رفتن به محتوای اصلی

ابراهیم رئیسی: اولویت دولتم مهار کرونا و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است
21.08.2021 - 08:54

 

 

Missing media item.

ایران یکی از پایین ترین آمارهای واکسیناسیون کرونا در جهان را دارد و آمار کل جانباختگان کرونا در ایران به گفته مقام‌های این کشور از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است، هرچند گفته می‌شود تعداد واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

آقای رئیسی در این نشست که برای دفاع از کابینه پیشنهادی برگزار شده گفت ارتقاء وضعیت بهداشتی و ارتقا سطح درمان از جمله اولویت‌های دولت او خواهد بود.

‎بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی آقای رئیسی از امروز شنبه، ۳۰ مردادماه آغاز می‌شود. آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در روز برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی خواهان آن شد تا هرچه سریعتر دولت جدید تشکیل و آغاز به کار کند.

توضیح صدا،

آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی؛ آیا قوای سه‌گانه در انتخاب وزرا یکدست عمل می‌کند؟

رئیس‌جمهوری ایران در سخنان خود در مجلس، اقتصاد و ثبات اقتصادی را اولویت دیگر خود خوانده و با انتقاد از دولت حسن روحانی، وضعیت اقتصاد ایران را "نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران" خوانده و به افت شدید ارزش ریال، وخیم تر شدن شرایط زندگی مردم و تورم بالا در این کشور که به گفته مرکز آمار ۴۴ درصد و به گفته بانک مرکزی ۵۵ درصد است اشاره کرده و گفته است دولت او درصدد رفع این مشکلات خواهد بود.

قرار است در نشست امروز مجلس، امروز صلاحیت حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی شود.

شماری از وزیران پیشنهادی آقای رئیسی از اعضای دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق هستند. شماری از مقامات آن دولت همچنین به عنوان اعضای کلیدی دولت منصوب شده‌اند.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای احمدی‌نژاد روز گذشته به عنوان معاون امور مجلس آقای رئیسی انتخاب شد.

آقای رئیسی در مورد اعضای دولت خود گفته است "رابط سببی، نسبی و خانوادگی" در انتخاب وزیران او نقش نداشته است. او همچنین تاکید کرده وزیران پیشنهادی "مطلقا تحت فشار فرد یا گروه خاصی" معرفی نشده‌اند.

پیشتر محمد مخبر به عنوان معاون اول و غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر آقای رئیسی منصوب شده بودند.

آقای اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در زمان ریاست آقای رئیسی بر این قوه بود. محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که واکسن برکت از پروژه های تحت مدیریت او بود.

بررسی کابینه رئیسی در مجلس؛ کابینه‌ای بدون زنان و اهل سنت و اعضایی که تازه در مجلس با هم آشنا شدند

 

 

در نخستین روز بررسی رای اعتماد به کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس، دست‌کم دو نماینده از نبود وزیران زن و اهل سنت در این کابینه انتقاد کردند، برخی نمایندگان گفتند با این تیم اقتصادی که رئیسی معرفی کرده شعارهایش عملی نخواهد شد و یک نماینده هم گفت برخی وزیران پیشنهادی حتی اسم یکدیگر را نمی‌دانستند و در مجلس با هم آشنا شدند.

در جلسه رای اعتماد به کابینه که روز شنبه ۳۰ مرداد برگزار شد معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، معرفی نشدن وزیر زن را «حیرت‌آور و تاسف‌بار» خواند و خواستار انتصاب یک شهروند اهل سنت در کابینه شد.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، نیز از نبود وزیر زن و وزیر اهل سنت در کابینه رئیسی انتقاد کرد و گفت در این دولت نیز میلیون‌ها شهروند اهل سنت نادیده گرفته شدند.

او همچنین گفت که ابراهیم رئیسی کابینه را فقط از میان «دوستان نزدیک خود» و مقامات آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام انتخاب کرده و آنان فاقد سابقه اجرایی هستند.

محمودزاده گفت که وزرای کابینه کاملا مخالف پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف هستند و این باعث عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

او تاکید کرد که با این تیم اقتصادی شعارهای رئیسی از قبیل ساخت یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد یک میلیون شغل اجرا نخواهد شد.

 

برخی وزرای کابینه در مجلس با هم آشنا شدند

جلال محمودزاده همچنین گفت که تعدادی از وزرای کابینه رئیسی پیش از معرفی شدن به عنوان وزیر یکدیگر را نمی‌شناختند و در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند.

او افزود که رئیسی از چند سال پیش قصد نامزد شدن داشته و «از شش ماه پیش معلوم بود که رییس جمهور می‌شود» اما چگونه تیم مناسبی نداشت که برای کابینه معرفی کند؟

محمودزاده همچنین تغییر لیست وزرای پیشنهادی حتی چند ساعت قبل از معرفی به مجلس را نشان‌دهنده «حاکمیت فشارها و لابی‌ها»در دولت دانست.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تورم، زباله‌گردی، کوله‌بری، سوخت‌بری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی اشتباه دولت‌های گذشته است.»

در واکنش به این سخنان، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، گفت نباید در جلسات مجلس موضوعاتی مطرح شود که «رسانه‌های خارج از کشور از آن سوء استفاده کنند.»

نمایندگانی که در موافقت با کابینه رئیسی صحبت کردند «جوان بودن» کابینه را یکی از مزیت‌های آن دانستند؛ با این حال نمایندگان مخالف اعلام کردند که متوسط سن کابینه ۵۲ سال است.

ابراهیم رئیسی در سخنان خود در جلسه معرفی کابینه اولویت نخست دولت را مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور ذکر کرد.

او گفت که وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است.

جلسات رای اعتماد به کابینه ابراهیم رئیسی در چند روز آینده ادامه خواهد یافت. در روز شنبه نمایندگان در مخالفت و موافقت با کلیت کابینه سخن گفتند و پس از آن مخالفان و موافقان تک‌تک وزرا سخن خواهند گفت.

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به هیات رییسه خواستار آن شدند که رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی به جای الکترونیکی به صورت ورقه‌ای و مخفی انجام شود. سخنگوی هیات رییسه مجلس پیش از این اعلام کرده بود که رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.