رفتن به محتوای اصلی

گفته ها و شنید ه ها
17.02.2022 - 20:44

نکته ها و تلنگرها (بخشی از کتاب در دست انتشار – حاصل گفته ها و شنیده ها )

  *مشکلات اجتماعی به شکلی آسیب‌گونه انباشته ودر هر عرصه‌ای دچار آسیب شده ،در دانشگاه مشکل علم در حوزه امنیت و نیروی انتظامی بی نظمی بی سابقه ، در صنعت و انرژی مشکل آلودگی و.....

*نابرابری فراوانی را در جامعه شاهد هستیم، جامعه به سمت شرایط ویژه و استثنایی پیش می‌رود یعنی مشکلات اجتماعی جنبه بحرانی به خود گرفته اندو همه این مشکلات بر روی هم انباشته - شرایط را به سمت نگران کننده ای  پیش می‌برد.

*جامعه در حال نزدیک شدن به سمت بحرانی شدن و وضعیت جامعه  آتش زیر خاکستر ،با وجود این همه مشکلات ،هیچکس هیچ اعتراضی نکرده وحرفی نمی‌زند؛ این سکوت  با وزش یک باد آتش آن شعله‌ور و اتفاقات بزرگی را در کشور رقم میزند.

* فروش پلاسما یکی دیگر از شیوه‌های کسب درآمد ناچیز  و مردم  به آن روی آورده‌اند، یک مرکز اهدای پلاسما در تهران در ازای اهدای پلاسما در هر بار ۹۰ هزار تومان پول به اهداکننده پرداخت می‌کند.

*با رویش ناگزیر جوانه ها چه می کنید؟گیرم که در باورتان به خاک نشسته  و ساقه های جوان از ضربه های تبرهای تان زخم  دار - با ریشه ها چه می کنید؟

گیرم که بر سر این باغ بنشسته، در کمین پرنده اید،پرواز را علامت ممنوع می زنید -  با جوجه های نشسته در آشیان چه می کنید؟گیرم که می کشیدگیرم که می برید- گیرم که می زنیدبا رویش ناگزیر جوانه ها چه می کنید؟

*برخی مسئولان دولتی ما صبح تا شب در حال ترویج ادبیات دینی هستند، هر چیزی که زیاد گفته شود، واکنش عکس و افراطی به خودش می‌گیرد.

*جامعه ما دچار یک دلزدگی دینی شده‌ یکی از اشتباهات رژیم اینکه از آغاز ‌تا کنون به گزینش و آموزش دینی مردم پرداخت .

*خاتمی تا حدودی زبان دنیا را می‌فهمید    روحانی تا حدودی زبان مردم را   ولی رئیسی هیچکدام را

*در جامعه ما  دین از باور شخصی، به امری عمیقا سیاسی، تحمیق گرانه و انسان ستیزانه  تحول یافته .

* باور کنید اسلام، که نشانگر پیوند با ایدئولوژی، فرهنگ و سیاست بود در این  چهل و سه سال فاجعه آفرید.

 *گسست پیوندها  با ایدئولوژی، سیاست و فرهنگ جهل و جنایت، از پیش شرط های ذهنی ایجاد نظام مبتنی بر خرد جمعی جامعه است.

*هدف لائیسیته : فرستادن دین به حوزه خصوصی ، خرافه زدایی و استقرار نهادهای علمی، دانش محور و خردگرائی  و «خودمدیریت مردمی » جهت ساختن جامعه سالم و بدون تبعیض است.

**ریگان  رها کننده کادر سفارت امریکا در تهران بعد از 444روز و در واقع پیشقدم در خوراندن جام زهر !میگوید :«وقتی یکی از متحدان ما استا ندا داردهای حقوق بشری  را دقیق رعایت نمی‌کرد، بجای اینکه با شکیبایی به تغییر روش ترغیب‌شان کنیم،  به براندازیِ انقلابی‌ای یاری رساندیم که «تمامیت‌خواهی تمام‌عیار » را برای مردم به بار آورد».

*نظر حاکمان در باره مطالب فایل افشاء شده فساد هشت هزار میلیارد ی علاوه برانکار آن در سخنان امروز : «اتفاق خاصی نیفتاده» و نباید دشمن با این «مسائل معمولی» ما را منحرف کند! 

