رفتن به محتوای اصلی

در ضرورت تشکیل دادگاه رسیدگی به تاخیر در واردات واکسن
01.09.2021 - 06:35
 
 
 
Missing media item.
 
اول
تعداد ایرانیانی که بر اثر بیماری کرونا جان سپرده‌اند، طبق اعلام رسمی، بیش از یکصد هزار نفر است. این در حالی است که آمار فوت‌شدگان ثبت احوال کشور در ۱۸ ماه گذشته حدود ۲۰۰هزار نفر بیشتر از مدت مشابه قبل ازشروع این بیماری است. از آنجا که به جز شیوع (اپیدمی) کرونا عامل دیگری موجب افزایش مرگ و میر مردم نبوده است، بنابراین آمار واقعی هم‌وطنانی که در این بازه‌ی زمانی فوت کرده‌اند دو برابر آمار رسمی است. به بیان روشن تعداد جان‌باختگان ویروس کرونا، حدود ۱۰۰هزار نفر بیشتر از آمار رسمی (جمعا بیش از ۲۰۰هزار نفر) است.
دوم
تا تولید واکسن کرونا تعداد مرگ و میر در کشورمان کمابیش معادل متوسط جهانی بود. بعد از آن دنیا به سمت مهار این بیماری پیش رفت، ولی ایران مسیری معکوس طی کرد، به گونه‌ای که تعداد جانباختگانش در روزهای اخیر بیش از زمانی است که واکسن تولید نشده بود. تاخیر در واردات واکسن علت بالارفتن آمار فوت‌شدگان است.
سوم
جمهوری اسلامی می‌توانست حتی در شرایط تحریمی واکسیناسیون عمومی را ماه‌ها زودتر آغاز کند و از مرگ ده‌ها هزار ایرانی پیشگیری نماید. برای مثال ایران برخلاف بسیاری از کشورها مانند ترکیه، شیلی، امارات، عربستان و بحرین در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌های معتبر سایر کشورها (از جمله واکسن‌های چینی و روسی) مشارکت نکرد و از ده‌ها میلیون سهمیهٔ زودتر و ارزان‌تر این واکسن‌ها محروم شد. به گفته آقایان علی لاریجانی و صفار هرندی، دولت چین سال گذشته پیشنهاد تحویل ۱۸ میلیون واکسن به قیمتی بسیار ارزان (تقریبا رایگان) به ایران داد اما به ادعای هر دو، اهمال مقامات وزارت بهداشت مانع دریافت واکسن‌ها شد.
چهارم
به اعتراف رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای واکسن کوبرکت هزینه زیادی شده است. باوجود این قول آقای مخبر برای تحویل ۵۰ میلیون دز واکسن در شهریور ماه ۱۴۰۰ مطلقا عملی نشد. به عکس معلوم شد واکسن تولیدی به‌هیچ‌وجه پاسخگوی بیماری نیست و کشور به واردات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون واکسن نیاز دارد.
پنجم
رهبر ورود واکسن از آمریکا و انگلیس و فرانسه را ممنوع اعلام کرد. باید معلوم شود چه کسانی و با چه گزارش‌های نادرستی رهبر را به این نتیجه رساندند که نباید از سه کشور بالا واکسن به ایران وارد شود.
ششم
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو به درخواست نمایندگان مجلس و به‌رغم پیش‌بینی کمبود، سرم وارد کشور نشد. چرا؟ اگر در تامین مالی واردات واکسن و سرم مشکل داشتند، چرا برای داروهای بیماران کرونا (مانند رمدسویر) با هزینه چند برابر واکسیناسیون تمام ایرانیان چنین مشکلی نداشتند؟ در هر حال وارد نکردن واکسن و سرم در زمان مناسب موجب شد که تعداد جان‌باختگان ایرانی کرونا معادل شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی شود. بنابراین بررسی همه‌جانبه و بی‌طرفانه این فاجعه ضرورت تام دارد تا مشخص شود قصور یا تقصیر چه کسانی موجب تاخیر در واردات واکسن و سرم شد و دهها هزار خانواده‌ را به سوگ عزیزان خود نشاند.
هفتم
تعدادی از وکلا، حقوقدانان و کنشگران مدنی تصمیم داشتند شکایتی تسلیم قوه قضاییه کنند تا مسئله تأخیر در واردات واکسن مورد رسیدگی قرار گیرد. متاسفانه حفاظت اطلاعات قوه‌ی قضاییه در بدعتی غیرقانونی اقدام به بازداشت آقایان آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و خانم مریم فراافراز کرد که خوشبختانه دو نفر آخر دیروز به قید وثیقه آزاد شدند.
مقامات قضائی باید پاسخ دهند طبق کدام قانون قصد شکایت به قوه‌ی قضاییه را جرم محسوب می‌کنند در حالی که این عزیزان به علت احساس مسئولیت شهروندی و اقدام قانونی شایسته تقدیرند. امیدوارم تمام بازداشت‌شدگان هرچه سریعتر آزاد شوند و از ایشان اعاده‌ی حیثیت گردد و بازداشت‌کنندگان غیرقانونی آنها توبیخ شوند.
سخن پایانی
برای راستی آزمایی ادعای آمادگی چین برای تحویل ارزان ۱۸ میلیون واکسن در سال گذشته، علت عدم تولید ۵۰ میلیون واکسن در شهریور امسال، دلیل ممنوعیت خرید واکسن از امریکا و انگلیس و فرانسه، و ... لازم است دادگاهی مستقل تشکیل شود و به اتهام تعلل و تاخیر در واردات واکسن، منجر به مرگ اجتناب‌پذیر ده‌ها هزار ایرانی، رسیدگی کند.
 
