رفتن به محتوای اصلی

قایق‌های تندروی سپاه پاسداران چگونه عمل می‌کنند؟
26.01.2022 - 07:32

Missing media item.

 

وبگاه آمریکایی «نشنال اینترنست» در گزارشی به طرز کار ناوگان قایق‌های تندروی سپاه پاسداران ایران در هدف قرار دادن کشتی‌های نظامی و تجاری در حوزه خلیج پرداخته است.

بر اساس این گزارش، قایق‌های «باور 2» نمونه‌هایی از «وسایل نقلیه اثر زمینی» هستند، که برای پرواز در ارتفاع بسیار کم روی سطح دریا با استفاده از «اثر زمین» طراحی شده‌اند، که پدیده‌ای است که طی آن سطوح بال‌ها هرچه به سطح آب نزدیک‌تر می‌شوند، با کشش کمتری مواجه می‌شوند.

این قایق‌های کوچک یک یا دو نفره وظیفه ردیابی را بر عهده دارند. آنها می‌توانند بالاتر از سطح دریا با سرعت حدود صد گره حرکت کنند. آنها مجهز به عینک دید در شب و دوربین‌های پیشرفته هستند. روی آنها یک مسلسل نصب شده است. سپاه مدعی قابلیت پرتاب موشک توسط آنها شده، اما تاکنون شواهدی در این باره مشاهده نشده است.

رژیم ایران می‌داند که نیروهای دریایی‌اش توانایی مقابله مستقیم با نیروهای دریایی برتر دشمنان خود را ندارند. بنابراین، کارکرد باور 2 مقابله مستقیم با دشمن نیست، بلکه کار آن کمک به استراتژی دریایی نامتقارن ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت وقوع بحران است.

این راهبرد روی جغرافیای خاص تنگه هرمز و عمق کم آب‌های آن منطقه تکیه می‌کند تا از طریق حملات انبوه قایق‌های تندرو، کمین‌ زیردریایی‌های کوچک، و حمله با موشک‌های ضد کشتی برد بلند دشمن را زمین‌گیر کند.

بر اساس این استراتژی، ابتدا قایق‌های باور 2 در دریا پیشروی می‌کنند تا داده‌های هدف‌گیری کشتی‌های جنگی دشمن را به دست آوردند و آن اطلاعات را به قایق‌های موشکی تندرو منتقل کنند.

سپس قایق‌های تندروی «ذوالفقار» که می‌توانند با سرعت هفتاد گره دریایی حرکت کنند، به سرعت خود را به نزدیک‌ترین نقطه برای حمله به دشمن می‌رسانند، دو موشک کروز «نصر 1»، که نسخه‌ ایرانی موشک چینی C-704 است، پرتاب می‌کنند، و برای جلوگیری از انتقام‌جویی دشمن، بلافاصله از محل می‌گریزند.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.