رفتن به محتوای اصلی

تصاویر و جزییات جدید از بازداشت تیم آدم‌ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه
12.02.2022 - 15:04

یک روز پس از انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت یک تیم آدم‌ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه، رسانه‌های این کشور با انتشار تصاویری به جزییاتی درباره این تیم و عملیات بازداشت آنها پرداختند.

رسانه‌های ترکیه، از جمله خبرگزاری آناتولی، در گزارشی که شامگاه جمعه ۲۲ بهمن منتشر شد ضمن انتشار تصویری از انتقال بازداشت‌شدگان، به جزییات بیشتری درباره عملیات اخیر سازمان اطلاعاتی این کشور پرداختند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت که سازمان اطلاعات ملی ترکیه «میت» و تیم‌های اداره پلیس استانبول، طی عملیاتی ۱۴ مظنون در طرح‌های آدم‌ربایی اطلاعات ایران که برخی چهره‌های مخالف این کشور را هدف قرار داده بودند، بازداشت کرده است.
 
 
 

سازمان اطلاعات ترکیه، «میت»، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن اعلام کرده بود که ۱۷ نفر را به ظن همدستی با سرویس اطلاعاتی ایران برای ربودن یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

در گزارش سازمان میت نام دو متهم اصلی این پرونده «احسان ساغلام»، مالک شرکت صنایع دفاعی بای ساغلام، و کارمند ایرانی او «مرتضی سلطان‌سنجری» ذکر شده بود.

اکنون رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که این تیم یک سرهنگ ارتش ایران را در ترکیه ربود و به جمهوری اسلامی تحویل داد و در صدد ربودن یک افسر نیروی دریایی ایران نیز بود.

بنابر این گزارش، این دو نفر با جلب اعتماد یکی از افسران سابق ارتش ایران به نام «سرهنگ یعقوب حافظ»، او را در بهمن ۹۸ ربوده و به جمهوری اسلامی تحویل دادند.

آنها برای دسترسی به اطلاعات مربوط به این سرهنگ که در شهر دنیز‌لی زندگی می‌کرد، قاچاقچی‌ای که او را به ترکیه آورده بود شکنجه کردند.

سازمان اطلاعات ترکیه طی عملیاتی، یک شبکه آدم‌ربایی وابسته به وزارت اطلاعات ایران را بازداشت کرده‌اند گفت‌وگو با فرزیا ثابتی، خبرنگار ایران اینترنشنال
 
 
 

به نوشته رسانه‌های ترکیه، این افراد همچنین ماموریت داشتند که در ازای دریافت یک میلیون دلار، یکی از افسران سابق نیروی دریایی ایران که را با نام «م. ر» از او یاد شده بربایند و به جمهوری اسلامی تحویل دهند.

ربودن یک شهروند دیگر ایرانی به نام «س. گ» در شهر زونگولداک ترکیه نیز از جمله ماموریت‌های دیگر این تیم ذکر شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، به ساغلام هر از چند گاهی ۱۵۰ هزار دلار پرداخت می‌شد و تیم آنها دستورات خود را از دو مامور اطلاعات جمهوری اسلامی به نام‌های «سید مهدی حسینی» و «علی قهرمان حاجی‌آباد» دریافت می‌کردند.

بنابر گزارشی که پیشتر منتشر شده بود، احسان ساغلام برای گسترش تیم آدم‌ربایی موفق شده بود همکاری‌هایی از چند افسر بازنشسته، یک دادستان، چند درجه‌دار و یک مامور پلیس بگیرد و یک افسر سابق چینی را نیز وارد این شبکه کرده بود.

در گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های ترکیه از بازداشت ۱۷ نفر خبر داده شده بود اما در گزارش جدید این رسانه‌ها به بازداشت دو شهروند ایران و ۱۲ شهروند ترکیه اشاره شده است.

بازداشت این تیم آدم‌ربایی در حالی صورت گرفته که روز جمعه رسانه‌های ترکیه و اسرائیل خبر دادند سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور موفق به خنثی کردن طرح جمهوری اسلامی برای ترور یک تاجر اسرائیلی ساکن استانبول به نام یائیر گِلر شده‌اند و هشت نفر در رابطه بازداشت شده‌اند.

سابقه وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در انجام عملیات‌ ربودن و کشتن مخالفان در ترکیه به چهار دهه قبل باز می‌گردد. با این حال کشته شدن سعید کریمیان مدیر وقت شبکه تلویزیونی جم، کشته شدن مسعود مولوی مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه»، ربوده شدن حبیب چعب و موارد دیگری از ربایش یا تحویل مخالفان به ایران حاکی از آن است که فعالیت نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ترکیه افزایش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.