رفتن به محتوای اصلی

ظاهرا آقایان از طریق رسانه‌ها مطلع شدند که اجلاس تغییرات اقلیمی آغاز شده و باید در آن شرکت
02.11.2021 - 09:55
 
ایران از زمانی که کلانتری در دولت دوم روحانی به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد، عملا در هیچ اجلاس بین‌المللی از جمله تغییرات اقلیمی شرکت نکرده است. در حال حاضر هم تحت فشار افکار عمومی، سازمان حفاظت محیط زیست با تاخیر اعلام کرده که سلاجقه، رئیس این سازمان در اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسگو شرکت خواهد کرد که همین حضور نیز در دوشنبه هفته آینده و آن هم در روزهای پایانی اجلاس صورت خواهد گرفت.
ایران در حالی از این تاریخ و آن هم در سطح رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این اجلاس شرکت خواهد کرد که اغلب کشورهای دنیا در سطح رهبران یا نخست وزیران خود در آن حضور بهم رسانده‌اند. البته باز هم خوب است که سلاجقه، تصمیم به شرکت در این اجلاس گرفته، اما هیچ نوع اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته و هیچ فرآیندی از جهت جلب مشارکت متخصصان و سمن‌های حوزه محیط زیست در این خصوص طی نشده است.
در حالی که اکثر کشورهایی که در چنین اجلاسی شرکت می‌کنند، حتما بخشی از پلن خود را به متخصصین، داوطلبین و NGOهای غیردولتی اختصاص می‌دهند. دولت ایران، لازم بود که در طول سه ماه گذشته بر روی موضع خود در این اجلاس صحبت کرده و با شنیدن نظرات مردم و متخصصین در این باره از طریق کار رسانه‌ای جدی به جمع‌بندی منسجمی در این زمینه می‌رسید.
اما به تصور من بعد از اینکه رسانه‌ها از آغاز اجلاس تغییر اقلیم، اخباری منتشر کردند، تازه آقایانی که به شدت درگیر مسائل سیاسی هستند، مطلع شدند که چنین اجلاسی هم وجود دارد و ایران هم باید در آن شرکت کند. متاسفم که این فرصت طلایی از دست می‌رود.
ایران یکی از ده کشور دنیا از نظر شکنندگی نسبت به خطر تغییرات اقلیمی و واقعا وضعیت نامساعدی از این نظر داریم. متاسفانه در تمامی یخچال‌های اصلی که عمده‌ترین منابع تامین آب ما هستند با یک فاجعه روبرو شدیم و اغلب این یخچال‌ها یا کاملا خشک شده و یا بخش بزرگی از برف و یخ آن از بین رفته است.
ما شاهد هستیم که آبشار یخی دماوند در ارتفاع بالای ۵هزار متر، شکست و سیل وحشتناکی در آمل ایجاد کرد. امسال برای اولین بار، سرشاخه کوهرنگ در چهارمحال بختیاری خشک شد. این اتفاقات، نشانگر این است که وضعیت ما، بسیار ناگوار بوده و باید بیشتر از متوسط جهانی، نسبت به خطرات تغییر اقلیم حساس باشیم.
ایران یکی از هفت کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است. ما به مانند فردی رفتار می‌کنیم که بر شاخه‌ای نشسته و همان شاخه را می‌برد.
*کنشگر و پژوهشگر ارشد محیط زیست
برگرفته از گفتگو با امتداد
Kan være et billede af 1 person
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.