رفتن به محتوای اصلی

فاز جدید جنگ قدرت در حکومت و حکایت لاریجانی
24.12.2021 - 22:08

انتشار نامه‌ هفت‌بندی رد صلاحیت علی لاریجانی با مهر آیت‌اللە جنتی، به‌عنوان دبیرشورای نگهبان، جدیدترین مورد بازتاب اختلافات درون‌حاکمیتی در فضای رسانەای کشور است. به دنبال انتشار این رد صلاحیت و پاسخ لاریجانی به آن، ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه در هفتمین نشست خبری دوره تحول و تعالی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتشار نامه محرمانه دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی از لحاظ قانونی چه تبعاتی می تواند داشتەباشد، گفت: افشای اسناد طبقه‌بندی شده جرم محسوب می‌شود، و چنانچه فردی اقدام به انتشار این اسناد کند قابل تعقیب است.

در نامه هفت‌بندی رد صلاحیت، مواردی از جمله مواضع سیاسی به خصوص در سال ٨٨، دفاع از ردصلاحیت‌شدگان، اقامت فرزندان در آمریکا و انگلیس علت رد صلاحیت مرد کهنه‌کار سیاست در ایران اعلام شده است. به قول لاریجانی حتی صحبت از تصویب بیست دقیقه‌ای برجام در مجلس نیز در میان بوده است. عباس‌عبدی در توئیتی نوشت: «جالب‌ترین علت رد صلاحیت لاریجانی مربوط به مدیریت ۲۰ دقیقه‌ای او در تصویب برجام است. در حالی که خود شورای نگهبان همان روز و بدون معطلی مصوبه مجلس را تایید کرده بود!».

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌وگویی، با اشاره به رد صلاحیت شدن علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری  گفت: علی لاریجانی به دلیل عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شد.

رئیس سابق مجلس در نامه مبسوطی به تاریخ ۲۷ مهرماه که به تعدادی از سران نظام و مقامات عالی‌ ارسال کردە، ضمن رد ایرادات شورای نگهبان، در بخشی از آن نوشته است «...«شورای نگهبان در موردی از دلایل رد صلاحیت مرقوم داشتند: «مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه ۱۳۸۸». از گزاره‌های عجیب روزگار ما همین ادعاست. یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم...». او چند صفحه بعد توضیح می‌دهد «از برخی اعضای محترم شورای نگهبان شنیدم که مقصود آقایان از عبارت «برخی مواضع سیاسی» به نظرات اینجانب درباره توافق هسته‌ای هم مربوط بوده است. اگر شورای نگهبان، چه در محتوای توافق و چه در فرآیند تصویب، ایراد دارد، چرا صلاحیت اینجانب را در همان سال یعنی سال ۹۴ تایید کرد؟ حالا پس از شش سال این موضوع یادشان آمده است؟».

او در ادامه بسیاری از دلایل شورای نگهبان را با استدلال های خود رد نموده و حتی اعلام کرده که در صورت اثبات تخلف از قوانین حاضر به پذیرش مجازات است.

هستند کسانی که هنوز برایشان جا نیفتاده لاریجانی که سابقه دوازدە سال ریاست مجلس، دبیری شورای عالی امنیت ملی، ریاست سازمان صدا و سیما را دارد و در رده  اعضای ثابت و مورد وثوق خامنەای و معتمد نظام بوده، به چه دلایل مضمونی به غیر از آنچه که در نامه هفت‌بندی آمده، رد ‌صلاحیت و حذف شده است. عده‌ای علت رد صلاحیت او را به محبوبیت قابل توجه وی در درون نیروهای جمهوری اسلامی مرتبط دانسته و معتقدند که او می‌توانست با رای بالای خود اگر هم در دور اول برنده نمی‌شد، قطعا  به دور دوم رسیده و انتخاب مهندسی شده بیت رهبری و شورای نگهبان را با دشواری جدی روبرو سازد. از سال ۱۳۹۲ قابل پبش‌بینی بود که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و بهانه‌های آن، دامنگیر بسیاری از مسئولان نظام شده و اقتدارگرایان همه ارکان و ارگان‌های کشور را تسخیر خواهند کرد.  

به‌نظر می‌رسد هدف از حذف علی لاریجانی نه تاکید بر کیفیت و تزریق نیروی قوی‌تر با ایده‌های قوی‌تری در قوه مجریه، بلکه بخشا یکدست‌تر کردن حاکمیت و نیز تعویض مهرەهای با تجربه رژیم که ده‌ها سال در ارگان‌های اصلی مدیریت کشور و در کنار رهبر فعالیت داشته و با چم‌وخم و ایرادات اساسی حاکمیت آشنا بوده و به‌نوعی در آینده می‌توانسته‌اند سازهای ناجوری بنوازند، با نیرویی بود که حتی شیوه صحبت و فرهنگ مکالمه سیاسی را در حد ابتدایی بلد نیستند .نیروهای  به دلیل همین کم‌تجربگی از سویی و سرسپردگی و وابستگی از سوی دیگر، بیش از نیروهای باسابقه قابل کنترل خواهند بود .

دلایل این حذف در واقعیت هر چیزی باشد دلیل روشنی بر این هست که از زمان رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، دستگاه حکومتی برای خودی‌ها هم امن نیست و هرم رهبری، مدیریت ایدئولوژیکی در بالاترین رده‌های حاکمیت را سرلوحه سیاست‌گذاری خود قراردادە، و نشان می‌دهد هرکس که در چارچوب گام دوم انقلاب اعلام شدە توسط خامنەای بگنجد، فرصت صعود دارد.

حال باید دید  با توجه به مصاحبه سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر جرم بودن افشای اسناد محرمانه، ماجرا به همین‌ جا ختم خواهد شد یا بازهم این داستان ابعاد دیگری خواهد یافت. اما آنچه روشن و مشخص است اینکه رژیم وارد فاز جدیدی از مبارزه درونی و جنگ قدرت شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهمن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.