رفتن به محتوای اصلی

'عملیات پیچیده' موساد برای پیگیری سرنوشت خلبان مفقود در لبنان
06.10.2021 - 16:37


همزمان، به نوشته یک نشریه عرب زبان، در این عملیات، ماموران موساد یک فرمانده نظامی ارشد ایرانی را در سوریه ربودند و از او بازجویی کردند.

آقای بنت به پارلمان اسرائیل گفته است که نمی‌تواند در مورد این مأموریت، که هدف آن حل یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای حل‌نشده اسرائیل بوده، اطلاعات بیشتری را فاش کند.

در سال ۱۹۸۶، یک هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل که رون آراد ناوبری آن را برعهده داشت در ماموریت بمباران یکی از پایگاه‌های سازمان آزادیبخش فلسطین در صیدا در جنوب لبنان سقوط کرد. رون آراد در آن زمان سروان نیروی هوایی اسرائیل بود.

گفته می‌شود که علت سقوط هواپیما انفجار پیش از موعد یکی از بمب‌هایی بود که حمل می‌کرد. خلبان هواپیما و رون آراد توانستند با اجکت صندلی از هواپیما خارج شوند. بعدا یک هلی‌کوپتر اسرائیلی خلبان هواپیما را یافت اما جستجو برای یافتن رون آراد به نتیجه نرسید.

ارتش اسرائیل نتیجه گرفت که او کشته شده است اما یک سال بعد، گروه لبنانی امل گفت که او را به اسارت گرفته و پیشنهاد داد که او را در برابر آزادی ۲۰۰ زندانی لبنانی و ۴۵۰ زندانی فلسطینی و دریافت ۳ میلیون دلار پول مبادله کند. این گروه شیعه با حکومت ایران ارتباط داشت.

براساس گزارش‌ها، پس از آنکه اسرائیل با مبادله زندانیان فلسطینی موافقت نکرد، مذاکره با امل بدون نتیجه متوقف شد.

آراد

گفته می‌شود جنبش امل این تصویر از رون آراد را برای اثبات اسارت او به مقامات اسرائیلی داد

درسال ۲۰۱۶، موساد و سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل در تحقیقات مشترکی به این نتیجه رسیدند که احتمالا رون آراد در سال ۱۹۸۸ در اسارت درگذشته است.

روز دوشنبه ۴ اکتبر آقای بنت در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه دوره زمستانی کنست (پارلمان اسرائیل) گفت که گروهی متشکل از ماموران زن و مرد موساد در ماه گذشته "عملیاتی پیچیده، گسترده و جسورانه" را اجرا کردند تا اطلاعات تازه‌ای را در مورد سرنوشت و محل نگهداری احتمالی سرهنگ دوم آراد به دست آورند.

او گفت که "در حال حاضر، این تنها اطلاعاتی است که می‌توان به اشتراک گذاشت."

در پی سخنرانی آقای بنت، تلویزیون کانال ۱۲ اسرائیل گفت که داوید برنع، رئیس موساد، در یک جلسه داخلی این سازمان گفته است که "این عملیات شجاعانه، جسورانه و پیچیده بود، اما شکست خورد. ما شکست خوردیم."

در واکنش به این گزارش، دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای تاکید کرد که این مأموریت شکست نخورد بلکه "یک ماموریت موفقیت‌آمیز بود و به اهداف تعیین‌شده برای یک عملیات استثنایی دست یافت."

این بیانیه از تصمیم آقای بنت برای خودداری از قرار دادن اطلاعات بیشتر در اختیار مردم دفاع کرد و گفت که این ماموریت نشانه "تلاش و تعهد عظیم ما به بازگرداندن فرزندانمان به خاک وطن است".

روزنامه اسرائیلی هاآرتص با استناد به منابع دفتر نخست وزیر نوشته است که سخنرانی نفتالی بنت با موساد هماهنگ شده بود و آقای برنع "در پیامی برای اعضای موساد گفته است که این عملیات موفقیت‌آمیز و مهم بوده است".

نشریه اسرائیلی زبان اسرائیل هیوم هم به نقل از یک مقام ارشد امنیتی گفته است که این مأموریت "یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین" ماموریت‌ها در تاریخ اسرائیل بوده و با اجرای آن "اطلاعات باکیفیتی به دست آمده است".

"ربودن ژنرال ایرانی"

در همین زمینه، روزنامه عرب زبان الرای‌الیوم چاپ لندن در گزارشی درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل جزئیات بیشتری در این مورد منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است که نخست وزیر اسرائیل اطلاعات بیشتری در مورد این عملیات نداده اما "بر اساس اطلاعات اختصاصی الرای‌الیوم، بنت به عملیات موساد در داخل خاک سوریه اشاره می‌کند."

به نوشته این نشریه، یک واحد عملیاتی موساد با نفوذ به داخل خاک سوریه توانست "یک ژنرال ایرانی را ربوده و به یک کشور آفریقایی ببرد، از او بازجویی و سپس او را آزاد کند."

الرای‌الیوم گفته است که به احتمال زیاد، پس از پایان این عملیات، ایرانیان آن را پیگیری کردند و توانسته‌اند کشف کنند که این عملیات چگونه و توسط چه کسانی برنامه‌ریزی و اجرا شده بود.

این روزنامه در مورد منبع اطلاعات خود توضیحی نداده و مقامات اسرائیلی و ایرانی نیز تا کنون در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند.

سردبیری روزنامه الرای‌الیوم را عبدالباری عطوان بر عهده دارد. او از مخالفان جدی اسرائیل و طرفداران حکومت جمهوری اسلامی ایران است و رسانه‌های داخل ایران مصاحبه‌ها و نظرات او را به عنوان یک کارشناس برجسته سیاست منطقه‌ای منتشر می‌کنند.

در پی سخنرانی نخست وزیر اسرائیل، خانواده سرهنگ آراد گفتند "امیدواریم شاید روزی بفهمیم سرنوشت رون چه بوده است".

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.