رفتن به محتوای اصلی

رزمایش ارتش ایران در شرق تنگه هرمز؛ هدف: 'ارتقای توان رزم و دفاع'
07.11.2021 - 19:27

 

Missing media item.

در هفته‌های اخیر، هم‌پیمانان آمریکا هم در منطقه، مانور نظامی برگزار کرده‌اند، از جمله عربستان و اسرائیل.

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران، درباره این مانور نظامی گفته است که "هدف از این رزمایش را ارتقای توان رزم و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطور دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی" است.

رزمایش "ذوالفقار ۱۴۰۰" با حضور نیروهای دریایی، زمینی، پدافند هوایی و هوایی ارتش برگزار شده است: هم پهپادها به نمایش گذاشته شدند و هم هواپیماها، از ناوگانی مستهلک که به علت تحریم ها دهها سال است که به روز نشده است.

به گفته مقامات نظامی ایران این مانور در منطقه‌ای "به وسعت بیش از یک میلیون کیلومترمربع در جنوب شرق کشور از شرق جاسک تا بندر گواتر در محدوده استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در زمین و از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند در دریا و قسمتی از دریای سرخ برگزار شده" است.


پایان پست Twitter, 1

رزمایش ارتش در دریای عمان چند روز بعد از انتشار جزئیاتی از یک عملیات سپاه پاسداران در آبهای این منطقه است.

سپاه پاسداران، آمریکا را به تلاش برای "سرقت یک محموله نفتی" متهم کرد؛ بر اساس این روایت که تلویزیون ایران هم آن را گزارش کرده، ۱۰ روز پیش، نیروی دریایی آمریکا یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در آب‌های دریای عمان مصادره کرد. خبرگزاری رویترز اما به نقل از مقامهای آمریکایی که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود، گزارش رسانه‌های ایران را "غیرواقعی" خوانده‌اند و گفته‌اند هیچ تلاش از سوی آمریکا برای توقیف نفتکش انجام نشده است.

نیرویها ایرانی

 

درگیری سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در آبهای جنوبی ایران البته تازگی ندارد؛ اما بعضی منابع می‌گویند درگیری اخیر ۶ ساعت طول کشیده است.

مانور ارتش ایران در شرق تنگه هرمز کمتر از دو هفته بعد از رزمایش مشترک عربستان و آمریکا برگزار شده است، رزمایش "مدافع آبی ۲۱ " در دریای سرخ. عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح و آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان هستند

از جمله ادوات جنگی که آمریکا به عربستان فروخته هواپیمای اف ۱۵ است. یک هفته پیش جنگنده های عربستان یک بمب‌افکن "بی وان" آمریکا را بر فراز آبهای منطقه همراهی کردند، و اسرائیل هم پیمان دیگر آمریکا و همچنین هواپیمای مصر و بحرین هم این بمب افکن را اسکورت کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت این عملیات پیامی مشخص داشته، "اطمینان خاطر دادن به هم پیمانان،" و اینکه "ما با هم قوی‌تریم."

پنج روز پیش از این عملیات، اسرائیل با هفت کشور دیگر مانور نظامی هوایی برگزار کرد، با نام پرچم آبی ۲۰۲۱؛ با حضور آمریکا، بریتانیا، هند، یونان، فرانسه، ایتالیا و آلمان. رزمایش امسال با شرکت ۷۰ جنگنده و ۱۵۰۰ سرباز بزرگترین رزمایش هوایی اسرائیل بود.

امارات متحده عربی در این مانور محتاطانه شرکت کرد؛ هواپیمایی بلند نکرد اما فرمانده نیروی هوایی‌اش در مانور حاضر شد.

امیر لازار، فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل از حضور او استقبال کرد و گفت کشورهای شرکت کننده روزی باید به گفته او باهم علیه تهدید ایران همکاری کنند

ایران اما در این تازه‌ترین رزمایش خود در شرق تنگه هرمز تنهاست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.