رفتن به محتوای اصلی

جبهه مقاومت پنجشیر: نیروهای طالبان براثر انفجار کوه در محاصره قرار گرفته‌اند
04.09.2021 - 21:18

 

او افزوده که "درگیری شدید در ساحه ادامه دارد. گذرگاه خاواک نیز قطع شده و هزاران تروریست در پریان محاصره شده اند."

طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده است.

پیشتر ‌بیمارستان ایتالیایی 'امرجنسی ' در کابل اعلام کرده بود که شب گذشته جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای آنابه رسیده‌اند که یک مرکزدرمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

دره پنجشیر در شمال کابل یکی از کوچکترین ولایت‌های افغانستان است که و تا به امروز تنها ولایتی بوده که به دست طالبان سقوط نکرده است.

گفته می‌شود نیروهای ضد طالبان در این دره بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هستند که در پشت کوههای این منطقه پنهان شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت که شامل نیروهای سابق امنیتی افغان و شبه‌نظامیان محلی می‌شوند به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

این بیمارستان در صفحه توییترش نوشته که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در آنابه برده شده است.

'امرجنسی ' نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

پنجشیر آخرین نقطه‌ای است که تا هنوز تحت تصرف نیروهای طالبان در نیامده بود و درگیری‌های شدیدی میان جنگجویان طالبان و نیروهای موسوم به جبهه مقاومت در این منطقه همچنان در جریان است.

یکی از اعضای طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که این منطقه به تصرف نیروهای این گروه در آمده اما نیروهای مقاومت در دره پنجشیر این موضوع را رد کرده‌اند.

امرالله صالح معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت شب گذشته خبرهای مربوط به فرار خود از پنجشیر را رد کرد اما در عین حال گفت که وضعیت "سخت" است.

براساس گزارش‌ها جنگ در پنجشیر تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

شب گذشته در کابل و چند شهر دیگر در اثر تیراندازی‌های هوایی و جشن نیروهای طالبان چندین نفر کشته و زخمی شدند.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق در ویدیویی که شب گذشته به بی‌بی‌سی فرستاده گفت، صبح جمعه سوم سپتامبر، هنوز در پنجشیر است و شایعات فرار او از پنجشیر "بی‌اساس" است.

آقای صالح در این ویدیو می‌گوید: وضعیت دشوار است و تروریست‌ها به ما حمله کرده اند و ما مقاومت می‌کنیم.

او گفت: "شکی نیست که ما در شرایط سختی قرار داریم. ما تحت حمله طالبان هستیم".

او افزود: "آنها تلفاتی داشته اند، ما هم تلفاتی داشته ایم. دیروز در مراسم تشییع جنازه برادران کشته شده ام که در این دفاع مقدس از افغانستان جان خود را از دست دادند، شرکت کردم".

آقای صالح تاکید کرده که "ما تسلیم نمی‌شویم، ما برای افغانستان ایستاده ایم."

علی نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که موفق شده‌اند طالبان را به عقب برانند.

آقای نظری گفته است که "بیش از صد نفر از نیروهای طالبان در دام افتاده‌اند و مهمات آنها تمام شده و در حال مذاکره برای تسلیم شدن هستند".

از سوی دیگر مقامات ارشد طالبان ادعا می‌کنند که در منطقه پیروز شده‌اند و یکی از فرماندهان آنان به خبرگزاری رویترز گفته است: "به لطف خداوند متعال، ما کنترل کل افغانستان را در دست داریم و اغتشاشگران شکست خورده‌اند و پنجشیر اکنون تحت فرمان ما است".

در صورت صحت داشتن تسخیر پنجشیر از سوی طالبان، تمام افغانستان تحت کنترل این گروه درآمده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دولت جدید معرفی شود.

اتحادیه اروپا و بریتانیا روز جمعه اعلام کردند که همراه با آمریکا با طالبان مراوده خواهند داشت اما آنان را بعنوان حاکمان افغانستان به رسمیت نخواهند شناخت.

دره پنجشیر کجاست؟

پنجشیر، در فاصله کوتاهی با شمال کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی و گروه چند قومی است که از شبه نظامیان و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است.

