رفتن به محتوای اصلی

۸۰ درصد لوازم‌خانگی موجود در بازار قاچاق است
08.07.2021 - 22:43

«۸۰ درصد لوازم‌ خانگی کوچک و ۴۰ درصد کالاهای درشت غیرقانونی و از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود.» این خبر را محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی، اعلام کرده است. تحریم‌ها، نوسان‌های بازار ارز، رشد اقتصاد غیررسمی و غیرقانونی و تعرفه‌های بالا در سال‌های اخیر به افزایش واردات کالاهای قاچاق در کشور منجر شده است.

هم‌اکنون هرگونه صادرات و واردات لوازم‌ خانگی در کشور متوقف شده اما همچنان در بازار کالاهای جدید موجود است. به گفته محمدحسین اسلامی، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی، همین موضوع بیانگر آن است که این کالاها از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شوند. او در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: «کالاهای ریز خانگی چهار یا پنج سال است که وارد نمی‌شوند. در بخشی از این کالاها تولید نیز نداریم پس اگر این کالاها در بازار موجود باشد به این معنا است که به‌ صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند؛ برای مثال کالاهایی مانند سرخ‌کن، غذاساز، اتو و سشوار در بازار موجودند ولی واردات نداریم. تولید کشور هم در مورد بخشی از آن‌ها یا بسیار محدود است یا اصلا تولید نمی‌شوند.»

او درباره کالاهای درشت نیز گفت: «در چند سالی که واردات نداشتیم، این کالاها مانند یخچال‌ فریزر و ماشین لباسشویی به‌ صورت قاچاق به کشور وارد می‌شدند. شرکت‌های کره‌ای به‌ صورت رسمی از ایران رفتند اما غیررسمی همچنان حضور داشتند.»

به گفته محمدحسین اسلامیان، «یکسری از کالاها هم بدون ذکر نام خریدار به کشور قاچاق و بعد از زدن برچسب کره‌ای در بازار فروخته می‌شوند.»

اسلامیان در ادامه با اشاره به وضعیت بازار لوازم‌ خانگی اظهار داشت: «هنوز بازار لوازم‌ خانگی در رکود کامل است. کرونا، تعطیلی صنوف و عوامل دیگر دست‌به‌دست هم داده‌اند که وضعیتی بسیار وحشتناک در صنف لوازم‌ خانگی را شاهد باشیم. کالاها در انبارهای تولیدکننده و توزیع‌کننده انباشته شده‌اند. قیمت تمام شده بسیاری از کارخانه‌ها تغییر کرده اما به علت نبود تقاضا، افزایش قیمتی هم نخواهیم داشت.»

مجلس شورای اسلامی در بهار سال ۱۳۹۷ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد میزان قاچاق به کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ رقمی بالغ‌ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است. اگرچه این گزارش تحقیق و تفحص به سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اختصاص دارد و در آن رقم ورود غیرقانونی کالاها در دو سال اخیر اعلام نشده است،‌ بحران اقتصادی در سه سال اخیر به علاوه کرونا و تحریم‌های ایالات‌متحده دست‌به‌دست هم دادند تا راه را برای افزایش قاچاق به کشور و طی کردن مسیرهای غیرقانونی هموار کنند.

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس آمده است که ۳۱ شگرد قاچاق کالا به کشور وجود دارد اما این گزارش و اظهارات برخی مسئولان نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند چرا که حمل کالاهای درشت مثل یخچال و ماشین لباسشویی آن‌ هم به تعداد، زیاد نمی‌تواند از روشی جز مرزهای قانونی و صدور مجوز از طریق افراد بانفوذ امکان‌پذیر باشد. با این‌ همه نیروهای مرزبانی ایران، چشم خود را به روی کانتینرهای قاچاق می‌بندند و به کولبرانی شلیک می‌کنند که برای تامین اندک هزینه‌های زندگی خود در ارتفاعات صعب‌العبور کار می‌کنند و سهم آن‌ها در ورود کالای قاچاق به کشور، فقط نیم درصد است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.