*نحوه برخورد با فایل ظریف ، توفیق میدان بر دیپلماسی و  فساد در سپاه، دو روی یک سکه است : «حفظ» سرسپردگان سیاست‌های  ولایی و «حذف» غیرمطیعان از ولایت.

*آتش گرفته خانه مرد از فسادتان  -  تاریک گشته مینهم از دودِ دادتان      - همدست دزد و همرهی کاروان، چرا؟ نفرین بر آن سیاست و این اقتصادتان

**عناصر اساسی دمکراسی: - آزادی های بی قید و شرط سیاسی -تشکل، تحزب، بیان و اندیشه- حق انتخاب و عزل

-خودمدیریتی شهروندی (تجارب کمون های آلمان، کشورهای اسکاندیناوی و ... ) - حاکمیت سیاسی (جمهوری) برآمده از خرد جمعی ، آراء اکثریت نمایندگان واقعی  در مجلس و  آموزش زبان کشوری، مادری و بین المللی برای شکوفایی جامعه .

*سهم ایران ازدریای  خزر، قبل از انقلاب ۵٠ درصد بود و حالا ۱۳ درصد ، نرخ دلار در سال  ده تومان و اینک ٢٨.٠٠٠ تومان 2٨٠٠ برابر افت ارزش، پاسپورت ایران در سال ۵۶ جزو ۱۰ پاسپورت معتبر دنیا بود و الان رتبهٔ آن درمیان ١٩٩ کشور، ۱۹۱ است.

*برای روشن‌‌تر شدن «وخامت وضعیت  »ایران و کرهٔ جنوبی را در این ۴۵ سال مقایسه  تا بفهمیم چه‌قدر از کاروان پیشرفت و توسعه جا مانده‌ایم.

*۴۵ سال پیش، ایران و کرهٔ جنوبی در یک سطح قرار داشتند و هر دو برنامه‌هایی را برای  توسعه آغاز کرده بودند، امروز پاسپورت کرهٔ جنوبی با پیشی گرفتن از پاسپورت آلمان قدرتمندترین پاسپورت دنیا و تکنولوژی‌ این کشور  هم برترین .

** اطلاعات درز یافته در رابطه  با چگونگی پشت پرده ؟ به رسانه‌ها«برامده از امدادهای غیبی !» رواج نوعی روابط محفلی و غیر شفاف را بروال چندین دهه نشان می دهد و طبعا به انضباط پرسنلی آسیب زده موضوع را پیچیده و  پای تسویه‌حساب سیاسی را پیش می‌کشد.

**مهمترین اقدام در این رابطه   فرمان  خروج ارگان‌های نظامی از فعالیت‌های اقتصادی با هر تعریفی و پرهیز از ورود به مناقشات سیاسی داخلی است که سالها بر ان تاکید شده و گوش شنوائی نیست !!

**«آزادی یعنی انسان بتواند  شک ، اشتباه وجست‌وجو کند، حرفش را بزند، به هر مقام  مذهبی ، اجتماعی و حتی سیاسی نه بگوید!»

 «کوته فکر مسئولی بناحق تکیه زده بر منصبی بسیارر حساس » با حالتی انزجارآلود گفت: «این که شما می‌گویید یعنی ضد انقلاب!»                                                                                  *چرا_بشر_می_جنگد ؟برتراند_راسل:انسان‌ها بیش از هر چیز دیگر، از اندیشیدن وحشت دارند، بیش از فقر، حتی بیش از مرگ. «اندیشه» انقلاب می‌کند، از تخت به زیر می‌کشد و نابود می‌سازد، امتیازات دروغین، سنن و عرف جوامع، و عادات راحت طلبانهٔ انسان‌ها را، بدون ذره‌ای رحم، از دم تیغ می‌گذراند، هیچ قانونی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ «اندیشه» چالاک، آزاد و عظیم است، یگانه روشنایی این جهان و بزرگ‌ترین مایه فخر بشر.  

️ نماینده ادوار مجلس:خیلی از انتصابات جای دفاع ندارد؛ یعنی شما می‌پرسید رزومه‌ این فرد چیست، می‌گویند پیاده رفته کربلا

 * سازمان جهانی شفافیت، عملکرد حکومت ایران رادر میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۵۰ میداند  در حالیکه  عربستان سعودی در جایگاه  ۵۲ و ترکیه ۹۶ !

✳قاضی از قاتل انور السادت میپرسد چرا او را کشتی؟    قاتل جواب میدهد: ایشان یک سکولار است.