پنجشیر از کوچک‌ترین ولایت‌های افغانستان است، جمعیتی بین ۱۵۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند، دره‌‌هایی پنهان در پشت قله‌های کوه که ارتفاع ۹،۸۰۰ فوت (۳۰۰۰ متر) بالاتر از رودخانه پنجشیر دارد.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از فرماندهان پیشین محلی و ارتش افغانستان جبهه‌ای موسوم به "جبهه مقاومت ملی" علیه طالبان را تشکیل داده اند.

 

 

درگیری‌ها در پنجشیر تشدید شده است؛ رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل رفت

 

 Missing media item.

به گفته سخنگوی جبهه مقاومت در پنجشیر، درگیری در منطقه بین نیروهای این جبهه با طالبان شدت یافته است؛ از سوی دیگر ژنرال فیض حمید، رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل سفر کرده است.

فهیم دشتی، یکی از سخنگویان نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر، روز شنبه ۱۳ شهریور در پیامی توییتری خبر داد که به دنبال انفجار کوه در منطقه «دشت ریوت»، نیروهای طالبان در محاصره قرار گرفته‌اند.

او همچنین گفت که درگیری شدیدی در منطقه جریان دارد.

گروه طالبان واکنشی به این خبر نشان نداده اما مدعی شده است که در ولسوالی‌های «عنابه» و «شتل» در پنجشیر پیشروی‌ داشته است.

پیشتر سازمان غیردولتی «ایمرجنسی» از ورود نیروهای طالبان به روستای عنابه در شامگاه جمعه خبر داده بود.

از سوی دیگر محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان، روز شنبه در توییتی درگیری‌های پنجشیر را «بسیار نگران‌کننده» خواند و نوشت: «پیامدهای ادامه جنگ برای صلح و ثبات در افغانستان وخیم خواهد بود.»

روز شنبه همچنین ژنرال حمید فیض، رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، به دعوت شورای طالبان به کابل سفر کرد.

یک مقام ارشد پاکستانی به رویترز گفت که سفر رییس آی‌اس‌آی به کابل می‌تواند به طالبان در سازماندهی مجدد ارتش افغانستان کمک کند.

روز شنبه اعلام شد که تیراندازی‌های هوایی شبانه طالبان که از آنها با عنوان «تیراندازی‌های شادیانه» یاد می‌شد شماری کشته و زخمی برجای گذاشته است.

بنابر اعلام بیمارستان ایمرجنسی، در پی تیراندازی‌های شامگاه جمعه طالبان در کابل ۱۷ کشته و ۴۱ زخمی به این مرکز درمانی انتقال داده شدند.

همچنین در جلال‌آباد،‌ مرکز ولایت ننگرهار، مقام‌های محلی طالبان گفته‌اند تیراندازی‌های هوایی ۱۷ کشته و زخمی برجای گذاشته است.

روز شنبه همچنین گروهی از زنان برای دومین روز در کابل تجمع کردند که با یورش طالبان و شلیک گاز اشک‌آور روبه‌رو شدند.

گروه دیگری از زنان نیز در زرنج، مرکز ولایت نیمروز، با برگزاری تجمعی خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق اساسی خود شدند.

همچنین سفیر قطر در کابل روز شنبه از بازگشایی فرودگاه کابل با پروازهای داخلی خبر داد و گفت باند فرودگاه کابل تعمیر شده است.

نقشه پنجشیر

در سالهای آرام، مردم به سمت این دره برای تفریح می‌رفتند، که چشم اندازهای خیره کننده دارد و منطقه‌ای امن بود.

این ولایت محل زندگی طیف وسیعی از مردم است که بیشترین گروه آن تاجیک‌تبار هستند. ساکنان این دره به دلیل مبارزه با بیگانگان به شجاعت شهرت دارند.

دره پنجشیر - از لحاظ تاریخی به خاطر جواهرات و معادن خود مشهور بود - در سال‌های اخیر از سرمایه گذاری بهره مند بوده است. در دو دهه گذشته، در آنجا سدهای برق آبی و بادی، جاده‌ها و برج رادیویی ساخته شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.