رفتن به محتوای اصلی

سفر نخستین رهبر مهم اروپایی به عربستان از زمان قتل خاشقجی
04.12.2021 - 16:23

 

آقای مکرون نخستین رهبر یک کشور مهم اروپایی است که از زمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در سال ۲۰۱۸، به این کشور سفر کرده است.

بر اساس گزارش سازمان‌های امنیتی آمریکا، محمد بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده بود.

از زمان کشته شدن این روزنامه‌نگار در ترکیه، محمد بن سلمان به کشورهای اروپایی یا آمریکا سفر نکرده است.

آقای مکرون که پیش از عربستان به قطر و امارات سفر کرد، روز جمعه با ارجاع به مساله قتل جمال خاشقجی گفت که تصمیمش برای رفتن به جده به معنای «تایید هیچ چیزی نیست.»

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما همواره درباره مسایل مرتبط با حقوق بشر یا این مورد مشخص، مواضعمان روشن بوده.»

او گفت که عربستان در این مدت نشست سران جی-۲۰ را برگزار کرد و «به رغم مساله خاشقجی، تعداد زیادی از قدرت‌های جهان این نشست را بایکوت نکردند.»

پانزدهمین نشست سران جی-۲۰ در سال ۲۰۲۰ در شهر ریاض برگزار شد. اما به دلیل همه‌گیری کرونا، این نشست به شکل مجازی بود و سران کشورها به ریاض سفر نکردند.

ملاقات آقای مکرون و محمد بن سلمان در کاخ سلطنتی در شهر جده رخ داد.

این در حالی است که همچنان به شکل رسمی، ملک سلمان نفر اول حکومت عربستان محسوب می‌شود.

اما همانند کشور امارات که محمد بن زاید، ولیعهد این کشور از آقای مکرون استقبال کرد، در عربستان نیز این وظیفه بر عهده ولیعهد گذاشته شد.

مکرون در امارات

 

در امارات به شکل رسمی، خلیفه بن زاید رئیس‌جمهور و نفر اول حکومت است. اما از سال ۲۰۱۴ او به دلیل بیماری در انظار عمومی دیده نشده و برادرش، محمد بن زاید که ولیعهد است اداره امور را به دست گرفته

ملاقات آقای مکرون با محمد بن سلمان، در تضاد با سیاست رسمی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکاست که همچنان به دلیل قتل جمال خاشقجی از ولیعهد عربستان دوری می‌کند.

امانوئل مکرون پیش از ورود به عربستان، به شکل غیرمستقیم از این مساله انتقاد کرد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم برای مبارزه با تروریسم و کاهش تنش در خلیج (فارس)، عراق و یمن، برنامه‌های بلندپروازانه داشته باشیم، اما با عربستان مذاکراتی جدی انجام ندهیم.»

به گفته مقام‌های فرانسوی، رئیس‌جمهور فرانسه به طور مشخص درباره مساله لبنان با عربستان مذاکره خواهد کرد.

عربستان به همراه امارات، بحرین و کویت، بیش از یک ماه است که روابطش را با لبنان محدود کرده است.

عربستان می‌گوید که لبنان در سیطره گروه حزب‌الله لبنان است که از سوی ایران حمایت می‌شود.

لبنان در حال حاضر با یک بحران اقتصادی قابل‌توجه روبه‌رو است.

روز جمعه، جرج قرداحی، یکی از وزرای کابینه لبنان که ویدئوی انتقاداتش از عربستان آغازگر بحران اخیر بود از سمت خود استعفا کرد.

او گفت که در آستانه سفر آقای مکرون از مقام خود کناره‌گیری کرده تا رئیس‌جمهور فرانسه بتواند به تنش دیپلماتیک اخیر پایان دهد.

استعفای آقای قرداحی با استقبال رئیس‌جمهور فرانسه روبه‌رو شد. او ابراز امیدواری کرد که در پی این استعفا «همه کشورهای خلیج (فارس) بار دیگر روابطشان را با لبنان از سر بگیرند.»

لبنان تا سال ۱۹۴۳ (۷۸ سال پیش) کشور تحت‌الحمایه فرانسه بود و همچنان گروه‌های سیاسی مختلف در این کشور، با فرانسه ارتباط خود را حفظ کرده‌‌اند.

