رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی رژیم: برنامه‌ای برای ملاقات هیئت‌های ایرانی و آمریکایی وجود ندارد
19.09.2021 - 15:31

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری یکشنبه، با اشاره به سفر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال ملاقات طرف ایرانی با آمریکایی وجود دارد یا خیر گفت :«برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.»

سعید خطیب زاده همچنین اعلام کرد که ابراهیم رئیسی به نیویورک سفر نمی‌کند و سخنرانی وی به‌طور ویدئویی و احتمالاً روز سه‌شنبه انجام خواهد شد. او دلیل عدم سفر رئیسی به نیویورک را «شرایط ویژه کرونایی» و «پروتکل‌هایی که قبل و بعد از سفر باید انجام می‌شد» اعلام کرد.

این در حالی است که بسیاری از نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی خواستار جلوگیری از سفر رئیسی به‌عنوان یکی از اعضای «هیئت مرگ» به نیویورک و بازداشت و محاکمه او در صورت انجام این سفر شده بودند.

هرچند رئیسی می‌تواند به دلیل سمت خود از مصونیت برخوردار باشد، اما کارشناسان حقوقی می‌گویند در پرونده‌های جنایت علیه بشریت، که در باره رئیسی به دلیل نقش او در اعدام هزاران زندانی در دهه ۶۰ مطرح است، این مصونیت می‌تواند از بین برود.

خطیب زاده در ادامه با بیان اینکه تغییراتی در هیئت مذاکره‌کننده وین صورت خواهد گرفت، افزود هنوز تصمیمی در مورد دیدار ۴+۱ اتخاذ نشده است اما وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان سفر به نیویورک، به‌طور جداگانه با وزرای خارجه این کشورها دیدار می‌کند.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام از هفته‌های پایانی دولت حسن روحانی به حالت تعلیق در آمده است. هنوز مشخص نیست که جمهوری اسلامی ایران در دور بعدی مذاکرات با چه موضعی وارد خواهد شد.

وی همچنین در زمینه عدم پرداخت مطالبات ایران از کشورهای دیگر، نسبت به روند باز پرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق ابراز امیدواری کرد، اما در مورد وضعیت در کره جنوبی گفت :« متأسفانه در مورد کره جنوبی مسئله با یک کندی سؤال‌برانگیزی در حال طی شدن است و این میزان بی‌عملی دولت سئول در مورد بازپرداخت بدهی‌هایش به ایران جای ناامیدی دارد.»

پیش‌تر، حسین تنهایی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی گفته بود قرار است تا به‌جای پرداخت نقدی یا کالاهای تولیدی، ایران در ازای طلب خود تجهیزات فنی و ماشین‌آلات وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این منابع ارزی خود در کشور کره جنوبی، تلاش می‌کند و در مواردی حتی به دریافت بخش‌هایی از این مطالبه نیز برای خرید واکسن ضد کرونا یا پرداخت بدهی‌اش به سازمان ملل نیز راضی شده بود، اما از آنجا که این پول‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند، آن کشور باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی صادر کند.

سعید خطیب زاده در بخشی دیگر از سخنان خود مدعی شد عضویت ایران در پیمان شانگهای « پروژه انزوای ایران توسط برخی از کنشگران بین‌المللی از جمله آمریکا» را به پایان برد.

نشست سران ۱۲ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای روز جمعه، ۲۶ شهریورماه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد. با تائید سران هشت عضو اصلی زمان در این نشست، ایران که تا پیش از این عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود، به‌عنوان عضو اصلی پذیرفته و اسناد مربوط به آن امضا شد.

بیشتر بخوانید: ایران

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.