قاضی میگوید: آيا معنی سکولار را میدانید؟     قاتل میگوید: نه نمیدانم!

*در ترور نافرجام نجیب محفوظ    (برنده جایزه نوبل نویسنده مصری)قاضی از تروریست میپرسد: چرا نجیب را با خنجر زدید؟    جانی میگوید: بدلیل نوشته های آن،خصوصا کتاب بچه های کوی ما ،قاضی میگوید: کتاب را خوانده ای؟قاتل میگوید: خیر!*قاضی از قاتل فرج فوده، شاعر و نویسنده مصری میپرسد چرا او را کشتی؟    قاتل میگوید:او کافراس،قاضی  میگوید: چطور به این نتیجه رسیدی؟       قاتل: از کتاب هایش.

قاضی میگوید: آیا کتابهایش را خوانده ای؟      قاتل جواب میدهد: خیر من اصلا سواد ندارم! اینگونه جوامع  تاوان جهل عده ای را داد ه و میدهند...!

️واقعیت این است که سیاست به پایان رسیده و میدانی برای بازی‌کردن باقی نمانده ، در چنین شرایطی، حلقه‌های وصل بین متن زندگی و قدرت سیاسی گسیخته می‌شوند و تنها چیزی که در عرصه سیاسی ظهور می‌کند، اشکال مختلف فساد است.

* در چنین وضعیتی، نظام سیاسی نمی‌تواند به مسائل اساسی مردم بیندیشد و  قدرت درمانش را ندارد و هیچ کار ی نمی‌تواند بکند؛ در نتیجه سیاست نمایش و وعده را در پیش می‌گیرد، تمام میدان‌های اجتماعی  ضعیف شده‌اند و تنها نهادهایی امکان کنشگری دارند که در ساختار رسمی قدرت بازی کنند.

*با  اعتباراتی که برا ی« تکمیل مصلی ها » قرار شده اختصاص یابد : امنیت غذایی کشور را تامین کنید ،به سازمان بهزیستی، برای ساماندهی کارتن‌خوابها، برای کولبرهای کردستان، برای تحت پوشش گرفتن کودکان کار، زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست برای آموزش خانواده‌ها تا از رشد فکری حد اقلی برخوردار شوند ، برای ساخت مدارس در بسیاری نقاط ،رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وبسیاری امور بر زمین مانده ناشی از درایت جماعت الوده به جهل و فساد.          

*چرچیل میگوید :چیزی که مردم جهان سوم باید نجات دهند وطن‌شان نیست  باید خودشان را نجات دهند، زیرا در اعماق ناآگاهی‌ها، توهم دانایی دارند.. // و در خاتمه :  احمد خاتمی  یکی از خطباء جمعه ها -  در سالگرد جنبش اجتماعی به انحراف رفته ملت در بند  می گوید : کسانی که طی  ۴۳ سال گذشته قدرت دست آنها بود و ریل گذاری می‌کردند «فقر و مشکلات نتیجه کار آنها ست که در کمال ناسپاسی نظام را متهم می‌کنند»

بنابراین  میتوان نتیجه گرفت - اول  : فقر و مشکلات در کشور وجود دارد و دویم : اینهمه   نتیجۀ کار انانکه  4 دهه  قدرت در دست‌شان بوده میباشد  و :عملکرد قدرتمندان طی 4 دهه بگذشته ، ربطی به نظام ندارد!

سئوال : منظور از "نظام" دقیقاً چیست؟ وجدااز انانکه  قدرت داشته و ریل‌گذاری کرده‌اند"  اینگونه نتیجه گیری  آنهم با این همه شعار و نبود احساس مسئولیت در گوینده و امثال ایشان - به نظر صاحبان خرد برخواسته از فرصت طلبی و عوام فریبی  !میباشد .

نتیجه  : نظام‌هاازمسئولان و مشکلات ناشی از عملکردشان جدا بوده و هیچ نقطه ضعفی در کار هیچ نظامی نیست!

اگر به کسانیکه مدتی بر سر کار بوده‌ اند می گفت : "به چه اعتراض می‌کنید؟ شما خود داخل نظام و بخشی از آن بوده‌اید" حرفی نبود ....اما تفکیک  نظام از "کسانی که بیش از  4دهه قدرت در دست آنها بوده " یعنی  نظام پدیده‌ای هیچکاره است و بود و نبودش برابر!؟

                                                                                           

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
رسانه ها در شبکه های مجازی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.