رفتن به محتوای اصلی

آقای رئیسی بانک مرکزی‌تان جیب ملت است پس لطفا پُز ندهید!
13.12.2021 - 07:00

آقای رئیسی ادعا می‌کند برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و ...از بانک مرکزی استقراض نشده است! ابتدا باید از ایشان سوال کرد آیا تفاوت استقراض مستقیم و استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی را می‌داند؟ این‌که به بانک‌ها و صندوق‌ها فشار وارد شود تا آنان از بانک مرکزی قرض کنند، پُز دادن ندارد، دارد؟!
آقای رئیسی دولت شما نیز دچار کسری بودجه هنگفت شده است بر همین اساس جیب ملت را به تعبیری بانک مرکزی به حساب آورده‌ تا از این طریق بتوانید کسری بودجه خود را جبران کنید.
آقای رئیسی پیامِ روند افزایشی قیمت‌های کالاهای اساسی و ...چیست؟ موافقت کردنِ دولت با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو چه پیامی را به ملت مخابره می‌کند؟ به چه دلیل و یا دلایل به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستید؟ چرا نمی‌خواهید قبول کنید تحریم دمار از روزگار اقتصاد دولت و ملت درآورده است؟
متاسفانه در شرایط تحریم تنها طرح و برنامه کاربردی‌تان خالی کردن جیب ملت با انواع و اقسام ترفندهاست! متاسفانه همه چیز در حال گران شدن است. بر همین اساس هزینه زندگی در ایران حتی از بزرگ‌ترین شهرهای کشورهای توسعه‌یافته نیز گران‌تر شده است.
آقای رئیسی اگر تکلیف‌تان را با برجام و نظام بین‌الملل مشخص نکنید یقین کنید ادامه وضع موجود و مهار آن برای‌تان غیر ممکن خواهد شد. روز به روز بر جمعیت فقیر کشور افزوده می‌شود.متاسفانه طبقه کارگر از عهده تامین معیشت زندگی آبرومند برنمی‌آیند و همگی شرمنده و خجالت‌زده خانواده‌شان هستند.
آقای رئیسی با محدودتر شدن واردات، صنایع نیز دچار رکود شده و در نتیجه درآمد مالیاتی دولت دچار اختلال شده است بر همین اساس این کسری‌ها را می‌خواهید از جیب ملت تامین کنید. ادعای‌تان مبنی بر عدم استقراض از بانک مرکزی، شوآفی بیش نیست در غیر این صورت پس چرا توانِ کنترل قیمت تخم‌مرغ، گوجه، پیاز و ...را ندارید؟ پیامِ وضعیت آشفته بورس چیست؟ احساس می‌شود فقط زورتان به ملت می‌رسد!
آقای رئیسی سال‌هاست ملت، بی‌دولتی را تجربه می‌کنند. بهتر است گفته شود در این سال‌ها این ملت بوده است که به دلیل ناکارآمدی مسئولان، مملکت‌داری کرده است! اما اکنون ملت خالی‌تر از همیشه است و به تعبیری توانِ ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات ریز و درشت را ندارد.
آقای رئیسی اگر کرونا برای جهان امروز تهدید است اما برای دولت‌مردان ایران فرصت است تا بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌شان را هم به گرده کرونا بیندازند!
آقای رئیسی با ادبیاتِ نمایشی و شعاری مشکلات حل و فصل نمی‌شود. مملکت‌داری قاعده و فرمول دارد. دولت فعلی به دلیل افزایش هزینه‌ها بر درآمدها به سراغ قرض گرفتن از مردم آمده است. ملت هم سال‌هاست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های هنگفت مملکت‌داری را می‌پردازد. اما قبول کنید هر آغازی، پایانی دارد.
مقاومت کردن هم حد و حدود دارد. روح و روان ملت به تعبیری در حال مچاله شدن هست. اگر تصورتان این است که ملت بانک است اما قبول کنید این بانک ورشکسته شده است.
*روزنامه‌نگار

بودجه پیشنهادی رئیسی: مالیات بیشتر و امید اندک به توافق

 

پس از آنکه ابراهیم رئیسی درباره لایحه بودجه‌ سال ۱۴۰۱ که قرار است منابع آن با دریافت مالیات‌ بیشتر و افزایش ملایم فروش نفت تامین شود، گفت که نباید اقتصاد کشور را به بیگانگان گره زد، فایننشال‌تایمز نوشت این لایحه نشان می‌دهد از نظر دولت رئیسی، تحریم‌ها در سال آینده لغو نخواهد شد.

در لایحه بودجه دولت سیزدهم که روز یکشنبه به مجلس ارائه شد، صادرات نفت خام ایران در سال مالی آینده حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز و مجموع بیش از ۱۲ میلیارد دلار تنظیم شده که نسبت به سال مالی جاری افزایش اندکی داشته است.

با این حال دولت انتظار دارد که درآمدهای مالیاتی از طریق رشد پیش‌بینی شده ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی و مالیات‌های بیشتر بر واردات و مالیات‌های جدید بر صاحبان خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت، ۶۲ درصد افزایش یابد.

در لایحه پیشنهادی رئیسی، بودجه عمومی دولت در سال آینده حدود یک هزار و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان، نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار با نرخ روز دلار آزاد، پیش‌بینی شده است و مجلس شورای اسلامی باید این لایحه قبل از پایان اسفند ماه تصویب کند.

ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس به طور تلویحی از حسن روحانی به‌دلیل گره زدن اقتصاد کشور به احیای برجام و لغو تحریم‌ها انتقاد کرد.

رئیسی گفت: «اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد، این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و کاری که می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمند انجام داد، انجام نمی‌شد.»

تحلیلگران می‌گویند دولت رئیسی که به دلیل مشکلات اقتصادی با خشم عمومی مواجه است، براین عقیده است که اقتصاد در ایران سخت‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است.

یک تحلیلگر ایرانی به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت لایحه بودجه، به ویژه میزان فروش نفت پیش‌بینی شده در آن، نشان می‌دهد که به نظر دولت رئیسی تحریم‌های آمریکا در سال آینده لغو نخواهد شد و دولت با این مساله کنار آماده است.

این تحلیلگر ایرانی به فایننشال‌تایمز گفت: «مقام‌های دولت رئیسی احتمالا می‌دانند که درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده نیز به‌دلیل مشکلات اقتصادی و ادامه تحریم‌ها قابل تامین نیست، اما فکر می‌کنند که می‌توانند از عهده آن برآیند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.