رفتن به محتوای اصلی

در 68 مین سالگرد 28 مرداد
16.08.2021 - 21:40

 28 / امرداد و باورهای امروز ( ضیاءمصباح )

شادروان مصدق شخصیتی فرهیخته، حقوقدان، روشنفکر ،تحصیلکرده فرانسه و سوئیس با سوابقی ارزنده و موثر برای خدمت در قامت نخست وزیر - چون بعنوان فردی آگاه ،میهن و مردم دوستی واقعی - به دنبال استقلال ایران و گرفتن حق ملت  بود ، توسط سازمان سیا با همکاری دولت انگلیس همراه با حضور فیزیکی و عدم درک درست گروهی مزدور «بدور مانده از معنای  ازادی ها و رعایت حقوق مردمان »  با کودتایی شرم آور ،سرنگون شد.

همزمان با «شصت و هشتمین سالگرد » کودتای 28 / امرداد با این امید که استاد فریدون مجلسی  از لغت «کودتا»  براشفته نشوند !باپرهیز از ورود به حاشیه ها ...

 مقایسه ای که میتواند ویژگیهای این چهره خدوم و ماندگار تاریخ معاصر وطنمان را «بزیور قلم » بیاراید ،هر چند مختصر بمناسبت ، آنهم در رابطه با نیاز نسل جوان «گرفتار سیستمی که همه چیز را وارونه جلوه میدهد » لازم بنظر میرسد :

* آیا مصدق بدون در آمد نفت و با فروش اوراق قرضه ، کشور را در دوران سخت آنروزگار و با تدبیر اداره ننمود و اگر مقایسه ای حتی بدون هدف صورت پذیرد منصفانه است؟

*آیا کوچکترین سوء استفاده «از قدرت و امکانات » در دوران نخست وزیری این رهبر آزاده و بنیان گذار «جنبش عدم تعهد » وجود داشت؟

*آیا برگزاری یا مراجعه علنی به آراء عمومی ، انتخابات و مطبوعاتی  آزادتر از دوران زمامداری مصدق در تاریخ معاصر وطنمان سراغ دارید؟

*آیا کابینه ای متخصص و تحصیل کرده ،وطن خواه ،  نیک پندار ، منزه و پاکیزه دست تر از دولت ملی این چهره ملی  در صده اخیر و شاید تمامی تاریخ معاصر این سرزمین اهورائی البته با تعریف سیاسی – اجتماعی اکادمیک ... وجود داشته است؟

*ایا توانمندی «مبارزه مصدق » با دولت انگلیس توام با مدیریت اصولی و پیروزی او در دادگاه لاهه - میتواند مورد مقایسه بعد از آن تاریخ در وطنمان قرار گیرد  ؟

*ایا صرفه جوئی و رعایت بیت المال ،همراه با نبود فساد و خود محوری -در هیچ زمانه ای مشابه آن دوران سراغ دارید ؟

* آیا همراهی ملت آنچنانکه در آن دوران - شهره آفاق بود «مگر به ندرت و آنهم تا حدودی دردولت شادروان بازرگان  » طی ۴دهه اخیر مشاهده شده است؟

**کدامین فرد از متولیان ریز و درشت حکومت فعلی مدعی «استقلال کشورمان»  که مشکلات بسیار مردمان را بزعم خود «ره آورد عدم وابستگی !؟» میپندارند ،  صداقت و عملکردی شفاف مشابه دکتر محمد مصدق از خود نشان داده اند؟

*آیا وجدان حتی افراد نا اگاه -  با اینهمه وسایل سریع افشا کننده در حضور  نسل جوان میلیونی تحصیل کرده، می پذیرد:  شرایط را با آن روزگار یکی دانست و عملکرد دولتهای مقتدر با دولت ملی مستقر در سالهای منتهی به امرداد ماه  ۳۲ را با این زمانه پر اب و چشم تشبیه کرد و ایا این تصور برآمده از توهم و استیصال نیست؟

**از همه اینها گذشته در همین روزها : با گستاخی تمام مقایسه ای مبنی بر «مگر مصدق چنین می کرد » که مورد حمله بلوک غرب بود .....نقل محافل مطبوعاتی اصول گرایان فاتح کرسی ریاست جمهوری اما فاقد اصل قرار  گرفته ....

چنین استدلال مینمایند : حمایت از حزب اله، تجهیزات موشکی برای دفاع از انقلاب !و حذف دولت گستاخ  اسرائیل ، دخالت در یمن -سوریه – لبنان – بحرین ،دشمن پنداری و ...برآمده از رسالت اسلامی را  عامل ادامه نا بسامانی ها بر میشمرند.

* این چماعت با عدم درک ضرورت  توسعه و پیشرفت واقعی کشور ،دمیدن بر احساسات عوام ، نبود امکان برنامه ریزی و امید به اینده منجر  بفرار مغزها و بالاخره محروم داشتن ملت ار حد اقل های زندگی روز مره و در مانده نگه داشته برای تامین معاش،نا برخورداری !از سلامت جسم ، فکر و روان با تغذیه مناسب و واکسیناسیون ، بر امده از  کوته فکری و نبود اینده نگری را ،  تبلور استقلال بر میشمرند !
* ایا حکومت بنیان گذارده شده بر جهل و نابخردی بدینگونه با شهادت عارف و عامی  را ، میتوان  با خدمات دولت مبتکر و بانی « جبهه ملی ایران » که احترام به حقوق جامعه، آزادی انتخابات ، احزاب و مطبوعات، قانون مندی، غیر وابستگی،  رفاه و آسایش ملت و.... از اهداف ان بود و با کابینه ای منسجم، متخصص و پاکدست در این مسیر میکوشید ....همتراز دانست؟؟

**نا گفته نماند بنظر نگارنده :  متخصص ترین چهره حکومت  البته بطور نسبی ،با همه فراز و فرودها و اشتباهات که اخرین ان تحمل «میدان »در برابر«علم دیپلماسی» و اطاعت محض از صاحبان زور و تزویر بود - واعتبار گران خود را بنابودی کشاند ، اقای ظریف میباشد  که  فردی در دولت جدید بجای او منصوب خواهد شد که گذشته از بسیاری ناتوانی ها حتی مکالمه بزبان انگلیسی «اولین شرط احراز این سمت » محروم میباشد .

**بیقین در پی ساخت وپرداخت مشابهت هائی فرصت طلبانه از این قبیل  ، آنهم در منابر و تریبون های ارزان دردست اما انبوه - مخصوصا در این روزها به دلیل ایام عزاداری که نهضت حسینی را «به سر و سینه زدن » محدود نموده و مبارزه او با جهل و ظلم را تعمدا مطرح نمینمایند ،عرض خود بردن است ...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
تاریخ معاصر / تفکرات و خدمات شادروان دکتر محمد مصدق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.