رفتن به محتوای اصلی

استقبال از استاندار یک میلیون دلاری آذربایجان شرقی با سیلی
ورود دادستانی تبریز به ماجرای سیلی خوردن استاندار
23.10.2021 - 15:38

 

 

ورود دادستانی تبریز به ماجرای سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی

 

slap_102221.jpg

- دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز می‌گوید دستور فوری برای بررسی آن‌چه «حمله به استاندار جدید آذربایجان شرقی» عنوان شده را صادر کرده است. روز شنبه در جلسه معارفه استاندار جدید استان آذربایجان شرقی، فردی با حضور در جایگاه سخن‌رانی به استاندار جدید سیلی زد. ویدیو این اتفاق با واکنش گسترده کاربرانی شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز روز شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰، با اشاره به اتفاق رخ داده گفت: «بلافاصله پس از پایان جلسه تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید آذربایجان شرقی در تالار اجتماعات مصلای تبریز، دستور فوری برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه از سوی دادستانی صادر شد».

او گفت که اقدامات قانونی برای بررسی موضوع توسط دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اقدام است.

محبوب علیلو بدون اشاره به نام فرد ضارب گفت که «هویت شخص ضارب استاندار آذربایجان شرقی مشخص شده است».

رسانه‌های ایران فرد ضارب را «یکی از کارکنان سپاه عاشورا» معرفی کرده‌‌اند که به دلایل شخصی این اقدام را انجام داد.

زین‌العابدین رضوی خرم، استاندار جدید آذربایجان شرقی در ادامه سخن‌رانی خود پس از این اتفاق، اعلام کرد که «قبل از مراسم احتمال برخی حاشیه سازی‌ها را می‌داده که به دلیل اهمیت برنامه ترجیح داده است مراسم تودیع و معارفه تعطیل نشود».

در جلسه معارفه روز شنبه، نمایندگان آذربایجان شرقی مجلس، نماینده علی خامنه ای در آذربایجان شرقی و احمد وحیدی، وزیر کشور حضور داشتند.

استاندار سپاهی آذربایجان شرقی در مراسم معارفه سیلی خورد

 
عابدین خرم

،

آقای خرم از سپاهی‌هایی بود که در جریان جنگ داخلی سوریه در این کشور حضور داشتند، او مدتی هم اسیر شد

عابدین خرم، استاندار جدید آذربایجان شرقی و از فرماندهان سپاه، در جریان مراسم معارفه‌اش از یک نفر سیلی خورده است.

در حالی که آقای خرم پشت سکوی سخنرانی مشغول صحبت بود، یک نفر روی صحنه رفته و با قدم زدن به سوی آقای خرم او را غافلگیر کرد و به صورتش سیلی زد.

برخی رسانه‌های ایران این فرد را یکی از نیروهای اخراجی سپاه در آذربایجان شرقی معرفی کرده‌اند. او پس از سیلی زدن به استاندار جدید دستگیر شده و دادستان آذربایجان شرقی دستور "رسیدگی فوری" به ماجرا را داده است.

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفت این فرد درجه سرهنگی داشته و در دوران خدمتش در کارگزینی سپاه تبریز با آقای خرم "مشکلات شخصی" داشته است.


 

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران و فرمانده سابق سپاه قدس هم در مراسم معارفه عابدین خرم حضور داشت.

رسانه‌های ایران نوشته‌اند که پس از سیلی خوردن عابدین خرم "مراسم به تنش کشیده شد و گروه‌های مختلفی از شرکت کنندگان در مخالفت و موافقت با استاندار جدید شعار دادند."

در تصاویر منتشرشده از این مراسم دیده می‌شود که چندین نفر به روی صحنه می‌روند و فرد مهاجم به استاندار جدید را از او دور کرده و کتکش می‌زنند.

افراد دیگری هم به روی صحنه می‌دوند و با یکدیگر درگیر می‌شوند.

به نظر می‌رسد چند نفر از آنها لباس نظامی به تن دارند.

آقای خرم پس از سیلی خوردن روی صحنه بازگشت و گفت: "من این فرد را نمی‌شناسم. او را در صف دشمنان می‌دانم، اما می‌بخشم."

پس از صحبت‌های آقای خرم چند نفر فریاد زدند "مرگ بر منافق" و "استاندار انقلابی حمایت حمایت".

معارفه عابدین خرم

 

مقام‌های حاضر در مراسم روی صحنه رفتند و برای حمایت از استاندار جدید شعار دادند

آقای خرم اشتغال فرد مهاجم در سپاه را تایید کرده اما مقامش در کارگزینی را تکذیب کرده است.

او گفته این فرد "از اینکه واکسن کرونای همسرش را یک مرد تزریق کرده عضبانی بوده است."

عابدین خرم درجه سرتیپ دوم پاسدار را دارد و از سال‌های آغازین دهه ۷۰ خورشیدی مقام‌های نظامی و امنیتی در آذربایجان شرقی داشته است.

آقای خرم از جمله فرماندهان سپاه بود که در سال‌های آغازین جنگ داخلی سوریه گروگان گرفته شده و پس از مدتی آزاد شدند.

