رفتن به محتوای اصلی

برغم رد اتهام توسط متهم، با قسم ۵۰ نفر، حکم اعدام صادر و در کرج اجرا شد
02.02.2022 - 11:20
تفسیر از:
نسیم امیری

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از رکنا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، یک مرد زندانی با اتهام قتل، برغم رد اتهام، با برگزاری مراسم قسامه و قسم ۵۰ نفر از بستگان مقتول، بعد از چهار سال در زندان گوهردشت (رجایی شهر) اعدام شد.

بر اساس گزارش رکنا، پرونده این متهم بعد از ظهر ۱۶ آبان سال ۹۶ در پی قتل مردی که با شلیک چند گلوله به قتل رسید، باز شد. (مقتول ابتدا مجروح شده و سپس در بیمارستان جان خود را از دست داد.)

پسر دایی مقتول که همراه پسر ۳ ساله وی تنها شاهدان این واقعه بودند، در تحقیقات گفت: «حدود ساعت ۱۵ با پسر عمه ام و پسر سه ساله اش به قهوه خانه رفتیم، چند دقیقه بعد تلفن همراه زنگ خورد و او گفت بایک نفر قرار دارد و باید برود. باهم به محل قرار رفتیم، من و پسر مقتول داخل خودرو نشستیم اما او از خودرو پیاده شد و به کنار اتوبان رفت. لحظاتی بعد راننده یک خودروی پژو ۲۰۷ توقف کرد و بین آنها درگیری ایجاد شد، راننده با شلیک چند گلوله به سوی پسر عمه ام او را مجروح کرد و گریخت.»

پس از دستگیری متهم با نام مستعار مهران، وی اظهار داشت که این درگیری در پی یک موضوع مالی بوده است و مقتول باید پولی را پرداخت میکرد اما از پرداخت خودداری کرده بود. وی گفت در صحنه قرار وقتی متوجه شدم او نمی خواهد پول را بدهد باهم درگیر شدیم، او اسلحه داشت و من با چاقویی که از داخل ماشین برداشته بودم به سمت او حمله کردم. اسلحه ای که همراه اشکان بود نیز از دست او افتاد. من به سمت اسلحه رفتم اما مرد جوانی که همراه اشکان بود اسلحه را برداشت و به سمت سرمن گرفت، من با دست لوله سلاح را گرفتم و به سمت دیگری منحرف کردم و اسلحه به سمت اشکان شلیک شد.

پس از تکمیل تحقیقات، مهران در دادگاه کیفری استان نیز پای میز محاکمه رفته و بازهم ضمن رد اتهام، از خود دفاع کرد، وی گفت که اسلحه متعلق به مقتول بوده و او شلیک نکرده است.

با اینحال قضات دادگاه پس از تکمیل تحقیقات، پرونده را از موارد «لوث» تشخیص داده و مراسم قسامه برگزار شد. اولیای دم ۵۰ نفر از بستگان نسبی خود را به دادگاه معرفی کردند که حاضر به ادای سوگند برعلیه متهم شدند.

پس از پایان مراسم قسامه قضات وارد شور شده و برغم رد اتهام توسط متهم و با قسم ۵۰ نفر (که در صحنه حضور نداشتند) اقدام به صدور حکم اعدام کرده و این حکم طی روزهای گذشته اجرا شده است.

در این گزارش اسم و مشخصات متهم و همچنین تاریخ دقیق اجرای حکم مشخص نشده است.

به این ترتیب درحالیکه در صحنه واقعه تنها دو نفر از این خانواده که یکی از آنها یک کودک سه ساله بوده است، با شهادت و قسم ۵۰ نفر که هیچکدام در صحنه حاضر نبودند و از حقیقت موضوع مطلع نبودند و برغم رد اتهام توسط متهم، حکم اعدام صادر و اجرا شد.

توضیح : لوث از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای گمان قاضی به صدق ادعای مدعی از روی قرائن و شواهد است. ملاک در تحقق لوث، ظنّ نوعی نسبت به ارتکاب جرم، توسط متهم است؛ یعنی مجموع قراین و شواهد باید نزد نوع قضات گمان آور باشد.

 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.