 
Kan være et billede af ‎en eller flere personer og ‎tekst, der siger "‎قو_قضاییه داوگاه العلاب اسلا می استان تہران سیدمصطفی :تاجزاده برای راستی آزمایی ادعای آمادگی چین برای تحویل ارزان ۱٨ میلیون واکسن در سال ،گذشته علت عدم تولید میلیون واکسن در شهریور ،امسال دلیل عيت خرید واکسن ازامریکا و انگلیس ،فرانسه لازماست. است دادگاهی مستقل تشکیل شود به اتهام تعلل تاخیر واردات ،واکسن منجر به مرگ اجتنابپذیر دهها هزار ،ایرانی رسیدگی .کند @mostafatajzade tajzadeh mostafa. @MostafaTajzadeh‎"‎‎
 
 
 
 
#######################

دفن بیش از ۴۱ هزار جان‌باخته کرونا در بهشت زهرای تهران: عبور جان‌باختگان کرونای اصفهان از ۱۴ هزار نفر

Missing media item.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران از دفن دست‌کم ۴۱ هزار و ۵۹۱ جان‌باخته کرونا تا هشتم شهریور در این آرامستان خبر داد و همزمان معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که شمار جان‌باختگان کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه از ۱۴ هزار نفر گذشته است.

این درحالی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت شمار واقعی جان‌باختگان را بین ۲/۵ تا سه برابر آمارهای رسمی عنوان کرده و روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هفته گذشته از قول کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا «هفت برابر آمار رسمی» است.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران در تازه ترین آمار رسمی گفت: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا دوشنبه هشتم شهریور ماه سال‌جاری ۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر از جان‌باختگان کرونا در بهشت زهرا به خاک سپرده شده‌اند.»

خال گفت که جان‌باختگان کرونا که در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند شامل ۲۴ هزار و ۸۳۸ متوفی مرد و ۱۶ هزار و ۷۵۳ متوفی زن بوده‌اند.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران پیشتر اعلام کرده بود که از فروردین۹۹ تا آذر ۹۹، حدود ۲۲ هزار نفر از جان‌باختگان کرونا در اين آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

به این ترتیب از زمان فرمان خامنه‌ای مبنی بر «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» در ۱۹ دی سال۹۹ تاکنون بنابر آمار رسمی بیش از ۱۹ هزار نفر فقط در شهر تهران در اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته و در آرامستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند.

