رفتن به محتوای اصلی

" نان، منزلت و خیابان "
03.12.2021 - 22:18

فایل صوتی جلسه تلگرامی جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۳ دسامبر ۲۰۲۱
موضوع: نان منزلت و خیابان"
میهمان برنامه: تقی رحمانی – نویسنده و فعال سیاسی

این جلسات هر جمعه شب ساعت ۹ به وقت ایران در کانال تریبون سرزمین من، و گروههای مختلف تلگرامی برگزار می شوند از جمله در گروه به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالتخواهان - لینک زیر 
https://t.me/+uSNMsqiAtgxlYjkx

سوالت مطرح شده در جلسه: 

  • درود و خوشامد به شما و امید به رهایی همه ی زندانیان سیاسی و از جمله خانم نرگس محمدی عزیز ! پرسش در مورد تشکل های مدنی مورد نظر شماست این تشکل ها برای آنکه بتوانند در اقدامات خود ضمن رهبری مبارزات ، آن منزلت و کرامت مورد اشاره را نیز حفظ کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
  • شما در صحبت های مقدماتی چهار منظر را مورد توجه قرار دادید یکی از آنها مرور تجربه است و اشاره شما به کاستی هایی در دوره های تاریخی و در دوانقلاب مشروطه و انقلاب بهمن 57 بود تجارب تاریخی بما نشان داده است هرگاه تشکل های مدنی از احزاب و سندیکاها و انجمن ها و کانون ها در جامعه نقش ایفا کرده اند دموکراسی پیشرفت هایی داشته است اما حکومت ها احزاب و تشکل ها را تحمل نمی کنند از نظر شما چه باید کرد تا دولت ها قادر به سرکوب احزاب و تشکل ها و جلوگیری از فعالیت آنها نباشد؟
  • آقای رحمانی عزیز در ایران گاه محافلی در حد 14 نفر یا بیشتر با متن نوشته ای خواهان استعفای رهبری نظام می شوند و یا گروه هایی برای شکایت از احکام قضایی و یا شیوه ی کار ضابطین دستگاه قضا در زندانها مثل نگهداری متهمین بیش از مدت مقرردر بازداشت و یا نگهداری در سلول انفرادی به قوه قضاییه شکایت میبرند و بعد همین افرادبلافاصله توسط ضابطین همان قوه و یا سایر دستگاه های امنیتی بازداشت میشوند . آیا چنین شیوه های مبارزاتی می تواند ضمن تاثیر گذاری بر کارکردهای نادرست حکومت ، کمکی به حفظ و رعایت منزلت انفرادی و اجتماعی آنها و سایر مردم کند؟
  • سوال: آقای رحمانی عزیز با توجه به اینکه شما به عنوان یک فعال ملی مذهبی شناخته شده اید برای یک عده این سوال ایجاد میشود که چطور ما به عنوان نیروهای چپ انقدر به شما علاقمند هستیم - از نظر من چون شما هم در مبارزه بین نیروی کار و سرمایه در کنار نیروی کار علیه ستم سرمایه داری تلاش می کنید ، چون مخالف هر گونه تبعیض هستید و علیه بی عدالتی و تبعیض مبارزه می کنید و با سلطه جهانی سرمایه، استعمار و امپریالیسم مخالف هستید و علیه آن مبارزه می کنید ، پس در طیف بزرگ چپ هستید - من فکر میکنم ما باید این تابو را که اگر کسی اعتقادات شخصی قلبی مذهبی داشت، حتی اگر به سکولاریسم معتقد بود، نمیتواند چپ باشد را بشکنیم - نظر خود شما در این مورد چیست؟
  • درود جناب رحمانی عزیز، درشرایطی که نان بخشی از تهبدستان،توسط نوجوانان وجوانان (بجای تحصیل درمدرس ودانشگاه )بازباله گردی ،ازدرون سطل های اشغال تامین میشود، درنطام ولائی چیزی بنام منزلت برای مردم جزمذلت باقی مانده؟وآیا راهی بهتراز ازاعتراضات خیابانی برای مردم وجود دارد؟تامردم همنان وهم منزلت و جایگاه شایسته خودراکسب کنند؟ هرچند که این راه بسیار پرهزینه است؟