در آن مقطع ایران به دروغ این افراد را نظامیان بازنشسته معرفی کرد.

آقای خرم از سال ۱۳۹۶ فرمانده سپاه آذربایجان شرقی شد.

در دوران فرماندهی او باشگاه تراکتورسازی تبریز از مالکیت سپاه درآمد و به محمدرضا زنوزی مطلق واگذار شد. نام آقای زنوزی مطلق در پرونده‌های فساد مالی و به عنوان یکی از بدهکاران بزرگ بانکی مطرح بوده است.

Missing media item.

استقبال از استاندار یک میلیون دلاری آذربایجان شرقی با سیلی

مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی با حمله یکی از حضار به زین‌العابدین خرم، متشنج شد. استقبال از فرمانده سابق سپاه عاشورا که صبح امروز شنبه، اول آبان، در مراسم معارفه‌اش حاضر شده بود، با سیلی یکی از حضار همراه بود.

در ابتدای قرارگرفتن خرم در پشت تریبون، یکی از حاضران  به ارامی به طرف او رفت و ناگهان یک سیلی محکم به گوش او زد. لحظاتی بعد با ورود نیروهای امنیتی و حفاظت آن فرد به بیرون از سالن مراسم برده شد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در روایتی که از این رویداد منتشر کرد، مهاجم را یکی از اعضای نیروهای مسلح ایران معرفی کرد. این بخش از روایت فارس لحظاتی بعد از انتشار حذف شد. اما رسانه‌های دیگر نام ضارب را «علیزاده» و سمت او را «سرهنگ سپاه در سپاه عاشورا» اعلام کرده‌اند. 

در این رسانه‌ها، علت حمله فیزیکی سرهنگ سپاه علیزاده به فرمانده سابق سپاه عاشورا و استاندار جدید آذربایجان شرقی، «خصومت شخصی» عنوان شده، اما در باره آن هیچ توضیحی داده نشده است.

زین‌العابدین خرم در جلسه روز ۲۵ مهرماه هیئت دولت ایران به عنوان استاندار آذربایجان شرقی انتخاب شد. او از سال ۱۳۹۶ فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی بود.

خرم از نیروهای نظامی ایرانی است که در جنگ سوریه هم شرکت داشته است. او از جمله ۵۷ نفر اعضلی سپاه است که در سال ۱۳۹۱ در شهر حمص و حومه دمشق به اسارت ارتش آزاد سوریه درآمدند. بعدتر این گروه از سپاهیان با انجام یک معامله آزاد شدند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، اخیرا فاش کرد که معامله برای آزادی این گروه از فرماندهان سپاه با وساطت امیر قطر انجام شده است. بنا به روایت احمدی‌نژاد، امیر قطر میلیون‌ها دلار پول برای آزادی این فرماندهان پرداخت کرده بود.  

محمود احمدی‌نژاد اردیبهشت ماه در جمع گروهی از هواداران خود در بندر دیر استان بوشهر، در باره ماجرای اسارت ۵۷ نفر از پاسداران جمهوری اسلامی و گرفتار شدن آنها به دست ارتش آزاد سوریه گفت که پس از تماس با امیر قطر و بیان نگرانی از وضع ایرانیان به اسارت درآمده، مقرر شده که برای هر اسیر ایرانی مبلغ «یک میلیون دلار» پرداخته شود.

به گفته محمود احمدی‌نژاد، امیر قطر به او گفته بود: «یک راه  ارتباطی با نیروهای گروگان‌گیر پیدا کرده‌ام و آنها گفته‌اند برای آزادی هر نفر یک میلیون دلار می خواهیم، یعنی ۵۷ میلیون دلار که پول خیلی زیادی بود. ما گفتیم بسیار خوب! به هر حال جان هر ایرانی خیلی بیشتر از این حرف ها می‌ارزد.»

رئیس‌جمهوری سابق ایران هم به امیرقطر گفته بود: « شما این پول را بپردازید، ما بعدا به شما برمی گردانیم. ایشان هم این کار را کرد و بعد از یک مدت، آن ۵۷ نفر آزاد شدند و به ایران برگشتند.»

در زمان دستگیری این گروه از سپاهی‌ها، ارتش آزاد سوریه با انتشار بیانیه‌ای از علی خامنه‌ای خواسته بود که حضور سپاه در سوریه را به صورت علنی بپذیرد. در آن دوره زمانی، جمهوری اسلامی هنوز حضور نظامیانش در سوریه را به صورت رسمی تایید نمی‌کرد و می‌گفت که حضورش صرفا مستشاری و غیرنظامی است.

در مراسم پرحاشیه معارفه خرم، احمد وحیدی، وزیر کشور و فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه هم حضور داشت.

خرم پس از آنکه ضارب از سالن جلسه بیرون برده شد، گفت که او را می‌شناسد و رفتار او مشابه سیلی‌هایی است که او در مدت اسارتش از «داعشی‌ها» خورده است. مشخص نیست که چرا استاندار جدید آذربایجان شرقی، در روایتش از حضور در سوریه، نام گروهی که او را اسیر کرده بودند، با داعش عوض کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.