد.

وی در خصوص ارتباط با مراجع گفت: من به مراجع ارادت دارم ایشان هم به بنده لطف دارند و همیشه از نظراتشان بهره بردم. موضعی داشتند در حاکمیت پیگیری می کردم. ولایت فقیه میوه اندیشه مراجع است. بحث اذن از آن‌ها نیست بحث لطف آن‌ها است. مثلا دفتر آیت الله سیستانی همیشه به بنده لطف داشتند.

وی در رابطه با حجاب اظهار کرد که این موضوع دستخوش مسائل سیاسی شده است.

وی در رابطه با ضرورت حضور زنان در جامعه گفت: باید بسترها چنان فراهم شود که زنان بتوانند خودشان در صحنه حضور داشته باشند.

حصر قرار نبود طولانی باشد

وی در پاسخ به خبرنگار خارجی درباره پخش برنامه‌ هویت در صدا و سیما و رفع حصر گفت: من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است. زیر دستان من این کار را کردند. بعد از این اتفاق برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم. در مورد حصر هم قرار نبود این مقدار طولانی شود به نظر من رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را برطرف کند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رد صلاحیت برخی از کاندیدهای تایید صلاحیت شده شورای‌شهر و روستای ۱۴۰۰ گفت: این کار قانونی نیست که هیئت اجرایی بگوید استعفا بدهید . الان کاره ای نیستم اما سعی می کنم پیگیری کنم.

وی در ارتباط با موضوع محل تولدش که عراق است، گفت: جد ما مرحوم آسید مصطفی اشرفی متولد ایران است. مسئله ایرانی بودن به خون است و نه جغرافیا.

ظریف، یکی از بهترین وزرای خارجه بود

لاریجانی در ارتباط با ایده دو مجلسی شدن نظام و تاسیس سنا گفت: یکی از راه‌هایی که نظم بهتری در اداره کشور ایجاد می کند دومجلسی شدن است که تصویب قانون اساسی را می خواهد که الان وقتش نیست.

وی گفت: ما وقتی می بینیم دشمن خارجی داریم که دندانش را برای وضعیت اقتصادی مردم تیز کرده باید خیلی موضوعات را رعایت کنیم. در مورد بودجه امسال مگر نمی گفتند خیلی شرایطش بد است؟ پس چرا تصویبش کردند؟ من نظرات خودم را در اداره کشور دارم. یادم هست مدلی برای آرایش سانتریفیوژ ها مشخص شده بود که مدل مربع و پیشنهادی آمریکا بود. دوستان مذاکره کننده حواسشان نبود و تصویبش کردند ما به آقای صالحی گفتیم درست نیست و باید بهم بزنید و برای همین چهار ماه مذاکرات عقب افتاد.

وی در رابطه با وزیر امور خارجه گفت: ایشان شاید یکی از بهترین وزارای خارجه بودند. حداقل هشتاد جلسه در مورد برجام بحث کردیم و من ایشان را فردی متدین و توانا می بینم. فردی خدوم است و در داخل کشور خدمت کرده است. اما اینکه در برجام اشکالاتی بوده، بله بوده من خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم که از هفت موضوع تاکید شده نتوانستند دو الی سه تایش را رعایت کنند.

به میرحسین تبریک نگفتم | رای احمدی نژاد صحیح بود

- میزان رای احمدی نژاد در سال 88همان بود که وزارت کشور اعلام کرد و دلیلی ندارد که آن را نادرست بدانیم. در سال88به آن صورت که شایع کردند تبریک نگفتم. غروب روز شنبه بعد از انتخابات پیش موسوی رفتم و گفتم مسئله را ختم کنید و نگذارید تشنج بوجود بیاید و ایشان گلایه هایی داشتند و همان جا پیشنهاد دادم با رهبری دیدار داشته باشید و ایشان هم پذیرفت و آقای حجازی یک وقتی را برای فردایش هماهنگ کردند. همین بحث را با آقای کروبی هم داشتم.

ردصلاحیت ها را قبول نداشتم

لاریجانی اظهار کرد: در مجلس که بودم یکی از مشکلات ما رد صلاحیت برخی از نمایندگان بود و من می‌دیدم برخی از این رد صلاحیت‌ها درست نیست و قبول نداشتم که گاهی به مشاجره هم می‌کشید. مرحوم شهید مطهری می فرمایند نباید فکر کنیم اگر فلان کسی می‌آید و چون اشکالی دارد مردم نباید انتخابش کنند. ایشان فرمودند بگذارید مردم اشتباه کنند حتی چند بار. آزادی باید بالفعل تجربه شود تا مردم توانمند شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم رئیس جمهور این است که در سطوح بالا گفت‌وگو کند تا اقناع صورت بگیرد. اما اگر کش مکش ایجاد شود کاری پیش نمی‌رود.

 

################

بی بی سی : او در این میتینگ مجازی که روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت، حدود ۳۰ هزار نفر در اتاق‌های متعدد اپلیکیشن کلاب‌هاوس به مدت حدود ۴ ساعت در آن شرکت کردند، گفت موضوع حصر از نظر او باید توسط مقام اجرایی کشور، رئیس جمهور، «قابل حل» باشد.

این اظهارات رئیس سابق مجلس ایران که در آستانه رای‌گیری و انتخابات ریاست‌جمهوری طرح می‌شود خیلی زود با واکنش مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد از جمله محمدتقی کروبی، یکی از پسران مهدی کروبی در توییتر نوشت: «آقاى على لاريجانى امروز در كلاب هاوس صريحا گفتند كه مصوبه شوراى عالى امنيت ملى در مورد حصر تنها براى مدت كوتاهى بوده. حسن روحانى هم پيش‌تر گفته بود سعيد جليلى آن روز متنى چند خطى صرفا جهت اطلاع اعضا قرائت كرد و همان چند خط هم به راى گذاشته نشد...».