آقای مکرون در جریان سفرش گفت که فرانسه، نقشی در منطقه دارد که باید ایفا کند.

او گفت: «اما ما چگونه می‌توانیم برای ثبات منطقه، مساله لبنان و بسیاری مسایل دیگر تلاش کنیم، و در عین حال کشور شماره یک خلیج (فارس) از نظر اندازه و جغرافیا را نادیده بگیریم؟»

مکرون در امارات

،

امانوئل مکرون در جریان سفر اخیرش به خلیج فارس، به موفقیت اقتصادی قابل‌توجهی برای کشورش دست پیدا کرده

سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، تا اینجا سود اقتصادی قابل توجهی برای این کشور اروپایی داشته است.

روز جمعه، امارات متحده عربی یک توافق خرید تسلیحاتی با فرانسه امضا کرد که بیش از ۱۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

خرید ۸۰ هواپیمای رافال از فرانسه، بخش مهمی از این این توافق بزرگ تسلیحاتی است.

این توافق با انتقاد سازمان دیده‌بان حقوق بشر روبه‌رو شد. این سازمان می‌گوید امارات نقش قابل توجهی در «جنایاتی که در جریان عملیات نظامی در یمن» رخ داد، ایفا کرده است.

در سال ۲۰۲۰ نیز، عربستان که رهبری عملیات نظامی در یمن را برعهده دارد، بزرگترین خریدار اسلحه از کشور فرانسه بود.

سرمایه‌گذاری و ایران محور مذاکرات مکرون در عربستان سعودی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه وارد عربستان سعودی شد تا با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کند.

خبرگزاری رویترز نوشته که امانوئل مکرون، نقش عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه خاورمیانه با ایران حیاتی می‌داند و بر این باور است که این کشور متحدی مصمم در مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از خاورمیانه تا غرب آفریقا و حصاری در برابر اخوان‌المسلمین است.

مکرون در ژانویه سال جاری میلادی و پیش از آغاز مذاکرات برای احیای برجام گفته بود که عربستان سعودی نیز باید بخشی از گروه مذاکره‌کننده باشد. او از این دیدگاه حمایت می‌کند که توافق بر سر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خاورمیانه بدون حضور کشورهای مهم این منطقه ممکن نیست. 

روابط میان پاریس و ریاض در زمان فرانسوا اولاند، سلف ماکرون گرم‌تر بود. در سال‌های اخیر با وجود اینکه مکرون از ولایت عهدی شاهزاده محمد بن‌سلمان استقبال کرده بود ولی سایه کشته شدن جمال خاشقچی بر روابط دو کشور وجود داشت. مکرون پیش از سفر به ریاض گفت که این موضوع نمی‌تواند سبب شود فرانسه نقش خود در خاورمیانه را نادیده بگیرد. 

رئیس‌جمهوری فرانسه هم‌اکنون در صدد تغییر ماهیت و عمق روابط کشورش با عربستان است. او را در این سفر یک هیئت تجاری متشکل از حدود ۱۰۰ شرکت از جمله توتال، ای‌دی‌اف و ویوندی همراهی می‌کنند و قرار است یک نشست بزرگ برای بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود.

مکرون پیش از سفر به ریاض در جمع خبرنگاران گفت که بدون عربستان سعودی نمی‌توان بر بحران های متعدد منطقه غلبه کرد.

اخیرا شرکت‌های فرانسوی قراردادهایی برای مشارکت در پروژه گردشگری العلا متمرکز شده‌اند که هدف آن زنده کردن تاریخ پادشاهی عربستان سعودی است. این پروژه بخشی از برنامه گسترده شاهزاده محمد بن سلمان برای برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

سفر مکرون در زمانی انجام می‌شود که کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به جدیت آمریکا برای حضور در منطقه خاورمیانه تردید جدی دارند. 

انتظار می‌رود مکرون و شاهزاده محمد بن‌سلمان در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع هسته‌ای ایران و بحران لبنان گفتگو کنند.

لبنان می‌تواند نقطه اتصال محکمی برای اتحاد استراتژیک دو کشور باشد. هر دو کشور نسبت به مداخله گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در سیاست و اقتصاد لبنان ناراضی هستند و رویکردی مشابه برای حل بحران سیاسی و اقتصادی بیروت دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.