رفتن به محتوای اصلی

هشدار آمریکا:'گزینه‌های دیگر' در صورت شکست مذاکرات با ایران
27.01.2022 - 08:30

کاخ سفید درباره نشست مجازی گروه مشورتی راهبردی آمریکا-اسرائیل با شرکت جیک سالیوان و ایال هوالاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، بیانیه مشترکی انتشار داده و گفته است که در این نشست، نمایندگان ارشد نهادهای مسئول سیاست خارجی، دفاع و اطلاعات دو طرف نیز شرکت داشتند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف در مورد جنبه‌های مختلف روابط دوجانبه از جمله تمرین‌های مشترک نظامی و حضور ایالات متحده به عنوان ناظر در مانوور اخیر نیروهای دفاعی اسرائیل گفتگو کردند.

یکی از موضوعات مورد مذاکره در این نشست تحولات منطقه خاورمیانه از زمان نشست قبلی این گروه در ماه دسامبر به خصوص "پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران" بوده است.

براساس این بیانیه، آقای سالیوان گفت "در حالیکه ایالات متحده همچنان به دیپلماسی به عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است، اما با هماهنگی با شرکای خود گزینه‌های جایگزین در صورت شکست دیپلماسی را هم بررسی می‌کند."

 

این بیانیه در مورد ماهیت "جایگزین‌های دیگر" و علایم حاکی از "شکست دیپلماسی" توضییحی نداده است اما پیش از این هم مقامات آمریکایی در موارد متعدد بر وجود گزینه‌های دیگر در برابر شکست مذاکرات سخن گفته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، سیاست دولت دونالد ترامپ در زمینه تشدید تحریم‌ و فشار بر حکومت ایران جهت دستیابی به توافق جدیدی را مردود دانسته و با تعهد به بازگشت به برجام در انتخابات شرکت کرد.

مذاکرات ایران و آمریکا پس از یک دوره تعلیق به خواست دولت ایران، برای چند ماه ادامه داشته اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

مذاکره

ایالات متحده به طور غیرمستقیم در مذاکرات با ایران شرکت داشته است

مقامات آمریکایی خواستار آن هستند که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام باز گردد و در مقابل، تحریم‌های هسته‌ای را لغو خواهند کرد. دولت ایران گفته است که برای بازگشت به تعهدات برجامی، آمریکا باید اول تمامی تحریم‌های موجود علیه ایران را لغو کند.

اسرائیل از ابتدا با توافق برجام مخالف بود و آن را توافقی ناقص می‌دانست که تنها به طور موقت فعالیت‌های آشکار هسته‌ای ایران را محدود می‌کند بی آنکه به سایر موارد مورد نظر اسرائیل، از جمله تهدید موشکی و فعالیت برون مرزی حکومت ایران بپردازد.

مقامات اسرائیلی از آمریکا خواسته‌اند که این موارد را در هر توافق جدیدی با ایران منظور کند هر چند به نظر می‌رسد که دولت آمریکا تا کنون صرفا بر بازگشت به برجام به شکل قبلی تاکید داشته است.

اخیرا نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفت که این کشور با توافق هسته‌ای با ایران مخالف نیست بلکه از "یک توافق خوب" استقبال می‌کند. وی افزود که یک توافق خوب باید شامل ممنوعیت فعالیت غنی‌سازی اورانیوم و جلوگیری از برنامه تسلیحات اتمی ایران باشد.

بنت

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، خواستار توافقی گسترده‌تری بوده است

اسرائیل و کشورهای غربی دولت ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در صدد تولید تسلیحات اتمی است اما مقامات ایرانی این اتهام را رد کرده‌اند.

مقامات آمریکایی بارها در مورد "گزینه‌های دیگر" در صورت ادامه برنامه اتمی ایران در تعارض با تعهدات برجامی و شکست مذاکرات هشدار داده‌اند. برخی دیگر از کشورهای اروپایی عضو برجام نیز ایران را به عدم تمایل به حصول توافق متهم کرده‌اند.

دو روز پیش، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران "حالتی فوری و اضطراری دارد اما پیشرفت در آن به اندازه کافی سریع نبوده است". وی افزود که بریتانیا به همکاری نزدیک با متحدان خود در این زمینه ادامه می‌دهد اما هشدار داد که "مذاکرات در حال رسیدن به بن بست خطرناکی است".

خانم تراس که در مجلس عوام سخن می‌گفت هشدار داد که "ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد به یک توافق برسد یا مسئول فروپاشی توافق هسته‌ای برجام باشد اما اگر برجام فرو بریزد، همه گزینه‌ها روی میز است".

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارتخارجه ایران گفت که "این اظهارات غیرمسئولانه و بی‌مبنا برگ دیگری از بازی توخالی انگلیس و برخی کشورهای غربی برای مقصر نمایی و پوشاندن سال‌ها بی‌عملی و همراهی با تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی ایالات متحده است".

او گفت که "صبر راهبردی" حکومت ایران باعث شده که برجام همچنان باقی بماند اما هشدار دارد که "این صبر ابدی نیست."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.