به گفته مدیرعامل بهشت زهرای تهران از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران در سال۹۸ تاکنون بهشت زهرا بی‌سابقه‌ترین بحران خود را با بالاترین زمان درگیری و میزان مرگ و میر تجربه کرده که مانند آن را حتی در سال‌های جنگ ایران و عراق، سیل و زلزله‌های سهمگین در کشور نداشته‌ایم.

او همچنین سازمان بهشت زهرا را در دوره شیوع کرونا «سازمان بدون تعطیلی» خواند و همزمان تاکید کرد که برای دفن جان‌باختگان کرونا از «دفن دسته‌جمعی» استفاده نشده است و گرچه این سازمان در دوره همه‌گیری کرونا شرایط بسیار دشواری را تجربه کرده اما با مدیریت بحران توانسته «کار تطهیر و تدفین اموات» را انجام دهد.

مدیرعامل بهشت زهرای تهران یک ماه قبل نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته بود که با ۲/۵ برابر شدن فوتی‌ها، آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در «شهر تهران» به بیش از ۲۱۶ نفر رسیده است.

در مشهد نیز علیرضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضای مشهد، پیشتر گفته که فقط آمار فوتی‌های بهشت رضای مشهد، یکی از دو آرامستان بزرگ مشهد، بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است و مدیرعامل آرامستان‌های مشهد نیز شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این شهر را تا ۲۱۱ نفر اعلام کرد.

با این حال آماری از مجموع جان‌باختگان کرونا در مشهد تاکنون از سوی مقام‌های بهداشت و درمان یا مدیران شهر مشهد اعلام نشده است.

جان‌باختن دست‌کم ۱۴ هزار بیمار کرونا در اصفهان

در اصفهان اما بهروز کلیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز هشتم شهریور ماه آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرد.

این آمار درحالی اعلام می‌شود که شامل همه جان‌باختگان کرونا در استان اصفهان نیست چون بخشی از شهرهای استان اصفهان از جمله کاشان و اران و بیدگل جدای از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: «از ابتدای شروع کرونا حدود ۱۴۵ هزار بیمار در استان اصفهان بستری شدند و حدود ۱۴ هزار بیمار فوت کردند که از این تعداد حدود هشت هزار و ۵۰۰ بیمار تست کرونا مثبت و حدود پنج هزار و ۵۰۰ بیمار با تست منفی بودند ولی علائم دیگری داشتند که باعث می‌شد آنها فوتی کرونا در نظر گرفته شوند.»

کلیدری درباره جان‌باختگان طی ماه مرداد نیز گفت که در مرداد حدود یک هزار و ۴۷۰ بیمار کرونا در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جان‌باختند.

این آمار معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حاکی از آن است که به طور متوسط شمار «جان‌باختگان روزانه کرونا» در اصفهان طی مرداد ماه بیش از ۴۷ نفر بوده است.

بهروز کلیدری همزمان گفت که طی چند روز گذشته، شهریور ماه، با افزایش فوتی‌ها شمار جان‌باختگان روزانه کرونا  کرونا، به ۴۵ تا ۶۰ نفر در روز رسیده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به ابتلای مادران باردار در موج پنجم کرونا، افزود که در این موج حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مادر باردار در استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند و طی ده روز گذشته مرگ و میر مادران باردار مبتلا نیز افزایش داشته و چهار مادر باردار جوان با درگیری شدید کرونا جان‌باختند.

او گفت که از حدود ۹۰۰ مادر باردار پرخطر در اصفهان حدود ۳۳۰ مادر باردار، نزدیک به ۳۱ درصدشان، به کرونا مبتلا شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.