رفتن به محتوای اصلی

مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایران: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم

مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایران: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم


آقای باقری کنی که در فرانسه بوده، با بعضی از مقام‌های این کشور دیدار کرده است. او درباره اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به ایرنا گفته است: ما مذاکره هسته‌ای نداریم زیرا موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافق بین ایران و ۱+۵ به طور کامل حاصل شد.

وزیر خارجه فرانسه دیروز، سه شنبه نهم اکتبر، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران تاکید کرده بود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام باید از نقطه قبلی خود (در ۲۰ ژوئن) آغاز شود.

آقای باقری کنی در واکنش به این اظهارات امروز به ایرنا گفته است: موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

Image removed.

 

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه

مذاکره‌کننده ارشد اتمی ایران دیشب از فرانسه راهی بریتانیا شد که یکی دیگر از اعضای ۱+۴ است.

دور جدید گفت‌و‌گوها از روز هشتم آذر برابر با ۲۹ نوامبر در وین آغاز می‌شود. ایران گفته است که این روز مصادف با سالگرد ترور مجید شهریاری یکی از کارکنان ارشد برنامه اتمی این کشور است.

مذاکرات احیای برجام از اوایل ۱۴۰۰ در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و در حالی که شش دور خود را سپری کرده بود و طرف‌های آن درباره به نتیجه رسیدنش ابراز خوشبینی می‌کردند، از ماه ژوئن با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی متوقف شد.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که موافق آغاز مذاکرات است اما به گفته وزیر خارجه ایران این مذاکرات از نقطه‌ای که پایان یافته آغاز نخواهد شد بلکه به گفته او ایران طرح دیگری برای ارائه دارد. قدرت‌های جهانی از جمله روسیه با شروع مذاکره از نقطه آغاز مخالفت کرده‌اند.

ایران پیش از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، از آمریکا خواسته "تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده" مجددا خروج از توافق هسته‌ای را "تکرار نخواهد کرد". اما بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی آشنا به مسائل آمریکا می‌گویند دولت این کشور نمی‌تواند از کنگره چنین تضمیمی بگیرد.

ایالات متحده می‌گوید رئیس جمهور این کشور نمی‌تواند برای دولت‌های بعد از خود تکلیف معلوم کند و این موضوع به یکی از اختلافات دو کشور تبدیل شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید