رفتن به محتوای اصلی

زندانی سیاسی ابراهیم یوسفی در مورد شکنجه های اعمال شده بر روی حیدر قربانی میگوید
30.08.2021 - 10:12

Missing media item.

زندانی سابق ابراهیم یوسفی درباره شکنجه حیدر قربانی اقدام به افشاگری کرده و از جنایاتی که مسئولان زندان در مورد این زندانی سیاسی صورت داده اند پرده برداشت.

زندانی سابق ابراهیم یوسفی در گفتگوی اختصاصی با کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از شکنجه هایی که زندانی سیاسی حیدر قربانی در سال ۹۵ متحمل شده است گفت. زندانی سیاسی حیدر قربانی بعد از تحمل ۵ سال حبس، بدلیل اخذ اعترافات اجباری، هم اکنون در زیر حکم اعدام قرار دارد و خطر اعدام این زندانی سیاسی قریب الوقوع می باشد.

ابراهیم یوسفی زندانی سابق در افشاگری خود پیرامون شکنجه های حیدر قربانی از جمله گفت:‌ «در زمستان سال ۹۵ با حیدر آشنا شدم. اثرات شکنجه حیدر بعد از سه ماه در بند اداره اطلاعات روی ران پای چپ او مانند سه عدد تخم مرغ بارز بود. دوتا مچ دستش و گلویش تماما زخمی بود».

ابراهیم یوسفی همچنین گفت: «نمی توانست حرف بزند همه اش سرفه می کرد. میگفت من را جوجه گردان کردند و من را به سقف آویزان کردند. شکنجه حیدر را خیلی سخت کرده بودند».

ابراهیم یوسفی پیرامون اعترافات اجباری که از زندانی سیاسی حیدر قربانی در درون زندان گرفته شده است افزود: «هر شب حیدر ساعت ده میامد توی بند گفتم کجا میری؟ گفت من را می برند بازجویی و میخواهند از من فیلم درست کنند، هر شب از او فیلمبرداری می گرفتند و از او اعتراف اجباری می گرفتند.»

متن کامل سخنان ابراهیم یوسفی درباره شکنجه حیدر قربانی:

باسلام من ابراهیم یوسفی متولد ۱۳۶۵ شهرستان کامیاران
من سال ۱۳۹۴ بعلت فقر و نداری بار سیگار قاچاق رو گردن گرفتم بخاطر ۲۰ میلیون تومان پول به زندان افتادم. یکسال اولی را در زندان اوین بودم و سال دوم انتقالی گرفتم به زندان کامیاران. من در زمستان سال ۹۵ با حیدر قربانی آشنا شدم.

حیدر را به داخل بازداشتگاه زندان کامیاران آوردند. من ایشان را پیش خودم آوردم.
اثرات شکنجه حیدر بعد از سه ماه در بند اداره اطلاعات روی ران چپ سه تا عین تخم مرغ روی ران چپش بود. دوتا مچ دستش و گلوش تماما زخمی بود.

نمی توانست حرف بزند همه اش سرفه می کرد. میگفت من را جوجه گردان کردند و من را به سقف آویزان کردند. شکنجه حیدر را خیلی سخت کرده بودند.
هر شب حیدر ساعت ده میامد توی بند گفتم کجا میری؟ گفت من را می برند بازجویی و میخواهند از من فیلم درست کنند.

حیدر میگفت اداره آگاهی شهرستان کامیاران و کرمانشاه و سنندج ریختن توی خونه ما و من را برده اند.

تا جایی که یادم می آید یکی از شکنجه گران به اسم آقای کریمی بود که رئیس اداره آگاهی سنندج بود.
حیدر را خیلی مورد اذیت و آزار قرار داده بودند. هر شب از او فیلمبرداری می گرفتند و از او اعتراف اجباری می گرفتند.

شایان ذکر است طی روزهای گذشته دادگستری کل سنندج درخواست دیوان عالی را برای بازبینی پرونده حیدر قربانی رد کرده و حکم اعدام وی جهت اجرا به اجرای احکام کامیاران ارسال شده است.

صالح نیکبخت در خصوص رد درخواست اعاده دادرسی گفته است: «من مجددا درخواست اعاده دادرسی خواهم کرد. به لحاظ قانونی و فقهی، اتهام بغی در خصوص آقای قربانی اتهام صحیحی نیست به جهت اینکه کسی باغی شمرده می‌شود که عضو گروهی باشد، در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی، قیام مسلحانه کند و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌گردند. هیچ کدام از این موارد شامل حیدر قربانی نمی‌شود.»

حسن قربانی برادر زندانی سیاسی حیدر قربانی گفت: «ما بر طبق ماده ۴۷۷ از دیوان عالی خواسته بودیم که حکم حیدر قربانی بر خلاف شرع و برخلاف قانون صادر شده و آنها نیز پرونده وی را جهت بازبینی به دادگستری کل سنندج داده اند. من روز دوشنبه ۱۸ مرداد به دادگستری کل سنندج مراجعه کردم و آنها گفتند ما درخواست شما را رد کردیم و حکم را به اجرای احکام کامیاران ارسال کردیم.»

درباره زندانی سیاسی حیدر قربانی:

حیدر قربانی ۴۷ساله و اهل روستای بزوش کامیاران است. وی در تاریخ ۲۰مهر ۹۵ در هنگام بازگشت به منزل خود به همراه محمود صادقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

حیدر قربانی بهمن ماه ۹۸ توسط شعبە یکم دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی بە اتهام بغی و همکاری و عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران بە اعدام محکوم شدە و این حکم در تاریخ ٨ بهمن ٩٨ در زندان مرکزی سنندج رسماً بە وی ابلاغ گردید.

