رفتن به محتوای اصلی

مه لقا!
28.08.2021 - 15:21
 
مدتی بود که می خواستم قصه سید شریف را بنویسم. دنبال بهانه بودم. حالا زیارت نامه خوانی هیت دولت در اهرام یگانه آخرین فرعون در "قم العظیم" و دفاع جانانه میراثخواران خمینی از این اقدام، بهانه ای شد برای ادای دین به سید شریف.
آن زمان محصل سیکل یک بودم. سید شریف بیست و چند سالی داشت. یک ردای سبز، شکم گنده او را می پوشاند. هر روز مسیر خیابان و بازار شهر را طی می کرد. می گفتند که پدرش فوت شده و با مادرش زندگی می کند. اوایل دست خالی بود. بعدا صاحب یک چرخ دستی هم شد که به آن "فرقان" می گفتیم . در بازار هر چه گیرش می آمد، از نان تا میوه و صیفی جات، هر مقدار را که دیگر نمی توانست بخورد، در فرقان می ریخت و به خانه می برد. سید کمی شیرین عقل بود. از دلیلش سر در نیاوردم، اما به " مه لقا" حساسیت داشت. سر و کله اش که پیدا می شد، بچه های 8-10 ساله دم می گرفتند : مه لقا، مه لقا! سید عصبانی می شد و سعی می کرد دنبالشان کند. اما کشیدن آن هیکل گوشت آلو و لش ، پشت بچه های تیز پا بیهوده بود. دشنام های سید هم زیاد قابل فهم نبودند. تو دماغی حرف میزد و احتمالا بر خلاف آخوندها و مداح ها، دشنام آبداری هم نیاموخته بود.
=========
سالهای زیادی گذشتند. با دوستی قدیمی، از خاطرات می گفتیم تا رسیدیم به سید شریف ومه لقا! گفت فلانی! فشار خونت بالا نره، سید شریف سالها پیش در گذشت و حالا مقبره اش زیارتگاه اهالی شده است! بارگاه و بساطی درست کرده اند با شجره نامه، متولی ، غبارروبی سالانه و زیارتنامه : السلام علیک یا ایها السید شریف و....
هیچی دیگه، اگر گذرتان به فریدونکنار افتاد، زیارت مقربه این سید بزرگوار را از دست ندهید . حواستان باشد که در هنگام زیارت، حرفی از مه لقا نزنید چون جد سید شریف خیلی قوی است و ممکن است که در جا سنگ یا نمک بشوید، از من گفتن!
و یک فحش به خودم که برادران نرنجند : تا احمق پیدا می شود، بازار تره بار نمی گندد!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.