رفتن به محتوای اصلی

دولت بایدن یک مجوز معافیت از تحریم ایران را تمدید کرد
05.02.2022 - 06:29

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت در حالی که گفتگوهای احیای توافق برجام در وین به آخرین مراحل خود نزدیک می شود، دولت این کشور مجوز معافیت از تحریم را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید کرده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته این مجوز برای ادامه گفتگوهای مهمی در چارچوب مذاکرات وین لازم بوده است.

به گفته یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی بدون این معافیت، گفتگوهای فنی با طرف‌های ثالث درباره وضعیت سوخت تولید شده در ایران و سایر فعالیت‌های مربوط به جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای ممکن نبود."

این مجوز به تبدیل آب سنگین رآکتور اراک ، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از ایران مربوط می‌شود.

بر اساس برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ایران باید میزان ذخیره آب سنگین خود را در مرحله اول اجرای توافق به کمتر از ۱۳۰ تن و در مرحله بعد به ۹۰ تن می‌رساند.

آمریکا در پی توافق برجام طرح خریداری ۳۲ تن آب سنگین مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای از ایران را تایید کرد.

مقام‌های آمریکایی در دولت باراک اوباما می‌گفتند ایران برای پیدا کردن خریدار آب سنگین خود با مشکل رو به‌روشده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اردبیهشت ۱۳۹۷ یک‌طرفه از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام) کنار کشید با این حال این معافیت را برای مدتی تمدید کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است "هدف از این کار باز کردن راه کشورهای ثالث برای شرکت در پروژه‌های مربوط به ایمن سازی و جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای در ایران است چرا که نگرانی در این زمینه به ویژه به دلیل افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران رو فزونی است."

براین اساس "حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای احیای برجام" گفتگوهای فنی که با تمدید این معافیت ممکن می‌شود می تواند برای تحقق اهداف آمریکا برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای کمک کند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که تمدید این معافیت نه نشانه نزدیک شدن مذاکرات احیای برجام به توافق نهایی است و نه امتیازی به ایران است.

آب سنگین، که از یک ایزوتوپ هیدروژن تولید می شود، کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد، اما همچنین می‌توان از آن برای ساخت سلاح پلوتونیومی استفاده کرد.

ایران تا کنون از تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خبرداده که آن را به تولید ماده ساخت بمب نزدیکتر کرده و گفته می‌شود به نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی خود مبادرت کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید کنگره این کشور را پیشاپیش در جریان این تحول گذاشته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود نوشته است: "ما ایران را ار تحریمی معاف نکردیم و نخواهیم کرد مگر اینکه این کشور به تعهدات خود در قبال برجام بازگردند. آنچه ما انجام دادیم دقیقا کاری است که دولت قبلی آمریکا (دونالد ترامپ) نیز انجام داده بود. به شرکای بین‌المللی خود اجازه داده‌ایم تا برای مهار نگرانی روزافزون از مخاطرات گسترش تسلیحات هسته‌ای و نگرانی‌های ایمنی در ایران اقدام کنند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.