بە گفتە یکی از نزدیکان آقای قربانی، حیدر قربانی بە مدت ٢٠ ماه هیچ تماسی با خانوادەاش نداشتە و چند ماه پس از آنکە اعترافات تلویزیونی وی منتشر شد، آنها توانستەاند برای اولین بار و آن هم با تلفن با وی صحبت کنند.

روز پنجشنبە ١٦ مرداد ٩٩ حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی اهل کامیاران از سوی شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور تایید شده بود.

اعاده دادرسی این زندانی سیاسی پیشتر نیز رد شده بود. صالح نیکبخت در اینباره گفته بود:‌ «من روز ۲۵ مردادماه۹۹ اعاده دارسی خود را تسلیم دیوان عالی کشور کردم و روز ۱۹ شهریور ماه اعلام شد که اعاده دادرسی او پذیرفته نشده است. اما اینبار در شعبه ۹ دیوان عالی کشور ظرف مدت سه هفته درخواست اعاده دادرسی من را رد کردند و حکم صادره به اتهام بغی را تایید کردند».

صالح نیکبخت در مهر ۹۹ پیرامون پرونده این زندانی سیاسی گفته بود: «این حکم به معنای واقع خلاف مقررات شرعی و همچنین خلاف مواد ۲۸۷ و ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی می باشد».

در رابطه با اعترافات اجباری گرفته شده از حیدر قربانی:

در اسفند ماه سال ۹۵ صدا و سیما با پخش گزارشی به نام « راننده مرگ» اقدام به خش اعترافات اجباری حیدر قربانی کرد. در این گزارش ۲۰ دقیقه ای دستگاه قضایی او را به دست داشتن در کشتن چند تن از اعضای سپاه پاسداران که در ۹ مهر ۹۵ در روستای تخت زنگی در بخض مرکزی شهرستان کامیاران توسط افراد مسلحی به قتل رسیده بودند متهم کرد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

شهادت همبند پیشین حیدر قربانی درباره شکنجه‌ شدن این زندانی برای گرفتن اعتراف اجباری

 

 

ابراهیم یوسفی، یکی از همبندی‌های پیشین حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، در فایلی صوتی بر «بی‌گناه» بودن قربانی شهادت داد و با شرح شکنجه‌ها علیه این زندانی گفت او در آن زمان، تحت شکنجه‌ مجبور به اعتراف علیه خود شده بود.

یوسفی در این فایل صوتی که حساب توییتر «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده، می‌گوید که سال ۱۳۹۴ در زندان اوین بوده و سال ۱۳۹۵ به زندان کامیاران منتقل شد و حیدر قربانی را در زمستان ۱۳۹۵ در این زندان دیده است.

 

 

 

 

قربانی ۲۵ مهر ۱۳۹۵ به همراه دو نفر دیگر به اتهام قتل چند عضو سپاه پاسداران در روستای تخت‌رنگی بخش مرکزی کامیاران بازداشت شدند.

ابتدا شعبه یک دادگاه کیفری استان کردستان او را به اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران در کامیاران» بە ١١٨ سال و ۶ ماه حبس و ٢٠٠ ضربه شلاق محکوم کرد و پس از آن شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج نیز حیدر قربانی را به اتهام «بغی» و «همکاری و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» به اعدام محکوم کرد.

همبند پیشین قربانی در این فایل صوتی از «اثرات جراحات» شکنجه‌هایی که سه ماه پیش از آن علیه قربانی اعمال شده بود سخن می‌گوید و اضافه می‌کند که کبودی‌هایی روی مچ دست و لگن این زندانی سیاسی دیده می‌شد.

یوسفی ادامه می‌دهد قربانی به حدی زیر ضرب و شتم ماموران فریاد زده بود که «گلویش عفونت کرده بود». همچنین شکنجه‌های دیگری مثل آویزان کردن از سقف علیه قربانی اعمال شده بود.

یوسفی گفت که اعترافات قربانی علیه خود که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد، تحت شکنجه ماموران زندان بوده است.

همچنین به گفته یوسفی، قربانی همواره اتهام‌ها علیه خود را رد می‌کرد و در آخرین تماس با او نیز گفته بود که قاضی دادگاه به بی‌گناهی او پی برده، اما اداره اطلاعات بر اعدام او اصرار دارد.

او تاکید کرد حیدر قربانی بی‌گناه است و هیچ نقشی در پرونده‌ای که علیه او مطرح شده نداشته است.

پیشتر صدها شهروند کامیاران با امضای طوماری از علی خامنه‌ای خواستند تا حکم اعدام حیدر قربانی لغو شود و به گفته عفو بین‌الملل نیز، حکم اعدام قربانی تنها براساس اعترافات تحت شکنجه او صادر شده است.

 

 

 

 

انتشار فایل شهادت همبند پیشین حیدر قربانی درباره بی‌گناهی او و اعمال شکنجه علیه این زندانی در حالی است که در روزهای اخیر نگرانی‌ها درباره اعدام قریب‌الوقوع او افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران از رد درخواست اعاده دادرسی برای قربانی از سوی دیوان عالی کشور خبر داده و اعلام کرده که پرونده این زندانی محکوم به اعدام به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

پیشتر پسر و برادر حیدر قربانی در نامه‌ای اعلام کردند که دیوان عالی کشور دلیلی برای رد این درخواست ارائه نکرده و خواستار حمایت سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری برای لغو حکم این زندانی شدند.

همچنین در روزهای اخیر طوفانی توییتری برای توقف روند اجرای حکم اعدام قربانی به راه افتاد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.