پایان پست Twitter, 1

لاریجانی: من نه اصولگرایم نه اصلاح‌طلب

علی لاریجانی در این گفتگو علاوه بر اعلام مواضع خود درباره مسایل کشور و اشاره به رئوس برنامه‌های خود برای ریاست جمهوری، به پرسش‌هایی که سوی خبرنگاران داخلی و خارجی طرح شد هم جواب داد.

او در پاسخ به فرناز فصیحی، خبرنگار روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز که از او پرسید به نمایندگی از کدام جناح سیاسی وارد انتخابات شده است، گفت که از نظر او جناح‌های سیاسی منسوب به اصولگرا و اصلاح‌طلب زاییده فضای سیاسی دو دهه گذشته در ایران است و او بیشتر خود را نزدیک به جریان‌های فکری نسل اول انقلاب همچون آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی می‌داند و به این لحاظ خود را نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب می‌خواند.

ساخت برنامه هویت اشتباه بود

در بخش دیگری از این اتاق گفتگو، آقای لاریجانی به پرسش‌های خبرنگاران و حاضران پاسخ داد. مریم زهدی از بی‌بی‌سی فارسی از او درباره تولید و پخش برنامه هویت از تلویزیون سراسرس ایران در زمانی که آقای لاریجانی ریاست آن را برعهده داشت پرسید.

آقای لاریجانی که به مدت ۱۰ سال (۸۲-۱۳۷۲) ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت در پاسخ به این سوال گفت از روی آنتن رفتن این برنامه مطلع نبوده است و اکنون معتقد است «پخش برنامه هویت اشتباه بود، با اینکه مسئول بودم، مطلع نبودم و کار زیردستان بود. بعد با ساخت برنامه چهره‌های ماندگار، خواستم جبران کنم».

درباره برنامه هویت و نظرات قبلی آقای لاریجانی درباره آن بیشتر بخوانید:


پایان پست Twitter, 2

این اظهارات در حالی عنوان شد که دقایقی بعد نسخه‌ای از گفتگوی مطبوعاتی آقای لاریجانی با روزنامه صبح در سال ۱۳۷۵ در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد که طی آن آقای لاریجانی از ادامه پخش این برنامه دفاع می‌کند و حتی در پاسخ به انتقادها از فرصت ندادن برای دفاع به چهره‌هایی که در این برنامه نام و کارنامه آنها مورد اشاره قرار گرفته، می‌گوید از عملکرد سازمان تحت ریاست خود دفاع می‌کند.

رد شدن از پست Twitter, 3

پایان پست Twitter, 3

مذاکرات هسته‌ای باید تا زمان رفع تحریم‌ها ادامه یابد

رئیس سابق مجلس ایران که خود در مقطعی به عنوان مقام ارشد کشورش در گفتگو با کشورهای اروپایی و غربی شرکت داشت امروز چند بار تاکید کرد که از نظر او توافق هسته‌ای موسوم به برجام میان تهران و قدرت‌های جهانی تصمیم درستی بوده و اکنون هم مذاکرات جدید باید تا زمان رفع تحریم‌ها ادامه یابد.

علی لاریجانی تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات خرداد ماه، به مذاکرات بر سر احیای برجام ادامه خواهد داد چرا که از نظر او اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها فرصتی برای بازسازی و رشد نخواهد داشت.

« بحث برجام هم پشت صحنه داشت و هم روی صحنه... تصویب برجام تصمیم نظام بود، در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد. کمیسیون ویژه‌ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد... اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی‌زنند و می‌گویند باید اجرا کنیم؟ برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم برای نجات کشور تا جایی که می‌توانیم باید شرایط را برای یک تفاهم حل کنیم.»

 

صادق و علی لاریجانی

 

سوابق صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه ایران هم یکی از پرسش‌های اصلی از علی لاریجانی بود

اتاق‌های گفتگو با آقای لاریجانی در کلاب‌هاوس که عصر روز پنجشنبه در دقایقی جمع حاضران در آن از ۳۰ هزار نفر هم فراتر رفت، اگر چه شکل و شمایلی چون میتینگ‌ها انتخاباتی که در گذشته نامزدهای چون محمد خاتمی در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار کرده بودند، نداشت اما با توجه به انحصاری بودن رسانه تلویزیون در ایران و سانسور و ارعاب مطبوعات در این کشور، می‌تواند اتفاق جدیدی در فضای سیاسی این کشور محسوب شود؛ جایی که هزاران نفر از علاقمندان عادی در کنار خبرنگاران داخلی و خارجی و فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی فرصت یافتند از یکی از نامزدهای اصلی انتخابات خرداد ماه سوالات خود را بدون ممیزی و در مدت زمانی حدود ۴ ساعت طرح کنند.

 

آن طور که برگزارکنندگان اتاق اصلی گفتگو با آقای لاریجانی روز پنجشنبه عنوان کردند ممکن است در آینده نزدیک مناظره‌ای هم میان علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و نامزد اصلی اصولگرایان برای انتخابات خرداد، در شبکه مجازی-صوتی کلاب‌هاوس برگزار شود که می‌تواند با توجه به زمان بیشتر برای این مناظره و برگزاری آن خارج از فضای کنترل شده تلویزیون ایران، در نوع خود رویدادی جدید تلقی شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.