رفتن به محتوای اصلی

جدال حامی علی خامنه ای با الهه کولایی :آیا روسیه شریک قابل اعتمادی است؟
21.01.2022 - 19:13

 

 

آمریکا از روسیه خواست از نفوذ خود بر ایران برای احیای برجام استفاده کند


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او، روز جمعه در ژنو دیدار کردند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او، روز جمعه در ژنو دیدار کردند

آنتونی بلینکن، وزیر ارجه آمریکا، گفت که او روز جمعه در دیدار با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، هشدار داده است که برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام، فرصت چندانی نمانده و از مسکو خواسته است که با استفاده از نفوذ خود و روابطی که با ایران دارد، تهران را از فوریت موضوع مطلع کند.

او که روز جمعه اول بهمن در ژنو و پس از دیدار با لاوروف با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد با تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، چنانچه توافق جدیدی ظرف «چند هفته آینده» حاصل نشود، بازگشت به برجام عملا بی‌معنی خواهد بود.

آنالینا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز روز پنج‌شنبه پس از دیدار با آنتونی بلینکن و متحدان اروپایی خود در برلین به خبرنگاران گفت «اروپایی‌ها به دنبال این بودند که چین و روسیه نیز فشار بر تهران را حفظ کنند».

اعمال فشار چین و روسیه بر ایران در مذاکرات احیای برجام سابقه‌دار است. از جمله میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز ۸ دی‌ماه، در نشریه فارین‌پالیسی نوشت که روسیه و چین ایران را وادار کرده‌اند که برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد.

همزمان با ابراز نگرانی‌ وزیر خارجه آمریکا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داده است که مذاکرات «در مسیر درستی» است و احتمالا پیش از آنکه دیر شود، طرفین به توافق برسند.

این دیپلمات اروپایی که نامش اعلام نشده است، درباره کندی روند مذاکرات ابراز نگرانی کرده است و گفته است: « اشتباه بزرگی است که به خاطر زمان‌بندی نتوانیم به توافق برسیم».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال «توافق موقت» در وین مطرح شده بود ولی وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفته است چنین توافقی برای ایران ایده‌ال نیست و راهبرد ایران « توافق دائم برای لغو تحریم‌های موثر است».

خواسته لغو تمام‌ تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ پیش از این نیز توسط مقام‌های حکومت ایران اعلام شده بود ولی رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین گفته است دولت آمریکا تحریم‌های ناقض برجام را لغو می‌کند و تحریم‌هایی را که با عناوین دیگر مانند «تروریسم» وضع شده‌اند، نمی‌تواند لغو کند.

گروه بین‌المللی بحران که برنامه مذاکرات هسته‌ای ایران را رصد و تحلیل می‌کند، روز ۲۷ دی در گزارشی یک مدل چند مرحله‌ای برای توافق ارائه داده بود. بر اساس این مدل، «در قدم اول، آمریکا باید تحریم‌های صادرات نفت ایران را رفع کند و اجازه دهد که درآمدهای مربوطه و دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج به داخل کشور منتقل شوند. ایران هم همزمان باید نگران‌کننده‌ترین اقدامات هسته‌ای‌اش را متوقف کند، از جمله غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا، نصب سانتریفوژهای پیشرفته و تولید فلز اورانیوم».

در این مدل پیشنهادی در مرحله بعدی «تهران در حین راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها باید به ناظران سازمان ملل دسترسی‌های لازم و کافی را بدهد» و سرانجام «گام‌های بعدی برای لغو تحریم‌های بیشتر و کنار گذاشتن پیشرفت‌های هسته‌ای ناسازگار با برجام باید به همین شکلِ مرحله‌بندی شده اجرا شوند تا در نهایت دو طرف به طور کامل به برجام بازگردند».

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.