  • درود به جناب رحمانی/ مطرح کردید که حضور در خیابان هم تاکتیک و هم استراتژی ابرجنبش آینده است/ پرسش این است شعارش را چه مد نظر دارید. سپاس
  • آقای رحمانی عزیز - شما به درستی خطر هیجان زده شدن را گوشزد میکنید ولی متاسفانه رسانه های وابسته ای که هزینه شان توسط آمریکا و عربستان و ... تامین می شود کارشان به هیجان آوردن مردم است و تاثیرات مخرب خودشان را روی جنبش می گذارند در این مورد چه می توان کرد ؟
  • آیا شما اعتقاد به انقلاب دارید ،یااعتقاد دارید که با چانه زنی از بالا ، حکومت را باید اصلاح نمود .واگر حکومت اصلاح ناپذیر باشد ، باید چه کار کرد.وبه چه شیوه ای از انقلاب اعتقاد دارید
  • رسانه ها خودشان را طرفدار مردم نشان میدهند ظاهرا" از مردم حمایت میکنند ولی آرام آرام خط خودشان را پیش می برند - حتی رهبران را هم می‌توانند منحرف کنند - برای مثال مسیح علینژاد ابتدا از مطالبات مردم حمایت کرد الان هم همین ادعا را دارد ولی در واقع مشغول ملاقات با نیوکانهای آمریکایی است برای اینکه تحریمها برداشته نشوند تلاش میکند
  • اگر روشنفکران که در مقام عالیترین سطح نقد یک حاکمیت تلاش فکری می‌کنند بخواهد یک ساختار حقوقی منزلت انان را حفظ کند در بخش قانون مطبوعات و ازادی بیان و آئین دادرسی به جرم سیاسی باید بشدت عقلانیت گرا باشد اما این سه بخش حقوقی دارای نواقصی میباشد که عملا موجبات بی منزلتی منتقدان و روشنفکران میگردد شما که از نظر خانودگی دقیقا آسیب دیده ی همین موارد میباشید چرا به بسیاری دیگر از بی منزلتیهای نهادینه در قانون اساسی نمیخواهید نگاه خود را تعمیق بخشید . یک مثال دیگر قانون کار میباشد که تنها منزلت کارفرما دیده شده و موجب بی نانی کارگر. سوال من دقیقا این است که ایا جریان ملی مذهبی نمیخواهد علاوه بر برنامه یک بدیل در طراز قانون اساسی به صحنه ی سیاسی عرضه کند ؟
  • با توجه به اینکه در داخل سرکوب شدید است و تمام نیروهای چپ و عدالتخواه سرکوب شده اند و می شوند نیروهای سلطنت طلب از طریق رسانه های وابسته و با سوء استفاده از استیصال مردم ، آرام آرام در جامعه مطرح شده اند و حتی به نظر میرسد که در خود حکومت هم بخشی سلطنت طلبان را ترجیح میدهند و با آنها مشکل جدی ندارند - حالا اگر در شرایط کنونی انقلابی دمکراتیک صورت بگیرد با خطر به قدرت رسیدن نیروهای سلطنت طلب چه کنیم؟
  • آیا به مذاکرات وین خوشبین هستید؟ و آیا در صورت خوشبین بودن به نتیجه این مذاکرات، تغییری در شیوه زندگی مردم بطور عام را با توجه به ظرفیت حاکمیت ، می‌توان شاهد بود؟
  • به نقل از نشریه اسرائیلی والا . رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل مجوز جنگ با ایران، صادر شده است.
  • آیا چنین جنگی امکان پذیر است؟
  • لطفا از وضعیت نرگس عزیز برایمان بگویید - به نظر شما در رابطه با او و زندانیان سیاسی دیگر به طور مشخص چه میتوان کرد ؟
  • اگر ممکن است لطفا کمی هم در مورد رابطه بین مبارزات صنفی و سیاسی برایمان بگویید – تشکر
  • با درود ایا بعد از مرگ خامنه ای به نظر شما چه کسی جانشین میشود وایا ‌وضعیت از الان بهتر مبشود یا خیر؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.