رفتن به محتوای اصلی

بایدن و ملک سلمان در مورد جنگ یمن و ثبات در بازار جهانی نفت گفتگو کردند
10.02.2022 - 09:16

 

به گفته کاخ سفید اعلام کرد، در تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، جو بایدن بر ادامه "تعهد" ایالات متحده در حمایت از عربستان در برابر حملات شورشیان حوثی یمن تأکید کرد. رهبران دو کشور همچنین در مورد ثبات در بازار نفت گفتگو کردند

این گفتگو در حالی صورت گرفته که اخیرا حوثی‌ها حملات پهپادی و موشکی علیه عربستان سعودی را تشدید کرده و خاک امارات متحده عربی را نیز هدف حمله قرار داده‌اند.

در حمله حوثی‌ها به مناطق شهری امارات در ۱۷ ژانویه، سه نفر که از شهروندان خارجی شاغل در این کشور بودند کشته شدند. اواخر ژانویه نیز منابع نظامی آمریکا گفتند که چند موشک و پهپاد حوثی‌ها که به سوی امارات پرتاب شده بود رهگیری و منهدم کردند.

سخنگوی کاخ سفید گفته است که جو بایدن در این گفتگو "بر تعهد آمریکا به حمایت از عربستان سعودی در دفاع از مردم و سرزمینش در برابر این حملات و حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن تاکید کرد.

در سال ۲۰۱۵، شبه‌نظامیان حوثی که از حمایت حکومت ایران برخوردار بوده‌اند با ورود به پایتخت یمن، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری را برکنار و قدرت را در دست گرفتند.

وی در سال ۲۰۱۲ و در پی استعفای دولت قبلی در جریان حرکت اعتراضی بهار عربی به ریاست جمهوری یمن انتخاب شده و ماموریت او ایجاد شرایط مناسب برای انتقال نظام سیاسی این کشور به دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد بود.

پس از سقوط دولت یمن، تعدادی از کشورهای عرب و مسلمان ائتلافی را به رهبری عربستان جهت حمایت از بازگشت دولت به قدرت تشکیل دادند که به عملیات نظامی در حمایت از نیروهای دولتی علیه حوثی‌ها مبادرت کرده است.

در جنگ یمن چند هزار نفر کشته شده و به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور آسیب فراوان رسیده است. سازمان ملل و کشورهای جهان دولت عبد ربه منصور هادی را دولت قانونی یمن می‌دانند اما ایران حوثی‌ها به عنوان دولت قانونی شناسایی و با آن روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.